title
کد خبر: 202028
00
این داروی ام اس حافظه آلزایمری ها را برمی گرداند

پژوهش های جدید محققان دانشگاه روچستر نشان می‌دهد داروی ام اس حافظه موش‌هایی را که با دست‌ورزی ژنتیکی به بیماری آلزایمر مبتلا شده‌ بودند، بهبود بخشید.

به گزارش بهداشت نیوز، در این مطالعه موش‌هایی که با دست‌ورزی ژنتیکی به بیماری آلزایمر مبتلا بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند تا عوامل مختلف که بر بهبود حافظه نقش دارند مورد بررسی قرار گیرد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد گلاتیرامر استات که برای مبتلایان به بیماری ام اس مورد استفاده قرار می‌گیرد، ‌ نقش مهمی در بهبود حافظه موش‌های مبتلا به بیماری آلزایمر دارد.

بر اساس این مطالعه، گلاتیرامر استات باعث تغییراتی در میکروگلیا، بخشی از سیستم ایمنی مغز، می‌شود و توانایی شناختی را بهبود می‌بخشد. البته این دارو بیماری را درمان نمی کند؛ بلکه علایم پیش‌رونده را کند می‌کند. این دارو پلاک‌های آمیلوئید را که تجمع شان در مغز عامل اصلی آلزایمر است، ‌ تغییر می‌دهد. از طرفی پروتئین تاو نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد که در بروز آلزایمر موثر است.

این مطالعه هنوز نحوه تاثیر داروی گلاتیرامر استات بر مغز را نشان نمی‌دهد؛ بلکه بیش از پیش تایید می‌کند که درمان‌هایی که سیستم ایمنی را اصلاح می‌کنند، ‌ می‌توانند در درمان آلزایمر موثر باشند.

علایم و نشانه‌های آلزایمر
بسته به پیشرفت بیماری و شرایط بدنی و محیطی هر فرد، علایم و نشانه‌های بیماری متفاوت است. ولی به طور کلی می‌توان علایم آلزایمر و زوال عقل را در سه مرحله مورد بررسی قرار داد.

مرحله اولیه بیماری
در این مرحله معمولا علایم به تدریج نمایان می‌شود، گرچه از جانب بیمار و اطرافیان جدی گرفته نمی‌شوند. مراحل اولیه این بیماری شامل فراموشی‌های روزمره، از دست دادن توانایی ردیابی زمان و گم‌شدن در مکان‌های آشناست.

مرحله متوسط
در این مرحله معمولا افراد با نشانه‌های زیر مواجه می‌شوند:
فراموش‌کردن رویدادهای اخیر و نام افراد

گم‌شدن در خانه
مشکل در مهارت‌های ارتباطی
نیاز به کمک افراد برای امور مختلف
تغییر رفتار از جمله سرگردانی و سوالات مکرر

مرحله پیشرفته بیماری
این مرحله معمولا با وابستگی کامل بیمار به افراد شروع می‌شود و مشکلات حافظه در این مرحله کاملا جدی است و بیمار کاملا کم‌تحرک می‌شود. برخی از علایم دیگر عبارتند از:
غافل‌شدن از زمان و مکان
مشکل در شناختن اطرافیان
مشکل در راه‌رفتن
تغییرات رفتاری به ویژه پرخاشگری  
نتایج این مطالعه در نشریه  Frontiers in Neuroscience منتشر شده است.
منبع: ایرنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز