title
کد خبر: 199078
00
افزایش اطلاعات عمومی در حوزه پزشکی خطر ابتلا و فوت کرونا را کاهش می دهد

از زمانی که پاندمی کرونا در جهان ظاهر شده ما شاهد ابتلا و مرگ و میر افراد زیادی از جمله بستگان و آشنایان خود بوده ایم. از عمده دلایل به وجود آمدن این وقایع نداشتن اطلاعات کافی درباره این ویروس و روش های مقابله با آن بود است. البته باید خاطر نشان کرد که روز به روز اطلاعات ما افزایش پیدا کرده اما همچنان با چالش هایی برای بدست آوردن اطلاعات پزشکی مورد نظر هستیم.

به گزارش بهداشت نیوز، از زمانی که پاندمی کرونا در جهان ظاهر شده ما شاهد ابتلا و مرگ و میر افراد زیادی از جمله بستگان و آشنایان خود بوده ایم. از عمده دلایل به وجود آمدن این وقایع نداشتن اطلاعات کافی درباره این ویروس و روش های مقابله با آن بود است. البته باید خاطر نشان کرد که روز به روز اطلاعات ما افزایش پیدا کرده اما همچنان با چالش هایی برای بدست آوردن اطلاعات پزشکی مورد نظر هستیم.

درباره کرونا

ویروس های کرونا از عوامل بیماری زای مهم انسان و حیوانات هستند. در پایان سال 2019 ، یک ویروس جدید از شاخه های کرونا در ووهان ، شهری در استان هوبئی چین شناخته شد. این بیماری به سرعت گسترش یافت و در نتیجه یک اپیدمی در سراسر چین و به دنبال آن یک همه گیری جهانی رخ داد.

در فوریه 2020 ، سازمان بهداشت جهانی بیماری COVID-19 را مشخص کرد که مخفف بیماری کرونا ویروس است. ویروسی که باعث COVID-19 می شود ، سندرم حاد تنفسی حاد ویروس کرونا (SARS-CoV-2) نامیده می شود. قبلاً از آن با عنوان 2019-nCoV یاد می شد.

درک جهان از COVID-19 در حال تکامل است. همچنین راهنمایی های موقتی توسط سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده صادر شده است.

تا زمانی که تمام مردم جهان واکسینه شوند راه حل های ساده ای مانند: استفاده از ماسک، شستن دست ها و رعایت فاصله اجتماعی پیشنهاد شده است. که به طور کلی اگر همه ی افراد جامعه اطلاعات عمومی خود در حوزه پزشکی را افزایش دهند می توانند باعث کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا شوند

آمار مبتلایان و فوتی های کرونا

طبق آمار رسمی سایت worldometers.info تا پایان شهریور ماه 1400 حدود 230 میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا شده اند؛ که از این تعداد حدود 4.5 میلیون نفر فوت شده اند و حدود 200 میلیون نفر هم بهبود یافته اند.

ویروس کرونا چگونه منتقل می شود؟

SARS-CoV-2 از طریق ارتباط نزدیک از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.هنگامی که افراد مبتلا به COVID-19 نفس می کشند یا سرفه می کنند ، ذرات ریز حاوی ویروس را انتقال می دهند. این ذرات می توانند وارد دهان یا بینی فردی که ناقل بیماری نیست شوند و باعث ایجاد عفونت شوند.

شایع ترین راه انتقال این بیماری تماس نزدیک با فردی است که عفونت دارد. این بیماری زمانی مسری است که علائم فرد در اوج خود باشد. با این حال ممکن است فردی بدون علائم، ویروس را منتقل کند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که 10 درصد از عفونت ها از افرادی است که هیچ علامتی ندارند.ذرات حاوی ویروس نیز می توانند بر روی سطوح یا اشیاء فرود آیند. و افراد دیگر با لمس این سطوح یا اشیاء می توانند ویروس را منتقل کنند. در صورتی که فرد پس از لمس سطوح آغشته به ویروس؛ بینی ، چشم یا دهان خود را لمس کند، احتمال عفونت وجود دارد.

لازم به ذکر است که تحقیقات هنوز در حال انجام است. همچنین ممکن است راه های دیگری برای انتقال ویروس کرونا جدید وجود داشته باشد.

رونا پس از ورود به بدن، می تواند ارگان های مختلفی را درگیر کند و به تبع علائم مختلفی نیز ایجاد شود. علائم تنفسی، علائم گوارشی، بویایی و چشایی، بینایی و پوستی از شایع ترین علائم درگیری در بیماران کرونایی بوده است. برخی از این علائم نیز، علائم جدید کرونا خوانده می شوند. یا به عبارتی در سویه های جدیدتر کرونا مانند سویه انگلیسی یا هندی غالب تر هستند. در نتیجه از این علائم، تحت عنوان علائم جدید کرونا نیز یاد می شود.

غیر از علائم اولیه کرونا، بعضی از افراد علائم گوارشی مانند ازدست‌دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و شکم‌ درد را تجربه می‌کنند. ویروس عامل کرونا در مدفوع نیز شناسایی شده است که این موضوع اهمیت شستن دست را پس از هر بار مراجعه به دستشویی و ضدعفونی منظم وسایل حمام تقویت می‌کند. مشاهده اطلاعات کامل درباره علائم کرونا در لینک زیر:

https://doctoreto.com/blog/coronavirus-symptoms/

چگونه با افزایش اطلاعات پزشکی خود از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کنیم؟

یافتن راههای موثر برای جلوگیری از شیوع SARS-CoV-2 همچنان یک چالش جهانی است.بسیاری از ویروس ها از طریق واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند. با این حال، توسعه و توزیع واکسن های ایمن و موثر به زمان نیاز دارد.

بهترین راه برای جلوگیری از گسترش ویروس ، اجتناب از تماس نزدیک با افراد مبتلا به COVID-19 و شستن مرتب دست ها است.

مرکز معتبر کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) توصیه می کند که دست ها را حداقل 20 ثانیه، هر بار با آب و صابون بشویید. این امر به ویژه پس از حضور در مکان های عمومی اهمیت دارد.

وقتی صابون در دسترس نیست، از ضد عفونی کننده دست با حداقل 60٪ الکل استفاده کنید. قبل از شستن دستها از لمس صورت خودداری کنید.

نهاد های دولتی و نهادهای عمومی و سایر سازمانها نیز اقداماتی را برای جلوگیری از شیوع SARS-CoV-2 انجام می دهند.

افراد مبتلا به COVID-19 باید در خانه بمانند و از تماس با افراد دیگر خودداری کنند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.

سطوح اطراف را تا حد ممکن تمیز نگه دارید.

هنگام سرفه یا عطسه همیشه دهان و بینی خود را بپوشانید.

ماسک صورت به طور کلی برای افرادی که مبتلا به این بیماری هستند ضروری است.

هر کسی که به طور مرتب با افراد مبتلا به COVID-19 تماس می گیرد ، باید از ماسک صورت استفاده کند.

زمانی که اطلاعات عمومی افراد در زمینه پزشکی بالاتر برود، آگاهی جامعه برای برخورد با ویروس بیشتر می شود و از مصرف داروهای سرخود هنگام بروز علائم و یا ابتلا جلوگیری می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه موارد عمومی و ضروری پزشکی به مجلسه سلامت دکترتو به آدرس https://doctoreto.com/blog/ مراجعه کنید.

 

چه افرادی بیشتر در خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند؟

هر کسی می تواند به کووید -19 مبتلا شود ، اما برخی از افراد بیشتر در معرض خطر بیماری هایی هستند که متخصصان آن را "بیماری های خطرناک" می نامند، در صورت نیاز به بستری شدن یا مراقبت های ویژه، افراد مسن بیشتر از افراد جوان تر و سالم تر دچار بیماری های جدی ناشی از COVID-19 می شوند. در حقیقت ، 95 درصد مرگ و میر COVID-19 در ایالات متحده در افراد 50 ساله یا بالاتر اتفاق افتاده است-و این خطر با افزایش سن افزایش می یابد.

بزرگسالان در هر سنی با شرایط پزشکی زمینه ای نیز در معرض افزایش عوارض ناشی از عفونت کرونا ویروس هستند، از جمله افرادی که دارای موارد زیر هستند:

  • سرطان
  • بیماری مزمن کلیوی
  • بیماریهای مزمن ریوی ، از جمله COPD (بیماری انسدادی مزمن ریوی) ، آسم (متوسط ​​تا شدید) ، بیماری بینابینی ریه ، فیبروز کیستیک و فشار خون ریوی
  • زوال عقل یا سایر شرایط عصبی
  • دیابت (نوع 1 یا نوع 2)
  • سندرم داون
  • بیماریهای قلبی (مانند نارسایی قلبی ، بیماری عروق کرونر ، کاردیومیوپاتی یا فشار خون بالا)
  • عفونت HIV
  • نقص سیستم ایمنی (ضعف سیستم ایمنی بدن)
  • بیماری کبد
  • اضافه وزن و چاقی (به عنوان شاخص توده بدنی 25 یا بیشتر)
  • بارداری
  • بیماری تالاسمی

 

واکسن‌های کرونا چگونه عمل می‌کنند؟

واکسن ها با تقلید از عامل عفونی - ویروس ، باکتری یا سایر میکروارگانیسم های بیماری زا عمل می کنند. این به سیستم ایمنی ما "می آموزد" که چگونه سریع و موثر در برابر این عامل واکنش نشان دهد.

واکسن ها معمولاً نسخه تضعیف شده یک عامل عفونی را ارائه می دهند که به سیستم ایمنی ما اجازه می دهد آن را در حافظه خود ذخیره کند. به این ترتیب ، سیستم ایمنی ما می تواند به سرعت ویروس را شناسایی کرده و با آن مقابله کند. برخی از واکسن های کرونا به این شکل طراحی شده اند.

انواع دیگر واکسن های کرونا با روش های پیچیده تری ساخته می شوند و واکسن های RNA یا mRNA نامیده می شوند. به جای معرفی عامل (ماده ای که باعث می شود بدن شما آنتی بادی ایجاد کند) ، این واکسن ها کد ژنتیکی مورد نیاز بدن را برای تولید سیستم آنتی ژن به بدن ارائه می دهند. فناوری این واکسن ها برای دهه ها مورد مطالعه قرار گرفته است. واکسن ها حاوی هیچ گونه ویروس زنده نیستند و در رژیم غذایی انسان تداخلی ایجاد نمی کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد واکسن ها، به وب سایت سازمان بهداشت جهانی مراجعه کنید.

جمع بندی

داشتن اطلاعات پایه پزشکی همیشه مفید بوده است که می تواند در این شرایط سخت به کمک ما بیاید. باید همیشه این موضوع را در نظر بگیریم که ما به عنوان یک انسان همیشه در معرض بیماری های مختلف هستیم و باید با افزایش اطلاعات خود در حوزه پزشکی بتوانیم حداقل نیاز های خود را برطرف کنیم.

همان طور که خیلی از ما روزانه اخبار موضوعات مورد علاقه خود را دنبال می کنیم، باید اطلاعات پزشکی خود را هم افزایش دهیم. وب سایت دکترتو (doctoreto.com) به عنوان یک منبع به روز می تواند به افزایش آگاهی شما در حوزه پزشکی کمک کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز