title
کد خبر: 198632
00
زمان تحویل ۵ میلیون دوز واکسن تزریقی- استنشاقی کووپارس اعلام شد

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: اولین تولید صنعتی واکسن کووپارس در مرداد ماه به میزان ۴۰۰ هزار دوز و در شهریور ماه 1میلیون دوز انجام شد. در مهر ماه نیز برنامه ریزی تولید 3 میلیون دوز انجام شده است که مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمدحسن فلاح مهرآبادی گفت: تا کنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن تولید شده است و در هفته جاری سه میلیون دوز دیگر که بخش‌های پایانی تولید را می‌گذراند آماده می‌شود و تا پایان مهر حدود پنج میلیون دوز واکسن رازی کوو پارس آماده خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اولین تولید صنعتی این واکسن در مرداد ماه به میزان ۴۰۰ هزار دوز و در شهریور ماه یک میلیون دوز انجام شد. در مهر ماه نیز برنامه ریزی تولید سه میلیون دوز انجام شده است که مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

وی با اشاره به اینکه فرایند کنترل کیفی در هر دوره تولید انجام می‌شود تا سلامت و توانایی ایجاد ایمنی در آن ارزیابی  شود، گفت:  تست‌ها طبق پروتکل‌های سازمان غذا و دارو و سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود که واکسن قابلیت مصرف در انسان را داشته باشد.

 فلاح نحوه مصرف این واکسن‌ها را در سه دوز به صورت دو دوز تزریقی و یک دوز استنشاقی عنوان کرد و توضیح داد:  دوز اول و دوم به فاصله ۲۱ روز به صورت عضلانی تزریق و دوز سوم با فاصله ۵۱ روز به صورت استنشاقی  مصرف می‌شود.

وی ایمنی بخشی این واکسن را بر اساس مطالعات انجام شده معادل ۸۰ درصد ایمنی هومورال و بیش از ۷۵ درصد ایمنی سلولی عنوان کرد.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: این واکسن هنوز در مقابل سویه دلتا ارزیابی نشده است اما واکسن‌های مشابه که در مقابل ویروس ووهان اثر بخش بودند در مقایل سویه دلتا اگرچه با میزان کمتر اثر بخش بوده‌اند.

وی درپاسخ به لزوم تمدید سالانه  این واکسن گفت: اگر اثر بخشی واکسن در مقابل جهش ‌ها  به کمتر از ۶۰ درصد  کاهش یابد بهتر است واکسن مطابق سویه تغییر کند.
منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز