title
کد خبر: 202275
00
چند فایده باورنکردنی یوگا برای بدن

امروزه انجام تمرینات یوگا با استقبال زیادی روبه رو شده، این درحالی است که تاریخ شکل گیری یوگا به سال های بسیار دور، (هفت هزار سال پیش) باز می گردد

به گزارش بهداشت نیوز، امروزه انجام تمرینات یوگا با استقبال زیادی روبه رو شده، این درحالی است که تاریخ شکل گیری یوگا به سال های بسیار دور، (هفت هزار سال پیش) باز می گردد؛ البته جالب است بدانید که ورزش یوگا به ورزش مدیتیشن نیز مرتبط است، یعنی هرچه فرد در یوگا شرایط بهتری داشته باشد، در مدیتیشن نیز موفق تر خواهد بود.

مردان یوگا کار (یوگی) و زنان یوگا کار (یوگینی) با استفاده از وضعیت های بدنی مختلف، تمرینات تنفسی، تمرکز، ریلکسیشن و دیگر تمرینات، مغز و بدن شان را به یکدیگر متصل می کنند؛ با ما همراه باشید تا در ادامه شما را از فواید ورزش یوگا آگاه کنیم.

فواید انجام ورزش یوگا به دو دسته فیزیکی و ذهنی دسته بندی شده است:

فایده فیزیکی ورزش یوگا

قدرت عضلانی
درست است که کسی با هدف قوی تر کردن عضلات خود، به انجام ورزش یوگا روی نمی آورد؛ اما این ورزش، در بهبود قدرت عضلانی بی تأثیر نخواهد بود؛ البته باید بدانید که ورزش یوگا به تنهایی برای قوی تر شدن عضلات کافی نیست، اما شک نداشته باشید که کمک خواهد کرد تا به هدف تان یعنی داشتن بدنی لاغرتر و بدون چربی برسید.

بهبود تنفس
به تمرینات تنفسی که در ورزش یوگا انجام می دهید، پرایاناما گفته می شود؛ اجرایی نمودن این تمرینات تنفسی، به مرور زمان باعث می شود تا کیفیت تنفس شما بهتر شده و در نتیجه ظرفیت شش های تان را افزایش خواهد داد.

این افزایش حجم شش ها بر اثر انجام تمرینات یوگا، باعث می شود تا هوای ورودی به شش ها بیشتر شده و در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز و بافت های بدن تان برسد.

کم کردن وزن و ثابت شدن وزن
تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که هرچند تمرینات یوگا، آرام و بدون جنب و جوش است؛ اما بعد از مدتی  باعث لاغر شدن فرد می شود.

سلامت قلب
انجام ورزش یوگا به بهبود سلامت قلب تان کمک خواهد کرد؛ شاید این پرسش پیش بیاید که چگونه چنین چیزی امکان پذیر است؟ انجام ورزش یوگا، استرس را کاهش داده و با پایین آوردن فشار خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کم می کند؛ بنابراین اگر می خواهید قلبی سالم داشته و به بیماری های قلبی و عروقی دچار نشوید، باید در هفته، حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید.

محافظت در برابر آسیب و ریکاوری
ورزشکاران در تمامی رشته های ورزشی، برای جلوگیری از آسیب در ورزش و ریکاوری بعد از آن، به سمت انجام ورزش یوگا روی می آورند؛ هدف این ورزش موثر برعکس تمرینات بدنسازی، بازیابی بدن و بهبود عملکرد عضلات است.

فایده ذهنی ورزش یوگا

کاهش استرس
بسیاری از افراد، برای کاهش استرس خود به انجام ورزش یوگا روی می آورند؛ طبق بررسی های انجام گرفته، تأثیر این تمرینات بسیار شگفت انگیز و غیرقابل باور بوده است؛ این درحالی است که استرس، عامل اصلی بسیاری از بیماری هاست؛ پس هیچ وقت نباید استرس بی مورد و درمان نشده را همین طور به حال خود رها کرد.

بهبود روحیه
همان طور که انجام ورزش، با آزاد سازی اندورفین حال تان را خوب می کند؛ یوگا نیز همین تأثیر را بر روی بدن دارد. همچنین یوگا به عنوان مسکنی طبیعی شناخته شده که محققان بر این باورند که با انجام این ورزش، مغز برای ترشح اندورفین تحریک شده و این ترشحات موجب بهبود خلق و خوی فرد ورزشکار می شود.

تمرکز بیشتر
از تمرینات بسیار مفید برای پرورش قوه تمرکز، ورزش یوگا است؛ ایجاد هماهنگی که در انجام ورزش یوگا وجود دارد، باعث افزایش میزان تمرکز و توانایی مغز شده و به مرور زمان تمرکز ذهنی شما را افزایش خواهد یافت.

بهبود کیفیت خواب
آیا شما هم از آن دسته افراد هستید که در ساعات انتهایی شب، خواب تان نمی برد؟ داشتن الگوی بد خواب می تواند باعث خستگی، آشفتگی و نداشتن کارآیی لازم در طول روز شود. انجام تمرینات یوگا، علاوه بر اینکه باعث می شود تا صبح ها آرام تر و بانشاط تر باشید، موجب می شود تا شب ها نیز خواب راحت تری را تجربه کنید.

غلبه بر مشکلات
غصه خوردن و تلاش برای فراموشی مشکلات پیش آمده، همیشه کاری دشوار و زمان بر بوده است. تجربه نشان داده که انجام ورزش یوگا، راهبرد بسیار خوب و کارسازی برای مقابله با ضربه روحی و دیگر تجربیات دردناک زندگی، مثل فوت عزیزان و تصادف است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز