title
کد خبر: 199804
00
پرسش و پاسخ رایج درباره حساسیت دارویی

افرادی که به حساسیت دارویی (Drug Allergy) مبتلا هستند، در صورت مصرف قرص، شربت و یا تزریق دارو علائم آن را تجربه خواهند کرد.

اگر در مورد علت بروز علائم خود احساس سردرگمی می‌کنید و نمی‌دانید که مصرف کدام دارو برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند، حتماً با پزشک متخصص آلرژی تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ رایج درباره حساسیت دارویی

حساسیت دارویی چه مدت بعد از مصرف یک دارو بروز می‌کند؟

این زمان از فردی به فردی دیگر متفاوت است. برخی از افراد بلافاصله بعد از مصرف یک دارو به آن واکنش نشان می‌دهند، اما برخی دیگر ممکن است بارها یک داروها را مصرف کنند و تنها یکبار به آن حساسیت نشان دهند. در بیش‌تر موارد علائم یک الی دو ساعت بعد از مصرف دارو ظاهر می‌شود، اگر واکنش فرد به دارو از نوع نادر تاخیری باشد این مدت زمان بیش‌تر خواهد بود. علائم حساسیت‌های دارویی غیر رایج شامل تب، تاول پوستی و درد مفاصل است.


آیا علائم حساسیت دارویی با علائم دیگر حساسیت‌ها متفاوت است؟

علائم ناشی از حساسیت دارویی ممکن است مانند دیگر واکنش‌های آلرژیک بوده و می‌تواند شامل کهیر، دانه‌های پوستی، خارش، خس خس سینه و سرگیجه، استفراغ و حتی آنافیلاکسی باشد. معمولاً ترکیبی از این علائم در حساسیت دارویی فرد را درگیر می‌کند و اگر تهوع و یا استفراغ رخ دهد، ناشی از عوارض جانبی داروهاست.

درمان حساسیت دارویی چیست؟

به مانند دیگر آلرژی‌ها اولین قدم پیشگیری است. زمانی که فرد متوجه می‌شود که دارویی خاص باعث بروز علائم حساسیت دارویی در او می‌شود، باید دست از مصرف آن بردارد. از پزشک خود بخواهید که این دارو را برای شما تجویز نکند.
در صورت بروز حساسیت دارویی فرد باید فورا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد. درمان به شدت علائم بستگی دارد. در صورت بروز آنافیلاکسی سریعا با اورژانس تماس بگیرید.


علائم حساسیت به پنی سیلین چیست؟

علائم حساسیت به پنی سیلین متفاوت بوده و می‌تواند خفیف تا شدید باشد. علائم شامل کهیر، ورم اطراف صورت، تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه و مشکلات تنفسی باشد.
اگر آنافیلاکسی در حساسیت‌های دارویی با پنی سیلین رخ دهد در مواردی می‌تواند فرد را با خطر مرگ روبرو کند. این حالت معمولا سریع و ناگهانی رخ داده و به همین دلیل فرد را در معرض خطر مرگ قرار می‌دهد.
علاوه بر موارد گفته شده علائم شامل:
خارش، کهیر، دانه‌های قرمز پوستی، احساس فشار در سینه، سخت نفس کشیدن
ورم لب‌ها، گلو، زبان و صورت
سرگیجه و از دست دادن هوشیاری، از حال رفتن و شوک

در صورت بروز علائم شدیدتر بلافاصله باید با اورژانس تماس گرفت.

در صورت داشتن حساسیت به پنی سیلین چه دارویی را می‌توان جایگزین کرد؟

پنی سیلین یکی از موثرترین آنتی بیوتیک‌ها است، ولی پزشک با در نظر گرفتن عوامل مختلفی همچون نوع باکتری، شدت عفونت، واکنش قبلی فرد به پنی سیلین آنتی بیوتیک دیگری تجویز خواهد کرد.

رایج ترین نوع حساسیت دارویی کدام است؟

بیش‌ترین حساسیت دارویی مربوط به پنی سیلین است‌. حساسیت به پنی سیلین به معنی حساسیت به سایر آنتی بیوتیک‌های مشابه مانند آموکسی سیلین نیست، اما احتمال آن هم وجود دارد. از طرفی دیگر اگر یکبار به پنی سیلین حساسیت دارویی داشته‌اید به این معنی نیست که همیشه به آن آلرژی خواهید داشت. حساسیت به ایبوپروفن، آسپرین و داروهای ضد صرع و داروهای شیمی درمانی هم تا حدود زیادی رایج است.

آیا در صورت از بین رفتن حساسیت به دارویی خاص فرایند حساسیت زایی مانند سابق انجام خواهد شد؟ 

خیر، اما اگر دارویی به صورت روزانه مصرف می‌شود، باید یکبار حساسیت زدایی توسط پزشک متخصص انجام شود. اگر دارو هر روز مصرف شود، بدن حساسیت خود را به آن از دست خواهد داد اما اگر بین دریافت دارو فاصله زمانی دو روزه و یا بیش‌تر وجود داشته باشد، بدن مقدار حساسیت زدایی شده را به یاد نخواهد آورد و این فرایند باید توسط پزشک دوباره تکرار شود.

منبع: دکتر دکتر


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز