title
کد خبر: 200976
00
چند جایگزین گوشت برای گیاه‌خواران

حبوبات یکی از سه منبع اصلی تامین پروتئین برای بدن هستند. مثلا عدس، نخود، نخودفرنگی، باقالی و سویا. جالب است بدانید که ۱۰۰ گرم عدس پخته از نظر پروتئین، معادل ۱۰۰ گرم استیک گوشت است.

به گزارش بهداشت نیوز، دوست دارید که کمتر گوشت بخورید ولی نگران هستید که زود گرسنه شوید و یا بدن‌تان دچار کمبود انرژی شود؟ در اینجا براساس توصیه‌های یک متخصص تغذیه و گیاه‌خواری، شش ماده غذایی که هم به شما احساس سیری می‌دهد و هم انرژی مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌کند، معرفی می‌کنیم. 
توجه: در مورد کودکان، بدون توصیه پزشک، هیچگاه سایر مواد غذایی را جایگزین گوشت نکنید. 


۱- صد گرم عدس معادل یک عدد استیک گوشت
مهم‌ترین خاصیت گوشت برای بدن، تامین پروتئین، روی و آهن است. بزرگ‌ترین نگرانی کسانی که مایل هستند مصرف گوشت را کنار بگذارند، کمبود پروتئین است. فقط در صورتی که دچار سوتغذیه جدی باشید این نگرانی قابل قبول است، چون ۳۰ درصد از پروتئین، از منابع پروتئین گیاهی تامین می‌شود. نکته مهم آن است که تغذیه خود را تغییر دهید و چیزهایی که سایر مواد غذایی، برای بدن فراهم می‌کنند را بشناسید. حبوبات یکی از سه منبع اصلی تامین پروتئین برای بدن هستند. مثلا عدس، نخود، نخودفرنگی، باقالی و سویا. جالب است بدانید که ۱۰۰ گرم عدس پخته از نظر پروتئین معادل ۱۰۰ گرم استیک گوشت است.


۲- برنج، حاوی مقدار زیادی پروتئین
طبق نظر متخصصین تغذیه، حذف گوشت از وعده های غذایی، به هیچ وجه خطری بابت کمبود پروتئین ندارد. به جای گوشت از سایر گروه‌های مواد غذایی غنی از پروتئین، از جمله غلات، می‌توانید بهره ببرید. مانند گندم، برنج، ذرت و جو. مصرف حدود ۳۰ تا ۴۵ گرم غلات در هر وعده غذایی، برای تامین پروتئین کافی است.


۳- گردو مفید برای ماهیچه‌ها
ماهیچه‌ها، موها، ناخن‌ها،... پروتئین‌ها برای برای کارکرد صحیح بدن ضروری هستند. اگر دلتان می‌خواهد گوشت را از وعده‌های غذایی حذف کنید، باید منابع دیگری برای تامین انرژی بدن پیدا کنید. روغن‌های گیاهی، سومین گروه مواد غذایی حاوی بیشترین پروتئین هستد. مثلا مغز گردو، بادام، فندق و تخم کتان. در هر ۱۰۰ گرم از این مغزها، ۲۱ گرم پروتئین وجود دارد.


۴- تخم‌مرغ، دارای خاصیت سیرکنندگی به اندازه گوشت
کسانی که گوشت زیاد مصرف می‌کنند و مایل هستند مصرف آن را قطع کنند، تخم‌مرغ نه‌تنها پروتئین لازم را تامین می‌کند، بلکه روی و آهن مورد نیاز بدن را نیز فراهم می‌کند و نیز به مدت طولانی شما را سیر نگاه می‌دارد. دو عدد تخم‌مرغ حاوی ۱۳ گرم پروتئین است که معادل یک عدد استیک است و البته طبخ تخم‌مرغ بسیار ساده‌تر از گوشت است.

۵- گوشت گیاهی غنی به اندازه گوشت حیوانی
از زمانی که گیاه‌خواری رایج شده است، تولیدکنندگان و فروشگاه‌ها، محصولاتی شبیه گوشت عرضه می‌کنند که فقط از مواد گیاهی تهیه شده است. با مصرف این محصولات گیاهی، به جای گوشت، هیچ نگرانی بابت کمبود پروتئین در بدن نخواهید داشت.


۶- سبزی‌هایی که بیش از گوشت حاوی آهن هستند
گوشت‌ها مخصوصا گوشت قرمز، علاوه بر پروتئین به خاطر داشتن آهن و روی مورد توجه هستند. افرادی که از کمبود آهن و کم‌خونی رنج می‌برند ولیکن مایل نیستند گوشت مصرف کنند، لازم است که پنج بار در روز میوه و سبزیجات مصرف کنند. متخصصان تغذیه معتقد هستند که در سبزیجات، روی و آهن راحت‌تر از گوشت، یافت می‌شود. اسفناج، برگ چغندر، لوبیا سبز و انواع کاهو ها غنی از آهن هستند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز