title
کد خبر: 201265
00
همه چیز درباره دیسک کمر؛ علائم، علل و درمان

فتق دیسک کمر (بیرون زدگی دیسک) یک اصطلاحا نسبتا فراگیر است. مردم تصور می کنند که هر کمر دردی، به دیسک مربوط می شود. در صورتی که این بیماری، چندان رایج نیست و در حالت های خاص رخ می دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، فتق دیسک کمر (بیرون زدگی دیسک) یک اصطلاحا نسبتا فراگیر است. مردم تصور می کنند که هر کمر دردی، به دیسک مربوط می شود. در صورتی که این بیماری، چندان رایج نیست و در حالت های خاص رخ می دهد. البته سبک زندگی دنیای مدرن، سبب شده تا امروزه، تعدادی بیشتری از انسان ها به فتق دیسک کمر مبتلا شوند. از هر 1000 بزرگسال، بین 5 الی 20 نفر این بیماری را تجربه می کنند. شیوع این بیماری در مردان دو برابر زنان است و علائم بیشتر در سنین 30 تا 50 سالگی مشاهده می شود. پیشرفت علم و تمرین های فیزیوتراپی به ما کمک می کند تا به راحتی فتق دیسک کمر را شکست دهیم و به زندگی عادی بازگردیم. اما مهم ترین سوال این است که علل این بیماری چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

 

فتق دیسک کمر (Herniated disc) به چه معناست؟

ستون فقرات کمری از پنج مهره تشکیل شده که توسط دیسک های غضروفی از هم جدا شده اند. در واقع دیسک های بین مهره ای، بالشتک هایی هستند که به عنوان ضربه گیر، بین هر یک از مهره های ستون فقرات قرار گرفته اند. فتق دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت حلقوی و فیبری دیسک کمر پاره شده و هسته ژله مانند آن خارج شود. در این صورت، عصب تحت فشار قرار می گیرد و درد زیاد و ناگهانی را در قسمت های تحتانی بدن ایجاد خواهد شد. درد دیسک کمر برخی اوقات، زندگی روزمره را مختل می کند. اما هر مسئله ای، راه حلی دارد! کلینیک نشاط البرز با تمرکز بر بیماری های مفاصل، استخوان و ستون فقرات همراه پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا در خدمت بیماران محترم می باشد.

علائم فتق دیسک را بشناسیم

جالب است بدانید که در برخی از حالت ها، علائم فتق در کمر ظاهر نمی شود! علائم این بیماری ناشی از فشار و تحریک اعصاب کمری است. با این حال، بسیاری از افراد به دلیل پارگی دیسک، دچار مشکلات دیگری در کمر می شوند. محل بروز هر یک از علائم بستگی به این دارد که کدام عصب در ستون فقرات کمری درگیر شده است. دانستن محل دقیق درد، به پزشک در تشخیص مهره درگیر شده کمک می کند. از مهم ترین علائم فتق دیسک کمر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دردی که به یک یا هر دو پا منتقل می شود.
  • بی حسی یا گزگز در برخی از نواحی پا
  • ضعف عضلانی در برخی از عضلات اندام های تحتانی
  • از دست دادن رفلکس

Herniated disc چگونه ایجاد می شود؟

فتق مربوط به سن خاصی نیست و ممکن است در کودکان نیز رخ دهد، هر چند که این اتفاق نادر است! بیشتر افراد میانسال به این بیماری مبتلا می شوند. تغییرات دژنراتیو (فرسایتش تخریبی) از مهم ترین علائم فتق دیسک در افراد مسن محسوب می شود. دیسک ها می توانند به علت فشار بیش از حد و ناگهانی مانند تصادف، سقوط از ارتفاع، افتادن از نردبان و... نیز پاره شوند. اگر نیرو وارد شده بیشاز حد زیاد باشد، یا مهره میشکند، یا دیسک پاره می شود! البته ضعیف شدن الیاف حلقوی دور دیسک ( در اثر فشار مکرر) آسیب زیادی به مهره ها وارد می کند؛ طوری که با یک فشار کم و جزئی نیز، فتق دیسک کمر شکل می گیرد.

امروزه با استفاده از ورزش درمانی های متعدد در کلینیک نشاط البرز، به راحتی می توانید دیسک کمر خود را از بین ببرید. روش های توانبخشی، هیچ عارضه ای ندارند و حتی در برخی از مواقع، نسبت به عمل جراحی در اولیت قرار دارند.

درمان بدون جراحی دیسک کمر

ریسک فاکتورهای فتق دیسک

  • انتخاب سبک زندگی ناسالم مانند استفاده از تنباکو و مواد مخدر، بی تحرکی و تغذیه ناکافی به طور قابل توجهی بر سلامت دیسک موثر هستند.
  • بخش قابل توجهی از دیسک‌ها را آب تشکیل داده است.. با افزایش سن، تغییرات بیوشیمیایی سبب خشک شدن دیسک ها می شود. چنین حالتی می تواند بر استحکام و انعطاف پذیری دیسک تأثیر بگذارد. به عبارت دیگر، روند پیری، این بالشتک های مفید و کاربردی را ضعیف می کند و متاسفانه، کمر و مهره های آن بسیار آسیب پذیر خواهند شد.
  • پوزیشن نامناسب و فشار بر ستون فقرات، آسیب زیادی به مهره ها وارد می کند و توانایی طبیعی آنها را برای تحمل بخش عمده وزن بدن تحت تأثیر قرار می دهد. به عنوان مثال، بلند کردن نادرست یک وسیله می تواند باعث افزایش فشار دیسک به چند صد پوند در هر اینچ مربع شود!

 

دیسک کمر؛ از تشخیص تا درمان

بهتر است بدانید که هر فتقی، علائم ایجاد نمی کند! برخی از افراد پس از تصویربرداری، متوجه بیماری خود می شوند. پزشک با بررسی شرح حال بیمار و معاینه فیزیکی، گزارشی کلی از سلامت بدن وی تهیه می کند. ممکن است برای رد سایر بیماری ها مانند استئوآرتریت، عکس برداری با اشعه ایکس توصیه شود. سی تی اسکن یا ام آر آی میزان و محل آسیب دیسک را نشان می دهد. این تست های تصویربرداری مخصوص بافت های نرم (مانند دیسک) می باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است میلوگرام انجام شود تا میزان خطای تشخیصی کاهش پیدا کند.

اولین قدم در درمان دیسک کمر، استراحت کردن است. از داروهای مسکن برای کاهش درد استفاده می شود. در موارد شدید تر، تزریق کورتیکواستروئید نیز می تواند موثر واقع شود. اما روشی که در نهایت می تواند تاثیر شگفتی در روند بهبودی شما داشته باشد؛ استفاده از تمرینات فیزیوتراپی است. یک فیزیوتراپ ماهر با استفاده از مهارت و دانش خود، تمرین های ویژه ای ارائه داده که درد شما را کاهش می دهد. دقیقا همان چیزی که در نشاط البرز اتفاق می افتد! مرکز توانبخشی و فیزیوتراپی نشاط البرز با استفاده از بهترین کادر پزشکی در اختیار شماست تا به سلامت جامعه کمک کند. بدون جراحی و هزینه زیاد، می توانید بیماری خود را بهبود ببخشید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز