title
کد خبر: 202477
00
مهمترین دلیل واکسن گریزی چیست؟

مسئول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: انتشار شایعات بی پایه و اساس و دامن زدن به آنها مساله اقناع افکار عمومی را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر کرده است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علی منصوری با تاکید بر این نکته که واکسیناسیون مهمترین و بهترین راه پیشگیری از بیماری کرونا است، بیان کرد: در حال حاضر ۶ نوع واکسن دارای تاییدیه وزارت بهداشت در سبد واکسیناسیون کشوری موجود است که درصد ایمنی زایی آن ها از ۷۰ تا ۹۰ درصد متغیر می باشد که حفظ این ایمنی لازمه کنترل و مدیریت شرایط می باشد از این رو تزریق دُز یادآور یک امر بسیار مهم است.

وی ضمن اشاره به کاهش آمار بستری، مرگ و میر و شدت بیماری با پوشش دهی مطلوب واکسیناسیون، تاکید کرد: ضرورت دارد بررسی‌های انجام شده در زمینه تاثیر واکسیناسیون عمومی بر سلامتی و ابتلای احتمالی افراد به شکل دقیق برای افکار عمومی توضیح داده شود و اقدامات لازم جهت خنثی سازی اعتقادات و باورهای غلط صورت بگیرد تا کسانی که به هر دلیل تاکنون از تزریق واکسن خودداری کرده‌اند، به انجام واکسیناسیون ترغیب شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد بسیار اندکی با دادن اطلاعات غلط به مردم و انتشار آنها در فضای مجازی، منجر می شوند که تعدادی از مردم واکسن نزنند، لذا افزایش آگاهی مردم و ارائه فواید واکسیناسیون یک امر مهم جهت ترغیب گروه های باقی مانده است.

وی اضافه کرد: در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک به لطف پوشش دهی مطلوب واکسیناسیون، بیش از ۸۷ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال دُز اول و بیش از ۶۵ درصد آن ها دو نوبت واکسن خود را دریافت کرده اند و انتظار داریم که با همکاری سایر نهادها به واکسیناسیون ۹۵ درصدی گروه های هدف دست یابیم.

دکتر منصوری در پایان تاکید کرد: واکسن سینوفارم و کووبرکت از ویروس غیرفعال یا ضعیف شده برای تحریک سیستم ایمنی بدن و تولید آنتی‌بادی استفاده می‌شود و در دو نوبت به فاصله زمانی حداقل چهار هفته باید تزریق شود، اما فناوری ساخت واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک با روش سنتی تولید واکسن‌های غیرفعال تفاوت دارد و واکسن های پاستوکووک و اسپایکوژن با ایمنی زایی بسیار بالا و عوارض کم، این امکان را ایجاد کرده که افراد به انتخاب خود واکسن را دریافت کنند و امیدواریم که با همکاری کلیه ارگان ها باعث مراجعه افراد باقی مانده به مراکز واکسیناسیون و افزایش ایمنی جامعه و کنترل و مدیریت بیماری شویم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز