title
کد خبر: 198797
00
راهکار طب سنتی برای سلامتی همزمان جسم و روان

متخصص طب سنتی گفت: برای تامین آرامش روحی بهترین روش این است که در زندگی خوش بین باشیم؛ چراکه ۸۰ درصد مشکلات جسمی از سالم نبودن روح است.

به گزارش بهداشت نیوز، علیرضا ابوالفضلی، متخصص طب سنتی در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم،گفت: ما در زندگی گاهی غذای روح را نادیده می‌گیریم. در طب پزشکی بیشتر به سلامت جسم توجه می‌شود و شاید کمتر سلامت روحی افراد مدنظر قرار بگیرد.

وی بیان کرد: آرامش اولین اصل در سلامت روح است. آسایش روح پل ارتباطی بین روح و جسم است که می‌تواند سلامت این دو را تامین کند. چیزی که اسلام روی آن تاکید دارد این است که کسی که می‌خواهد آرامش داشته باشد باید ارتباطش را با کائنات حفظ کند. این کائنات به تعبیر دین اسلام خداوند و به تعبیر دیگر ادیان، منابع معنوی دیگر هستند.

کارشناس طب سنتی افزود: برای تامین آرامش روحی بهترین مقوله این است که در زندگی خوش بین باشیم؛ یکی از بزرگترین مشکلات جامعه بشری در دنیای امروز بدبینی است. برای مثال وقتی در جمعی نشسته‌ایم و دو نفر با هم صحبت می‌کنند ممکن است نا خواسته نگاهشان متوجه ما شود و ما در این شرایط فکر می‌کنیم راجع به ما حرف زده اند.

وی اضافه کرد: شاید در آن لحظه کاری نکنیم اما بعد با خودمان فکر می‌کنیم، به آنها تهمت می زنیم، آن‌ها را قضاوت می‌کنیم و وقتی به نتیجه‌ای نمی‌رسیم شروع به خودخوری می‌کنیم.

ابوالفضلی تصریح کرد: ۸۰ درصد مشکلات جسمی از سالم نبودن روح است. ۹۰ درصد مشکلات معده ناشی از خودخوری است. احساس رقابت ناپسند حسادت و فکر و خیالی که باعث بهم ریختن اعصاب ما شود و حسادت مشکلات جسمانی زیادی را به همراه می‌آورد و حتی دانشمندان می‌گویند این حس‌ها می تواند تا ابتلا به سرطان خون پیش رود.

وی ادامه داد: واقع بینی و حقیقت بینی هم داریم، لایه پنهان حقیقت واقعیت است‌.در حوزه جامعه شناسی و خودشناسی بخواهیم بگوییم واقع بین هستیم و اگر ببینیم واقعا کسی بدخواه ما است باید آن را بفهمیم و بگذریم. این گذشت آن قدر تاثیر گذار است که در سلامت روح و جسم ما بسیار موثر و قابل درک خواهد بود.

این پزشک طب سنتی اظهار داشت: مولفه‌هایی در روزمرگی‌های ما وجود دارند که با آنها مواجه‌ایم و پیش نیاز آنها خوش بینی است. اگر این مولفه ها را کنار هم بگذاریم روحمان به تعالی نسبی می‌رسد و سلامت جسمانی را هم به همراه خواهد داشت. جسم در زیست انسان تاثیر کمی دارد.

ابوالفضلی ضمن مذمت قضاومت کردن، گفت: گاهی همه ما خیلی راحت وقتی با موضوعی مواجه می‌شویم آن را قضاوت می کنیم؛ در صورتی که خدا به حضرت داوود می‌گوید به تو همه چیز دادم اما تو را مصون از قضاوت کردن نکردم. حتی اگر نظر صحیحی هم درباره فرد یا موضوعی داریم، نباید قضاوت کنیم فقط می‌توانیم نظر شخصی‌مان را بگوییم که آن هم باید با خوش بینی باشد و همین کار سختی است.

وی همچنین تجسس کردن در امورات دیگران را از عوامل اختلال در آرامش روحی برشمرد و تصریح کرد: تجسس در کار دیگران و فکر کردن درباره زندگی شخصی دیگران می‌تواند سلامت روحی ما را تحت تاثیر قرار دهد.

این متخصص طب سنتی یادآور شد:معلوم نیست چه کسی بهشت و جهنم می‌رود؛ در مولفه‌های روابط عمومی و روابط اجتماعی حتی اگر نسبت به چیزی درباره دیگران یقین داشته باشیم وقتی از ما می‌پرسند اگر راست بگوییم غیبت کرده و شاید تهمت بزنیم و اگر دروغ بگوییم خیانت کرده‌ایم ولی اگر با خوش بینی نظرمان را بگوییم و دانسته‌هایمان را تعدیل شده و با دید مثبت به گوش شنونده برسانیم، تعریف‌ها را طوری می‌کنیم که دچار هیچ کدام از این گناهان نشویم.

وی با اشاره به ضرورت گذشت کردن در زندگی، افزود: وقتی درخواستی از خدا داریم اول توبه می‌کنیم و بعد درخواستمان را مطرح می‌کنیم. اگر ما از دیگران نگذریم چطور انتظار داریم خدا از ما بگذرد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز