title
کد خبر: 199077
00
8 راه تشخیص اینکه به جراحی تعویض مفصل لگن نیاز دارید

لگن آسیب دیده می تواند انجام کارهایی را که دوست دارید برای شما ناراحت کننده یا حتی غیر ممکن سازد. اگر با نوعی از درد یا سفتی لگن دست و پنجه نرم می کنید که مانع از انجام کارهای عادی و روزمره شما می شود ، بد نیست بدانید که تعویض مفصل لگن می تواند تأثیر عمیقی بر زندگی شما داشته باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، لگن آسیب دیده می تواند انجام کارهایی را که دوست دارید برای شما ناراحت کننده یا حتی غیر ممکن سازد. اگر با نوعی از درد یا سفتی لگن دست و پنجه نرم می کنید که مانع از انجام کارهای عادی و روزمره شما می شود ، بد نیست بدانید که تعویض مفصل لگن می تواند تأثیر عمیقی بر زندگی شما داشته باشد. این جراحی می تواند علائم دردناک شما را تسکین داده و تحرک و توانایی عملکرد شما را افزایش می دهد. با این حال برای برخی از افراد، درمان های محافظه کارانه کاملاً کافی می باشد.

چطور بفهمید که نیاز به تعویض مفصل لگن دارید؟

چطور بدانید گزینه مناسب برای شما چیست؟ میخواهیم با هم هشت نشانه را بررسی کنیم که به شما کمک می کنند تشخیص دهید آیا نیازی به جراحی تعویض مفصل ران دارید یا خیر؟

درد شما مزمن و قابل توجه است

آسیب به مفصل ران شما می تواند باعث درد مزمن و قابل توجهی شود ، نه تنها در ناحیه لگن ، بلکه در هر جایی بین لگن و زانو. در صورت داشتن هر یک از موارد زیر ، باید سریعا توسط متخصص ارتوپدی بررسی شوید:

  • به طور مرتب برای ساکت کردن درد از مسکن استفاده می کنید
  • با وجود استفاده از داروهای مسکن، درد شما را شب ها بیدار نگه می دارد
  • درد راه رفتن یا خم شدن را برای شما دشوار کرده است
  • درد شما با استراحت در طول روز یا شب تسکین نمی یابد
  • درمان های محافظه کارانه کمکی به تسکین درد شما نکرده اند
  • درد خود را با لنگیدن جبران می کنید
  • برای تسکین درد مفصل ران به یک وسیله کمکی جهت راه رفتن نیاز دارید

در تصویر زیر راهکارهایی برای کاهش درد لگن شما در هنگام خواب مشاهده می نمایید.

درد شدید یکی از اصلی ترین دلایلی است که بیماران به دنبال تعویض مفصل لگن هستند ، اما این تنها علامتی نیست که می تواند نیاز شما به جراحی تعویض مفصل هیپ را نشان دهد.

2. ناتوانی لگن شما انجام کارهای روتین را مشکل می کند

مهمترین فاکتوری که باید هنگام تصمیم گیری در مورد عمل جراحی تعویض مفصل لگن در نظر داشته باشید این است که مفصل ران آسیب دیده شما چقدر بر زندگی شما تأثیر می گذارد. حتی اگر بتوانید درد خود را به نوعی کنترل کنید ، ناتوانی بالای مفصل ران می تواند حتی کارهای معمولی را هم دشوار یا غیرممکن کند ، کارهایی مانند:

  • پوشیدن کفش یا جوراب
  • راه رفتن در فواصل عادی
  • ایستادن روی یک پا ، حتی با کمک وسیله ای جهت حفظ تعادل

3. سفتی مفصل ران محدوده طبیعی حرکت مفصل شما را محدود می کند

سفتی نشانه دیگری است که ممکن است مفصل ران شما به شدت آسیب دیده باشد و نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن داشته باشید. اگر دچار سفتی مفصل شده اید به طوری که راه رفتن یا خم کردن مفصل ران برای شما دشوار شده است ، یا اگر نمی توانید پایتان را بلند کنید ، در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

4. درمانهای محافظه کارانه به طور کافی درد مفصل ران شما را تسکین نمی دهند

بسیاری از افرادی که بیماری خاصی مانند آرتروز ، مفصل ران آنها را درگیر کرده است ، نیازی به جراحی فوری تعویض مفصل ران ندارند. احتمالاً پزشک در ابتدا گزینه های درمانی محافظه کارانه تری را امتحان می کند ، از جمله:

  • فیزیوتراپی: ماهیچه های اطراف مفصل ران را تقویت و تثبیت می کند و همچنین می تواند دامنه حرکتی مفصل ران را حفظ کند
  • تزریق استروئید: تورم را کاهش داده و حس درد را بلاک می کند
  • داروهای ضد التهابی: التهاب مفصل ران را کاهش می دهد که این کار می تواند درد را تسکین دهد

این درمان ها مشکل مفصل ران شما را درمان نمی کند. با این حال ، آنها می توانند عملکرد شما را بهبود بخشند و درد مفصل ران را قابل تحمل تر کنند. متأسفانه ، ممکن است کار به جایی برسد که اثربخشی این اقدامات محافظه کارانه کمتر شده و آنها دیگر نتوانند درد شما راتسکین دهند. هنگامی که این اتفاق می افتد ، پزشک شما ممکن است جراحی تعویض مفصل لگن را پیشنهاد دهد.

5. آزمایشات، نشان دهنده آرتروز پیشرفته یا آسیب چشمگیر مفصل است

ران شما یک مفصل گوی و کاسه است. غضروف و مایع مفصلی سینوویال اصطکاک ایجاد شده در جایی که کاسه استخوان لگن و گوی سر استخوان ران با هم حرکت می کنند را کاهش می دهند. آسیب مفصلی قابل توجه ناشی از آرتروز لگن یا سایر مشکلات مفصلی می تواند باعث ایجاد التهاب و ساییده شدن غضروف شود. بدون غضروف ، هیچ بالشتکی بین استخوان هایی که بر روی یکدیگر کشیده می شوند وجود ندارد و آنها شروع به ساییده شدن می کنند. موارد پیشرفته آسیب مفصلی ممکن است عمل جراحی را ضروری سازد.

6. درد مفصل شما را از نظر احساسی و روانی فرسوده کرده است

پیامدهای فیزیکی درد مفاصل ران آشکار است ، زیرا بر توانایی شما در حرکت و انجام فعالیت ها تأثیر می گذارد. با این حال ، درد مزمن مفاصل همچنین می تواند بر سلامت روحی و روانی بیمار نیز تأثیر بگذارد. حتی اگر بتوانید درد لگن خود را تحمل کنید ، پس از مقابله با این درد در طول ماهها یا حتی سالها ، ممکن است علائم یک بیماری روانی را در خود نشان دهید. در واقع ، درد مزمن هم با افسردگی و هم با اضطراب مرتبط است.

7. داروهای درد مفصل ران در شما عوارض جانبی دارند

NSAID ها و سایر انواع داروهای مسکن که پزشک تجویز می کند ، زمانی که برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گیرند ، نسبتاً بی خطر هستند. با این حال ، با استفاده طولانی مدت، عوارض جانبی ایجاد می شوند ، از جمله:

  • سوزش معده
  • زخم ها
  • افزایش خطر سکته مغزی ، لخته شدن خون و حمله قلبی
  • و بیشتر

8. بعید است روشهای جراحی ساده تر کمکی به شما بکنند

چند عمل جراحی دیگر وجود دارند که به عنوان جایگزین جراحی تعویض مفصل ران انجام می شوند. با این حال بسیاری از آنها به ندرت انجام می شوند، زیرا تعویض مفصل هیپ میزان موفقیت بالایی را در اکثر بیماران داشته است.

آیا کاندید مناسبی برای جراحی تعویض مفصل لگن هستید

اگر با درد یا ناتوانی شدید مفصل ران دست و پنجه نرم می کنید ، ممکن است کاندید جراحی تعویض مفصل لگن باشید. برای اطلاع از اینکه آیا جراحی یک درمان مناسب برای شما است ، با تیم دکتر علیرضا امین جواهری تماس بگیرید. آنها می توانند به شما در تصمیم گیری در مورد بهترین گزینه درمانی برای رمان درد لگن به شما کمک کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز