title
کد خبر: 200214
00
مراحل ایمپلنت دندان

در هنگام انجام عمل جراحی ایمپلنت باید منتظر چه چیزی باشیم؟ آیا دندانی دارید که از بین رفته یا باید کشیده شود؟ ایمپلنت دندان می تواند لبخند شما را به طور دائمی بازگرداند.

به گزارش بهداشت نیوز، در هنگام انجام عمل جراحی ایمپلنت باید منتظر چه چیزی باشیم؟ آیا دندانی دارید که از بین رفته یا باید کشیده شود؟ ایمپلنت دندان می تواند لبخند شما را به طور دائمی بازگرداند. ایمپلنت های دندانی جایگزین دندان های شکسته، پوسیده و از دست رفته می شوند و به شما این امکان را می دهند که از بریج و دندان مصنوعی خودداری کنید. با این حال، این روند یک شبه اتفاق نمی افتد. سه مرحله اصلی کاشت دندان وجود دارد که هر بیمار طی می کند و می توانید تا یک سال برای تکمیل آنها وقت بگذارید. این موارد عبارتند از: قرارهای قبل از خود جراحی (سه مرحله جداگانه)، دوره های بهبودی و پیگیری بعد از آن. اگر در مورد ایمپلنت فکر کردید اما مطمئن نیستید چه انتظاری از آن دارید به خواندن این مقاله ادامه دهید.

کاشت دندان چیست؟

قبل از وارد شدن به جراحی ایمپلنت دندان، ارزش آن را دارد که بدانیم ایمپلنت دندان چیست.

ایمپلنت دندان، دندان طبیعی نیست و یک نوع پروتز محسوب می شود. وقتی در مورد ایمپلنت صحبت می کنیم، به پایه (یا پست) کوچکی که در استخوان فک شما وارد می شود و پایه تاج (یا پل) را تشکیل می دهد، اشاره می کنیم. تاج دندان قسمتی است که آن را می بینید. ایمپلنت پیچیده ترین بخش این روش است زیرا به تعامل با استخوان فک و لثه نیاز دارد. اگر به درستی تنظیم نشود، نه تنها به این معنی است که دندان شما در جای خود نمی ماند، بلکه می تواند برای بقیه دهان شما نیز مشکلاتی را ایجاد کند.

چه چیزی را باید پیش از جراحی انتظار داشت؟

نمی توانید وارد مطب دندانپزشکی شوید و همان روز فرایند ایمپلنت را کامل کنید. فرآیند برنامه ریزی یکی از طولانی ترین مراحل کاشت است زیرا نیاز به مراجعه به چندین متخصص دارد که هر کدام تخصص های متفاوتی دارند. به عنوان مثال، برای معاینه کامل دهان و فک خود باید به جراح فک و صورت مراجعه کنید تا ببینید آیا کاندیدای مناسبی برای جراحی هستید یا خیر. همچنین به پریودنتیست مراجعه می کنید که لثه ها، استخوان فک و سایر ساختارهای اطراف دندان های شما را بررسی می کند. آنها همچنین شرایط دهانی و جسمانی شما را برای کاشت دندان در نظر می گیرند. سپس، شما باید به متخصص پروتز مراجعه کنید که هم در زمینه پروتز و هم در ایمپلنت تخصص دارند. در برخی موارد، با متخصص گوش، حلق و بینی نیز باید مشورت کنید.

ایمپلنت های دندانی همیشه به یک عمل جراحی نیاز دارند، اما بسیاری از افراد در این راه به کمک بیشتری نیاز دارند تا مطمئن شوند ایمپلنت برای دهان شما مناسب است. کل این پروسه می تواند بین شش تا نه ماه به طول انجامد.

آیا کاندیدای کاشت دندان هستید؟

بخش قابل توجهی از ارزیابی های قبل از جراحی با متخصصان مختلف در مورد ارزیابی نامزدی شما برای ایمپلنت های دندانی انجام می شود. نامزد ایده آل کسی است که از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشد و همچنین از سلامت دهان و دندان کافی برخوردار باشد. در حالت ایده آل، شما لثه های سالم (بدون بیماری پریودنتال) و استخوان فک قوی نیاز خواهید داشت. هر دو برای حمایت از ایمپلنت (پروتز) مهم هستند. شما معمولاً زمانی واجد شرایط ایمپلنت های دندانی هستید که یک یا تمام دندان هایتان را از دست داده باشید. قیمت هر دندان زمانی کاهش می یابد که به دندان بیشتری نیاز دارید. با این حال، گروه های خاصی از افراد وجود دارند که نیاز به بررسی بیشتری دارند. در صورت ابتلا به دیابت (نوع 1 یا 2)، ممکن است نیاز به معاینات بیشتری داشته باشید. شما نیاز به کنترل دقیق قند خون خود دارید تا مطمئن شوید روند بهبودی مطابق برنامه ریزی انجام شده است. نقص های ایمنی همچنین ممکن است شما را رد صلاحیت کنند، زیرا توانایی شما را برای درمان به خطر می اندازد. اگر باردار هستید، ممکن است به شما گفته شود تا بعد از زایمان صبر کنید.

آیا به پیوند استخوان نیاز دارید؟

ایمپلنت های دندانی درست مانند دندان های واقعی در فک شما تعبیه می شوند. استخوان فک شما باید از ایمپلنت ها برای عملکرد صحیح آنها پشتیبانی کند. در ابتدا به پریودنتیست مراجعه خواهید کرد که فک شما را معاینه می کند. آنها این کار را انجام می دهند تا مطمئن شوند که استخوان آنقدر ضخیم است که ایمپلنت را در مدت زمان طولانی نگه دارد یا خیر. اگر تشخیص دهند که شما نمی توانید، سپس تصمیم می گیرند که آیا به پیوند استخوان نیاز دارید یا خیر. پیوند استخوان جراحی است که شامل پیوند بافت استخوان می‌باشد. در این صورت، شما بافت را به استخوان فک خود پیوند می دهید تا آن را محکم یا ضخیم کنید. استخوان مورد استفاده ممکن است از جاهای دیگر بدن شما و یا مصنوعی باشند. آنچه بعدا اتفاق می افتد بستگی به میزان پیوند مورد نیاز دارد. تکمیل پیوندهای مهم ممکن است چند روز یا چند ماه طول بکشد.

استفاده از مواد مصنوعی سریعتر عمل می کند زیرا نیازی به رشد مجدد استخوان ندارید. در مواردی که پیوند مصنوعی و مستقیم است، ممکن است در روز جراحی ایمپلنت، نیاز به پیوند داشته باشید. با این حال، ممکن است یک یا چند قرار ملاقات لازم باشد. تیم مراقبت شما قادر خواهد بود برنامه ای را که برای شما مناسب است توضیح دهد.

انچه در طول جراحی ایمپلنت دندان انتظار می رود

هنگامی که به زمان جراحی خود نزدیک می شوید، باید برخی از مراحل قبل از عمل را دنبال کنید. بیشتر اینها برای حفظ سلامت شما در روزها و هفته های بعد از جراحی طراحی شدند. ممکن است دهانشویه ضد باکتریایی یا برخی آنتی بیوتیک های تجویز شده را دریافت کنید. اینها اقدامات پیشگیرانه ای هستند که خطر عفونت شما را پس از عمل کاهش می دهند. سرانجام، شما نیاز دارید که کسی شما را به خانه برساند. اگرچه این امر برای بی حسی موضعی ضروری نیست، اما اگر از داروی آرام بخش یا خوراکی استفاده می کنید ضروری است.

آیا به آرام بخش نیاز دارید؟

نوع آرام بخش مورد نیاز شما بستگی به خود شما دارد. این روش همیشه حداقل شامل بی حسی موضعی است. با این حال، به دلیل ماهیت عمل جراحی، به نفع شما است که هر ثانیه آن را احساس نکنید، به ویژه اگر به چند ایمپلنت دندان نیاز دارید. آرام بخش دهانی و IV برای بیماران ایمپلنت دندان در دسترس است. آرام بخش دهانی و IV از آرامش کم تا متوسط و ​​تا عمیق متغیر است. انتخاب شما باید به مسائلی مانند: آستانه درد شما، حساسیت دندان شما، رفلکس خلط شما، کاری که نیاز است انجام دهید بستگی دارد. اگر آستانه درد پایینی دارید و به مقدار قابل توجهی کار نیاز دارید، ممکن است به سطح آرام بخشی بالاتری نیاز داشته باشید. دندانپزشک شما می تواند در مورد آرامبخش ارائه شده و اینکه چه نوع درمانی برای عمل شما بیشتر منطقی است به شما بگوید. اگر از داروهای آرام بخش IV استفاده می کنید، ممکن است دستورالعمل اجتناب از خوردن غذا از نیمه شب قبل از عمل داشته باشید. اگر از داروهای بی حسی موضعی استفاده می کنید، باید صبحانه زیادی بخورید زیرا تا چند ساعت دیگر نمی توانید به درستی غذا بخورید. علاوه بر این، خوردن غذا برای چند روز پس از عمل دردناک خواهد بود. با در نظر گرفتن این نکات، شما آماده عمل خود هستید.

تا اینجا ایمپلنت مشابه یک جراحی معمولی به نظر می رسد.

سه مرحله ایمپلنت دندان

عمل جراحی در سه مرحله انجام می شود. قرار دادن ایمپلنت، چسباندن قسمت پشتی و نصب تاج فاز اول در مطب دندانپزشکی شما انجام می شود مگر اینکه تیم مراقبت شما تشخیص دهد که شما به جراح دهان نیاز دارید. در صورت نیاز به آرام بخش IV، ممکن است به جراح دهان نیاز پیدا کنید. در مرحله اول، پزشک دهان شما را با بی حسی موضعی بی حس می کند. هنگامی که دارو اثر کند، بر روی لثه شما برش ایجاد کرده و استخوان را نمایان می کند. با برش در محل، از مته ای استفاده می کنند که فضایی را در استخوان برای پیچ ایمپلنت ایجاد می کند. نگران نباشید، مته بسیار آرام است، بنابراین اگر برای این روش بیدار و به هوش بمانید، نباید شما را بترساند. از اینجا، ایمپلنت سر جای خود قرار می گیرد و برش شما بسته به اندازه ممکن است یک یا دو بخیه دریافت کند. سپس، چند ماه منتظر می مانید تا ایمپلنت و استخوان یکپارچه شوند (از طریق ادغام استخوانی) تا اطمینان حاصل شود که یک اتصال ایمن وجود دارد. هنگامی که بهبود می یابد، مرحله دوم عمل را انجام می دهید. در طول این قرار ملاقات، پزشک شما ایمپلنت را از طریق یک برش دیگر دوباره در معرض دید قرار می دهد. سپس تکیه گاه را روی ایمپلنت قرار می دهد و تصویر لازم را برای جا دادن تاج به دست می آورد. ایجاد تاج ها چندین جلسه نیاز دارد و آنها بر اساس ترجیحات دندانپزشک متفاوت هستند. در آخرین مرحله، تاج (های) جدید خود را دریافت می کنید. ممکن است قبل از تناسب نهایی یک روش آزمایشی دریافت کنید که به دندانپزشک اجازه می دهد مطمئن شود همه چیز کاملاً مناسب است.

در دوران بهبودی ایمپلنت دندان چه انتظاری باید داشته باشید

زمان بهبودی در بیماران مختلف متفاوت است. اگر نیاز به برداشتن و تعویض یک دندان دارید، زمان بهبودی شما بسیار سریعتر از کسی است که به چندین ایمپلنت و پیوند استخوان نیاز دارد. برای اکثر افراد، کبودی، تورم و برخی از دردهای موضعی بعد از عمل وجود دارد. بدترین روز معمولاً روز دوم است و در روز سوم کاهش می یابد. با این حال، نیازی به بیش از یک داروی بدون نسخه (ایبوپروفن یا تیلنول) یا حداکثر کدئین یا هیدروکودون ندارد. ممکن است راحت نباشید، اما می توانید روز بعد از عمل به سر کار خود بازگردید.

چگونه از ایمپلنت های دندانی خود بعد از جراحی محافظت کنید

شما لیست کاملی از دستورالعمل های بعد از عمل را از ارائه دهنده مراقبت خود دریافت خواهید کرد. بسته به نوع روش هایی که انجام دادهید ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی، می توانید انتظار داشته باشید که چند روز پس از عمل به غذاهای نرم پایبند باشید. همچنین برای جبران هرگونه کبودی و تورم در لثه و دهان باید دندان های خود را با دقت مسواک کنید. شما همچنین می توانید تورم و ناراحتی را به سادگی با استفاده از کیسه های یخ و دستمال های گرم و مرطوب در فواصل مختلف در طول روز کنترل کنید. ممکن است متوجه شوید که تورم تا 40 ساعت پس از عمل ادامه دارد و سپس شروع به کاهش می کند. زخم های برش شما باید سریع ترمیم شوند، اما برای تمیز نگه داشتن آن باید از محلول گرم آب شور استفاده کنید. همچنین باید نوشیدنی هایی را که آب نیستند محدود کنید. در نهایت، اگرچه بدون شک از داشتن لبخندی که همیشه می خواستید هیجان زده خواهید شد، اما هنگام معاینه دهان خود باید مراقب باشید. از کشیدن لب ها یا گونه های خود برای دیدن دندان های خود اجتناب کنید زیرا ممکن است ناخواسته برخی بخیه ها را دوباره باز کنید.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز