title
کد خبر: 201789
00
 نوشیدن مایعات بین غذا خوردن چه بلایی سرتان می آورد

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به عوارض نوشیدن مایعات همراه غذا، گفت: نوشیدن آب و سایر مایعات حین غذا خوردن در فرآیند هضم غذا مشکلاتی ایجاد می‌کند، این کار باعث رقیق شدن شیره گوارشی و تجمع سموم در بدن شده و در دراز مدت می تواند افراد را به بیماری‌های مختلف مبتلا کند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر زهرا یاری متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره باورهای غلط تغذیه ای و ارتباط آن با شیوع بیماری های متعدد اظهار کرد: به طور کلی پیروی از رژیم های خودسرانه و غیراصولی غذایی برای رسیدن به وزن ایده آل از پایه و اساس غلط است.

وی با بیان این که حذف نان و برنج از سبد غذایی می تواند مشکلات جدی برای بدن به وجود بیاورد افزود: حتی مصرف بی رویه مواد غذایی سالم و کم کالری مثل میوه ها وسبزیجات برای بدن ضرر دارد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه با تاکید بر این که در رژیم های غدایی واژه ای به نام مصرف آزادانه مواد غذایی اشتباه است، گفت: هر رژیم غذایی باید از سه اصل تنوع، تعادل و میانه روی پیروی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: اگرچه میوه ها منابع غذایی بسیار مفیدی به حساب می آیند ولی مصرف زیاد آن ها نیز می تواند باعث افزایش قند وچربی خون شده ویا حتی در بدن منجر به ابتلا به کبد چرب شود.

وی ادامه داد: در مصرف میوه ها باید به این موضوع توجه شود که هیچ وقت دو میوه متفاوت را خصوصا بلافاصله بعد از وعده های غذایی همزمان مصرف نکنیم، از طرف دیگر مصرف میوه ها باید به صورت میان وعده استفاده شود.

دکتر یاری با تاکید بر این موضوع که بدن انسان در طول روز به مصرف سه تا چهار واحد میوه نیاز دارد افزود: مصرف فراوان میوه به معنی نیست که سایر وعده های غذایی را برای رسیدن به وزن ایده آل و یا پیروی از رژیم غذایی سالم خوری از برنامه روزانه حذف کنیم، بنابراین مصرف رژیم های تک ماده ای یا تک میوه ای به هیچ عنوان توصیه نمی شود، این نوع رژیم ها اگر در طولانی مدت استفاده شود می تواند به بدن آسیب های جدی وارد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: از نظر میزان کالری یک واحد میوه با یک واحد غلات، پنج قاشق برنج و یا یک کف دست نان برابری می کند بنابراین این تصور که مصرف میوه ها می تواند برای لاغری کمک کننده باشد تصوری غلط است، ضمن این که احساس سیری که غلات می توانند در طول روز ایجاد کند ممکن است با میوه ها به وجود نیاید.

عضو هیئت علمی دانشگاه یادآور شد: میوه ها اگرچه منابع غنی ویتامین ها و فیبرها هستند اما مصرف بی رویه آن می تواند قند خون را افزایش دهد، خصوصا اگر از آب میوه استفاده شود به مراتب قند خون بالاتر خواهد رفت.

دکتر یاری خاطرنشان کرد: بهترین زمان استفاده از میوه جات در میان وعده ها صبح ها حدود ساعت ۱۰ تا ۱۱، بعدازظهر چهار تا پنج عصر واگر چنانچه شام سبک مصرف شود ساعت ۹ تا ۱۰ شب بهترین ساعت مصرف میوه است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به این که این روزها مواد غذایی تحت عنوان مواد غذایی رژیمی به وفور در فروشگاهها دیده می شود توضیح داد: تمام محصولات رژیمی مثل بیسکویت های رژیمی که از کنجد و یا دانه ها تولید می شود، گرچه برای بدن مفید است، اما باید توجه داشته باشیم این مواد متشکل از آرد، روغن و شکر هستند، شاید در مقایسه با سایر بیسکویت ها درصد مواد چاق کننده آن ها کمتر باشد ولی به صفر نمی رسد بنابراین بهتر است از محصولات غذایی طبیعی و سالم استفاده کنیم.

وی در ادامه درباره مصرف نوشابه های رژیمی نیز عنوان کرد: الزاما این ادعا که نوشابه های رژیمی، به کاهش قند خون کمک می کنند نمی تواند صحت داشته باشد به طور مثال افراد با خیال راحت نوشابه های رژیمی را در وعده های غذایی استفاده می کنند غافل از این که نوشیدن این مایعات همزمان با وعده های غذایی باعث اختلال در هضم غذا خواهد شد و در ادامه به دلیل این که این در این نوشابه ها از شیرین کننده استفاده می شود میل و رغبت را به سمت خوردن شیرینی جات سوق می دهد بنابراین بدیهی است که نوشابه های رژیمی هرگز نمی توانند به کاهش دریافت قند و کنترل وزن کمک کنند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به عوارض نوشیدن مایعات همراه غذا، گفت: نوشیدن آب و سایر مایعات حین غذا خوردن در فرآیند هضم غذا مشکلاتی ایجاد می‌کند، این کار باعث رقیق شدن شیره گوارشی و تجمع سموم در بدن شده و در دراز مدت می تواند افراد را به بیماری‌های مختلف مبتلا کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که نوشیدن مایعات قبل، حین و بلافاصله بعد از صرف غذا می تواند هضم را با اختلال مواجه کند، یادآوری کرد: زمانیکه ماده غذایی را مصرف می کنیم شیره گوارشی ترشح می شود و در ادامه ترشح این آنزیم ها هضم و جذب آغاز می شود، حال این که با خوردن مایعاتی مثل آب، دوغ یا نوشابه شیره گوارشی رقیق شده و هضم به درستی انجام نخواهد شد بنابراین نیم ساعت تا یک ساعت قبل از غذا تا یک الی دو ساعت بعد از صرف غذا از مایعات استفاده نکنید.

این متخصص تغذیه دانشگاه در پایان تصریح کرد: افرادیکه دچار سوء هاضمه هستند باید از نوشیدن آب همراه غذا خود داری کنند، همچنین در کودکانی که دچار سوء تغذیه و وزن کم هستند و یا در سالمندان نوشیدن آب با غذا توصیه نمی‌شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز