title
کد خبر: 199076
00
آنچه درباره ریزش مو و COVID-19 باید بدانیم

ما در حال حاضر در بحبوحه یک بیماری همه گیر به دلیل ویروس جدید کرونا ، SARS-CoV-2 هستیم. این ویروس باعث بیماری COVID-19 می شود. افرادی که به بیماری کووید -19 مبتلا می شوند می توانند علائم مختلفی داشته باشند.

 به گزارش بهداشت نیوز، ما در حال حاضر در بحبوحه یک بیماری همه گیر به دلیل ویروس جدید کرونا ، SARS-CoV-2 هستیم. این ویروس باعث بیماری COVID-19 می شود. افرادی که به بیماری کووید -19 مبتلا می شوند می توانند علائم مختلفی داشته باشند. ریزش مو در افرادی که از COVID-19 بهبود یافته اند گزارش شده است. منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) ریزش مو را به عنوان یک اثر بالقوه طولانی مدت COVID-19 ذکر کرده است که در حال حاضر در دست بررسی است. در زیر ، ما در مورد اینکه آیا عفونت SARS-CoV-2 می تواند منجر به ریزش مو شود ، علائم دیگری که باید مراقب آنها باشید و چه زمانی با پزشک خود صحبت کنید ، بحث خواهیم کرد و همچنین شما عزیزان میتوانید از خدمات پرستاری در منزل کیان برای دریافت اطلاعات بیشتر استفاده کنید.

چرا COVID-19 می تواند باعث ریزش مو شود؟

ریزش مویی که در پی COVID-19 مشاهده می شود با شرایطی به نام telogen effluvium (TE) سازگار است. افراد مبتلا به TE ریزش مو را گزارش می کنند که ناگهان رخ می دهد. موها معمولاً در توده های بزرگ می ریزند ، اغلب هنگام مسواک زدن یا دوش گرفتن.

اکثر افرادی که به TE مبتلا می شوند 2 تا 3 ماه پس از یک رویداد تحریک کننده ، ریزش موی قابل توجهی دارند. این به طور معمول کمتر از نصف منبع معتبر پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد و 6 تا 9 ماه طول می کشد. پس از این دوره ، اکثر افراد متوجه می شوند موهای از دست رفته دوباره روییده می شوند.

چگونه استرس COVID-19 باعث ریزش مو می شود

برای درک TE ، باید چرخه مو را درک کنید. مرحله رشد چرخه مو را آناژن و مرحله استراحت را تلوژن می نامند. شانی فرانسیس ، پزشک متخصص پوست و متخصص ریزش مو در اوانستون ، ایلینوی ، توضیح می دهد: "در پایان تلوژن ، موها می ریزند و چرخه به حالت رشد باز می گردد."

اما وقتی یک عامل استرس زای شدید و قوی وارد بدن می شود ، می توان آن چرخه را مختل کرد. موها زودهنگام وارد مرحله استراحت شده و می ریزند. دکتر فرانسیس می گوید محرک های رایج شامل زایمان ، بستری شدن در بیمارستان ، جراحی ، کاهش سریع وزن و استرس های شدید و ناگهانی است.

فرانسیس توضیح می دهد: "تغییر مو به حالت استراحت به طور بالقوه بخشی از سیستم پیچیده حفظ انرژی بدن ما است." این نظریه این است که بدن شما برای رشد مو به انرژی زیادی نیاز دارد. هنگامی که شما در استرس شدید هستید ، بدن شما باید منابع خود را برای بقا منتقل کند - نه اینکه قفل های خود را دوست داشتنی نگه دارید.

این چه ارتباطی با COVID-19 دارد؟ یکی از عوامل محرک بیماری TE بیماری حاد همراه با تب است. افرادی که مبتلا به COVID-19 شده اند اغلب تب را به عنوان یکی از علائم خود تجربه می کنند.

استرس یکی دیگر از عوامل محرک TE است. مطمئناً تجربه بیماری مانند COVID-19 می تواند استرس جسمی و روحی ایجاد کند. در واقع ، TE نیز به دلیل استرس های قرنطینه در برخی افراد منبع معتبر مشاهده شده است.

آیا ریزش مو با COVID-19 شدید ارتباط دارد؟

این احتمال وجود دارد که ریزش مو با COVID-19 شدید همراه باشد. با این حال ، میزان این امر و مکانیسم بیولوژیکی پشت آن در حال حاضر مشخص نیست.

یک منبع معتبر در سال 2020 ، 175 نفر را که با COVID-19 بستری شده بودند ارزیابی کرد. محققان مشاهده کردند که تعداد زیادی از شرکت کنندگان (67 درصد) دچار آلوپسی آندروژنیک بودند. لازم به ذکر است که هیچ گروه کنترل در مطالعه وجود نداشت.

یک منبع معتبر در ژوئیه 2020 الگوهای طاسی را در 336 مرد بستری شده برای COVID-19 و 1605 مرد بستری بدون COVID-19 مقایسه کرد. مشخص شد که مردانی که بیشترین الگوی طاسی را دارند ، احتمال بیشتری برای تشخیص کووید -19 وجود دارد.

دلایل اضافی ریزش مو می تواند شامل موارد زیر باشد:

تغییرات هورمونی ، از جمله تغییرات رخ داده در دوران بارداری و یائسگی ، یا به دلیل شرایط تیروئید

بیماریهای زمینه ای مانند آلوپسی آرئاتا ، اختلال کشیدن مو (تریکوتیلومانیا) یا کرم حلقوی سر

همانطور که در مورد تلوژن افلوویوم مشاهده می شود ، عوامل استرس زا وجود دارد

کمبود آهن یا سایر کمبودهای تغذیه ای

آیا COVID-19 دلیل ریزش مو است؟

متخصصان پوست در بیماران مبتلا به ریزش موهای مرتبط با COVID در طول همه گیری افزایش چشمگیری داشته اند. یلنا جوجیچ تومیچ/استوکسی

از جمله بسیاری از مسائل غیر منتظره ای که مردم در طول همه گیری COVID-19 با آن روبرو شده اند ، ریزش مو است.

علت آن؟ در یک کلام: استرس.

چگونه عفونت COVID-19 می تواند باعث ریزش مو شود

عفونت COVID-19 همچنین می تواند باعث ریزش موهای مشاهده شده با TE شود. پاتل می گوید: "COVID-19 کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد ، اما به نظر می رسد استرس ناشی از کمبود اکسیژن رسانی به فولیکول های مو ، تب و فشار بر بدن می تواند فولیکول های مو را به مرحله استراحت بکشاند."

صرف نظر از دلیل ریزش موهای مرتبط با TE ، نتایج می تواند چشمگیر باشد ، به خصوص پس از شستن یا برس زدن موها. پاتل می گوید: "از آنجا که فولیکول ها شل هستند و طول کامل موها به راحتی می ریزد." برای برخی ، موها به صورت توده ای ظاهر می شوند. او می افزاید: تا زمانی که موهای زیادی از دست ندهید ، متوجه نازک شدن نخواهید شد.

چگونه با ریزش مو COVID-19 مبارزه کنیم

خبر خوب این است که TE موقت است. به گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD) ، خبر ناگوار این است که شما اغلب باید منتظر بمانید تا چرخه موهای شما به مرحله آناژن یا "رشد" بازگردد ، که معمولاً بین شش تا نه ماه طول می کشد. فرانسیس می گوید: "معمولاً در زمان ریزش مو ، بدن در حال شروع به تنظیم مجدد است ، به شرطی که هیچ تغییر یا محرک دیگری وجود نداشته باشد." 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز