title
کد خبر: 199215
00
دانستنی هایی درباره واکسن فایزر

طبق پژوهش جدیدی که در ژورنال «لنست» منتشر شده، اثربخشی واکسن کرونای فایزر/بیون‌تک برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، ۶ ماه پس از تزریق دوز دوم از ۸۸ درصد به ۴۷ درصد کاهش می‌یابد. با این وجود، اثربخشی آن برای جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ تا حداقل ۶ ماه بسیار بالاست و این موضوع درباره گونه دلتا هم صادق است.

به گزارش بهداشت نیوز، ذاین داده‌ها در ماه آگوست ارائه شده بودند، اما حالا در لنست منتشر شده‌اند. آژانس‌های سلامتی ایالات متحده برای تصمیم‌گیری درباره تزریق دوز سوم یا همان دوز تقویتی واکسن کووید-۱۹ از این پژوهش استفاده خواهند کرد.

تحلیل پژوهشگران نشان می‌دهد که حداقل برای ۶ ماه، کارایی این واکسن برای جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ، برابر ۹۰ درصد است. این اثربخشی حتی برای گونه بسیار مسری دلتا هم صدق می‌کند. آنطور که محققان می‌گویند، داده‌ها نشان‌دهنده این موضوع هستند که این سقوط بخاطر کاهش اثربخشی بجای گونه‌های سرایت‌پذیر است.

محققان فایزر و «Kaise Permanente» سوابق بهداشتی الکترونیکی نزدیک به ۳.۴ میلیون نفر در کالیفرنیا را در فاصله دسامبر ۲۰۲۰ تا آگوست ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار داده‌اند. «لوئیس جودار»، نایب رئیس و مدیر ارشد پزشکی در بخش واکسن‌های فایزر می‌گوید تحلیل آن‌ها از اثربخشی واکسن این کمپانی روی گونه‌های کنونی خبر می‌دهد:

البته این پژوهش محدودیت‌هایی هم داشته که برای مثال می‌توان به عدم وجود داده درباره استفاده از ماسک و شغل افراد در جمعیت مورد مطالعه اشاره کرد. این موارد می‌توانند موجب افزایش قرارگیری در معرض ویروس کرونا شوند.

اثربخشی واکسن کرونای فایزر در برابر گونه دلتا از ۹۳ درصد در ماه اول پس از تزریق دوز دوم، پس از ۴ ماه به ۵۳ درصد کاهش می‌یابد و کارایی آن روی سایر گونه‌ها از ۹۷ درصد به ۶۷ درصد می‌رسد. بنابراین به نظر می‌رسد دلتا نمی‌تواند بطور کامل ایمنی ناشی از واکسیناسیون را دور بزند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز