title
کد خبر: 202404
00
دز سوم واکسن های آسترازنکا و فایزر چقدر محافظت ایجاد می کنند؟

نتایج اولین پژوهش ها در دنیای واقعی که توسط آژانس سلامت همگانی بریتانیا انجام شده، نشان می‌دهد با دریافت دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا محافظت قابل‌ توجهی در برابر بیماری علامت‌دار در افراد بالای ۵۰ سال ایجاد شده است.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از نیوز، این یافته‌ها نشان می‌دهد که ۲ هفته پس از دریافت دوز تقویت‌کننده محافظت در برابر عفونت علامت‌دار در بزرگسالان ۵۰ سال و بالاتر برای کسانی که آسترازنکا تزریق کرده‌اند ۹۳.۱ و برای کسانی که واکسن فایزر تزریق کرده‌اند ۹۴ درصد است.

به نظر می‌رسد اثربخشی این دوز در برابر بیماری علامت‌دار در افراد واکسینه شده با واکسن فایزر و آسترازنکا با گذشت زمان از بین می‌رود. 

به‌ طور کلی اثربخشی واکسن در برابر پیامدهای شدید یک بیماری مانند بستری شدن در بیمارستان برای چندین ماه بالا باقی می‌ماند اما کاهش این اثربخشی بیشتر در افراد مسن و کسانی که شرایط پزشکی زمینه‌ای دارند، مشاهده شده است.

به دلیل این کاهش ایمنی کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی بریتانیا(JCVI) در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱ برنامه واکسن تقویت‌کننده را به گروه‌های واجد شرایط از جمله بزرگسالان ۵۰ سال به بالا توصیه کرد که این برنامه در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱ برای بزرگسالان بالای ۴۰ سال تمدید شد.

دکتر مری رمزی، رئیس ایمن‌سازی در آژانس سلامت همگانی بریتانیا، گفت: یافته‌های ما محافظت با دوز تقویت‌کننده در برابر عفونت علامتی در افرادی که در بالاترین خطر ابتلا به کووید ۱۹ شدید قرار دارند را نشان می‌دهد.

وی افزود: ما می‌دانیم در گروه‌های سنی بالاتر محافظت با ۲ دوز واکسن کاهش می‌یابد؛ به همین دلیل میلیون‌ها نفر در زمستان به محافظت بیشتری نیاز دارند.

رمزی خاطرنشان کرد: بسیار مهم است که به محض اینکه در گروه واجد شرایط قرار گرفتید، برای دریافت دوز تقویت‌کننده خود حاضر شوید تا بتوان بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر در زمستان کاهش داد.
منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز