title
کد خبر: 199973
00
قدرت چربی سوزی ال کارنیتین چقدر است ؟

آیا درست است که ال کارنیتین می تواند در چربی سوزی مفید واقع شده و منجر به کاهش وزن شود؟ با مصرف ال کارنیتین چند کیلو وزن می توان کم کرد؟

به گزارش بهداشت نیوز، صحبت در مورد مکمل‌های ورزشی همواره یک مبحث داغ در میان بدنسازان و ورزش‌دوستانی است که مایلند به کمک مکمل‌ها، رسیدن به اهداف ورزشی خود را سرعت بخشند. ال کارنیتین یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های کاهش وزن ورزشی محسوب می‌شود که بیش از همه ورزشکارانی که با اضافه وزن مواجه هستند به سراغ آن می‌روند. آیا مکمل  L-carnitine همان‌قدر که عنوان می‌شود، در چربی سوزی و کاهش وزن موثر است؟ با ما همراه باشید تا هر آنچه لازم است در مورد ال-کارنیتین بدانید، در اختیارتان قرار دهیم.

ال کارنیتین چیست ؟

ال کارنیتین یکی از مشتقات اسیدهای آمینه است که در مغز، کبد و کلیه‌های انسان قابلیت ساخته شدن دارد و همچنین از طریق مصرف مواد غذایی و مصرف قرص ال کارنیتین نیز می‌توان آن را برای بدن تامین کرد. در واقع دو آمینو اسید به نام‌های لیزین و متیونین، ال کارنیتین را به وجود می‌آورند. این ماده مغذی در عملکرد قلب، مغز، حرکت ماهیچه‌ها و بسیاری دیگر از فرایندهای مهم بدن نقش داشته و در قالب مکمل ورزشی نیز مورد استفاده بدنسازان و ورزشکاران قرار می‌گیرد.

مهم ترین فواید قرص ال کارنیتین برای ورزشکاران

ال کارنیتین اسیدهای چرب را به میتوکندری انتقال داده و در آنجا چربی را سوزانده و به انرژی تبدیل می‌کند. به دلیل نقشی که این ماده در سوزاندن چربی‌ها دارد، به منظور کاهش وزن مورد استقبال قرار می‌گیرد. بسیاری دیگر از مکمل‌های ورزشی مثل مکمل CLA یا حتی مکمل‌های حاوی آمینو اسید مثل مکمل گلوتامین نیز ممکن است با هدف کاهش وزن مورد استفاده قرار گیرند اما هیچ‌کدام به اندازه ال-کارنیتین در چربی سوزی مطرح نیستند. در ادامه مهم‌ترین فواید ال کارنیتین برای ورزشکاران را برای شما عنوان می‌کنیم:

بهبود عملکرد ورزشی

بسیاری از ورزشکاران با مصرف ال کارنیتین متوجه افزایش قابل توجهی در عملکرد ورزشی خود می‌شوند. با مصرف این مکمل ممکن است بدنسازان افزایش توده عضلانی را به شکل بهتری تجربه کرده و پس از اتمام تمرینات خود، کمتر درد عضلانی داشته باشند. در واقع با استفاده از مکمل ال کارنیتین اکسیژن‌رسانی به عضلات بهبود یافته و ممکن است تقویت ماهیچه‌ها و مدت زمان لازم برای ریکاوری بهبود یابد. به نظر می‌رسد که ال-کارنیتین استقامت بدن ورزشکاران را نیز افزایش دهد.

جالب است بدانید که ال کارنیتین مایع بیش از دیگر انواع مکمل ال کارنیتین مثل قرص محبوب است زیرا جذب سریع‌تری در بدن داشته و اثرات مصرف آن زودتر نمایان می‌شود. اگر قصد خرید مکمل بدنسازی از داروخانه را دارید، یکی از بهترین مراکز معتبر، داروخانه آنلاین مثبت سبز به مدیریت جناب آقای سید مرتضی مهر طباطبایی است.

تاثیر ال کارنیتین در سوزاندن چربی ها

برای انجام متابولیسم وجود ال کارنیتین ضروری است. چنانچه اشاره کردیم وظیفه ال کارنیتین این است که اسیدهای چرب را به درون میتوکندری انتقال داده و در آنجا آنها را بسوزاند تا انرژی تولید شود. با مصرف ال کارنیتین بدن شما در مقایسه با کربوهیدرات‌ها میل بیشتری برای استفاده از اسیدهای چرب (مثل تری گلیسیرید) به عنوان منبع انرژی دارد. از این رو اعتقاد بر این است که خوردن این مکمل سوزاندن چربی‌ها را به ویژه در نواحی مثل دور شکم افزایش خواهد داد.

باید بدانید که بدن انسان پیچیدگی‌های زیادی دارد و بسیاری از اسرار آن حتی برای دانشمندان نیز ناشناخته است. اجازه دهید ببینیم آیا واقعا مکمل L-carnitine به کاهش وزن کمک می‌کند؟

قدرت چربی سوزی ال کارنیتین چقدر است ؟

یک تجزیه و تحلیل از 9 مطالعه معتبر نشان داد که افراد چاق و اشخاص مسن در زمان مصرف ال-کارنیتین به شکل مکمل 1.3 کیلوگرم وزن بیشتری را از دست می‌دهند. البته در این میان نقش رژیم غذایی و ورزش را نیز نباید نادیده گرفت. به این معنا که اگر همین افراد دارای اضافه وزن یا مسن از رژیم غذایی پرکالری استفاده کنند و یا فعالیت بدنی در حد کافی نداشته باشند، ممکن است هیچ کاهشی در وزن بدن مشاهده نشود. از طرف دیگر، در بسیاری از پژوهش‌های دیگر ال-کارنیتین در واقع قابلیت چشمگیری در کم کردن وزن و چربی‌سوزی از خود نشان نداده است.

از این رو می‌توان گفت که در زمینه تاثیر ال کارنیتین در چربی‌سوزی هنوز به مطالعات بیشتری نیاز است اما در اینجا باید اشاره‌ای نیز به تجارب شخصی مصرف‌کنندگان داشته باشیم. بر اساس گزارش‌هایی که از مصرف‌کنندگان مکمل ال کارنیتین به دست می‌رسد، می‌توان گفت که این مکمل اگر در کنار رژیم غذایی مناسب و همچنین تمرینات ورزشی منظم با شدت متوسط مورد مصرف قرار گیرد، قطعا در کاهش وزن موثر واقع خواهد شد.

با مصرف ال کارنیتین چند کیلو می توان در ماه کم کرد ؟

پاسخ به این پرسش کمی دشوار است زیرا کاملا بستگی به رژیم غذایی و شدت فعالیت بدنی شما دارد. همان‌طور که گفتیم اگر ورزش نداشته و غذاهای پرکالری مصرف کنید، اصلا ممکن است هیچ کاهش وزنی را با مصرف ال کارنیتین تجربه نکنید. در هیچ‌یک از منابع علمی تاکنون ذکر نشده که دقیقا با خوردن ال کارنیتین چند کیلو از وزن شما طی یک ماه کم خواهد شد. بنابراین عنوان کردن یک رقم معین، کاملا اشتباه است. برخی از افراد با مصرف ال کارنیتین حدود 2 کیلوگرم در ماه کاهش وزن دارند و بعضی دیگر بیشتر یا کمتر. در این زمینه تیپ بدنی، شدت فعالیت ورزشی و نوع رژیم غذایی تعیین کننده است.

بهترین زمان مصرف ال کارنیتین در بدنسازی

دوز استاندارد برای مصرف ال کارنیتین بین 500 تا 2000 میلی‌گرم در روز است اما در برخی موارد به ویژه اگر فرد به صورت حرفه‌ای تمرینات شدید ورزشی انجام می‌دهد، این مقدار را می‌توان افزایش داد. بر اساس منابع علمی بهترین زمان مصرف ال کارنیتین حدود نیم ساعت قبل از شروع تمرینات ورزشی است. این مکمل در این حالت اثرگذاری موفق‌تری در کاهش وزن خواهد داشت. به این نکته نیز توجه داشته باشید که ال-کارنیتین به شکل مایع زودتر جذب بدن خواهد شد.

آیا می توان ال کارنیتین را با معده خالی مصرف کرد ؟

بله؛ از این جهت مشکلی وجود ندارد و می‌توان ال کارنیتین را با معده خالی و 30 دقیقه قبل از وعده‌های غذایی مثل صبحانه مصرف کرد. اما همان‌طور که گفتیم اگر هدف شما از خوردن این مکمل، چربی‌سوزی است، بهتر است آن را نیم ساعت قبل از شروع تمرینات خود مصرف نمایید.

دیگر فواید ال کارنیتین برای بدن

ال کارنیتین به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی مثل گوشت گاو، ماهی، مرغ و شیر وجود دارد و همچنین به صورت مکمل ورزشی نیز می‌توان از آن بهره‌مند شد. برخی از فوایدی که ال کارنیتین برای سلامت بدن انسان دارد، به شرح زیر است:

  • کاهش فشار خون مرتبط با بیماری‌های قلبی
  • کاهش علائم دیابت نوع 2
  • کاهش علائم نارسایی کلیه
  • افزایش تعداد اسپرم‌ها و قدرت تحرک آنها
  • کم کردن میزان التهاب در بدن
  • افزایش احتمال باروری در زنان
  • بهبود عملکرد مغزی (کاهش علائم افسردگی و آلزایمر در افراد مسن)

آیا ال کارنیتین عارضه جانبی دارد ؟

اکثریت افراد اگر روزانه تا 2 گرم ال کارنیتین استفاده کنند، هیچ نوع عارضه جانبی را تجربه نخواهند کرد. اما دوزهای بالاتر از 2 گرم در روز (2000 میلی‌گرم) آن هم به مدت طولانی ممکن است با عوارضی همچون درد معده و حالت تهوع همراه باشد. قابل ذکر است که مصرف دراز مدت مکمل‌های ال کارنیتین ممکن است سطح تری متیل آمین اکسید در خون را افزایش دهد و در این صورت احتمال وقوع تصلب شرایین که منجر به مسدود شدن عروق خواهد شد، بیشتر شود. از این رو خودسرانه دوز مصرفی ال کارنیتین و دوره مصرف خود را بدون مشورت با پزشک افزایش ندهید.

آیا ال کارنیتین در منابع گیاهی نیز یافت می‌شود ؟

قبلا اشاره کردیم که غنی‌ترین منابع تامین ال کارنیتین برای بدن در فرآورده‌های حیوانی مثل گوشت قرمز و مرغ وجود دارند. اما باید گفت که گیاه‌خواران نیز می‌توانند با خوردن غلات کامل، مارچوبه، آووکادو، لوبیا و بعضی دیگر از مواد غذایی این ماده را برای بدن خود تامین کنند اما ال کارنتین به میزانی که در فرآورده‌های حیوانی هست، در محصولات گیاهی وجود ندارد و بنابراین گیاه‌خواران ممکن است بیش از سایرین با کمبود این ماده که از اسیدهای آمینه مشتق می‌شود، روبرو شوند.

نتیجه گیری

قدرت چربی سوزی ال کارنیتین با توجه به شدت فعالیت بدنی و نوع رژیم غذایی تعیین می‌شود و رقم و عدد خاصی را نمی‌توان برای آن تعیین کرد. ال کارنیتین اگر قبل از ورزش مورد استفاده قرار گیرد، بهترین نتیجه را در چربی سوزی خواهد داشت. مکمل ال کارنیتین در بدنسازی می‌تواند در کنار CLA، کافئین و امگا 3 نیز استفاده شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
کمالی
1400/07/25 - 08:120 0
ممنون از توضیحاتتون. برای چربی سوزی ال کارنیتین بهتره یا سی ال ای؟
گرشاسبی
1400/07/28 - 16:390 0
اگر ورزش نکنیم و ال کارنیتین بخوریم، اثر داره روی چربی سوزی؟
رویا مدنی
1400/08/03 - 16:090 1
خانم ها هم می تونن ال کارنیتین مصرف کنند و آیا دوز مصرفی زنان با مردان فرق داره؟
سارا
1400/08/16 - 11:500 0
ال کارنیتین با سی ال ای بهتره یا تنها؟
مهیا برسام
1400/10/25 - 08:320 0
من ورزش نمیکنم فقط در طول روز نیم ساعتی رو پیاده روی میکنم قرص ال کارنیتین میتونه برام مفید باشه و چند کیلویی رو از وزنم کم کند؟؟؟
موسوی
1400/10/25 - 08:350 0
من خرید مکمل بدنسازی از داروخانه مثبت سبز انجام میدم راضیم چون تنوع بالاست و از هر برندی که فکرش رو کنید مکمل دارند
اینستاگرام بهداشت نیوز