title
کد خبر: 198270
00
دلیل لرزش دست‌ها؛ بیماری یا استرس؟

لرزش دست‌ها یک اختلال عصبی و شایع‌ترین دلیلی است که فرد نمی‌تواند فنجان قهوه را در دست نگه‌دارد. در حالی که دست‌ها در حال انجام کار هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، شروع به لرزش می‌کنند اما در صورت عدم انجام کار، لرزش آن از بین می‌رود. علت واضحی برای آن وجود ندارد اما گاهی اوقات به دلیل تغییر ژن ایجاد می‌شود. اگر علائم خفیف باشد، ممکن است نیازی به درمان هم نباشد. اگر لرزش دست‌ها مانع انجام کارهای روزمره یا کار فرد شوند، ممکن است به دارو، کاردرمانی یا جراحی نیاز باشد.

 بیماری پارکینسون 

هنگامی که این حالت در بدن ایجاد می‌شود، دست‌ها می‌لرزد زیرا سلول‌های مغزی که به ماهیچه‌ها فرمان حرکت می‌دهد، آسیب دیده است. لرزش معمولاً از یک دست شروع می‌شود اما با گذشت زمان ممکن است به دست دیگر سرایت پیدا کند. همچنین ممکن است فرد آهسته‌تر حرکت کند، در تعادل مشکل داشته باشد یا دست‌ها و پاها سفت شود. درمان اصلی لرزش پارکینسون برای کنترل بهتر ماهیچه‌ها، دارو و گاهی عمل جراحی است.

 بیماری ام‌اس 

این بیماری به پوشش اعصاب به نام میلین آسیب می‌رساند. هنگامی که این بیماری اتفاق می‌افتد، ممکن است علائمی را مشاهده شود که شامل لرزش در دست یا سایر قسمت‌های بدن است. دارو رایج‌ترین روش درمان است. متخصص فیزیوتراپی یا کاردرمانی می‌تواند در آموزش روش‌های کنترل علائم کمک کند.

پرکاری تیروئید 

 آیا اخیراً میزان هورمون تیروئیدتان را بررسی کرده‌اید؟ لرزش دست‌ها ممکن است نشانه پرکاری تیروئید باشد و به این معناست که غده تیروئید بیش از حد فعال است و ضربان قلب را به سرعت بالا می‌برد. همچنین ممکن است متوجه شوید که بدون انجام کاری، وزنتان کاهش می‌یاید، به نور حساس می‌شوید، ضربان قلب تند می‌شود و اختلال در خواب بوجود می‌آید. یک آزمایش خون ساده به بیمار و پزشک کمک می‌کند تا دریابند چه مشکلی ایجاد شده است.

 کافئین زیاد 

آیا بدون نوشیدن قهوه صبحانه نمی‌توانید کار کنید؟ یک یا دو فنجان قهوه بخورید، سپس دیگر ننوشید. کافئین یک محرک است، بنابراین همان ماده شیمیایی طبیعی که به بدن کمک می‌کند تا از خواب بیدار شوید، در صورت وجود بیش از حد کافئین در بدن، دست‌ها شروع به لرزش می‌کند. نوشیدن قهوه تنها دلیل آن نیست همچنین می‌توانید کافئین را از مصرف داروهای بدون نسخه سردرد، شکلات و برخی نوشابه‌ها دریافت کنید.

 کمبود خواب

 اگر به ماشین بنزین نزنید نمی‌توانید انتظار داشته باشید که حرکت کند و نمی‌توانید انتظار داشته باشید که مغز هم بدون خواب کافی به همه اندام‌های بدن پیام مناسب ارسال کند. وقتی به اندازه کافی نمی‌خوابید، ممکن است مغز به اشتباه به دست‌ها فرمان لرزش دهد. خوشبختانه، می‌توانید لرزش دست را درمان کنید.

 کاهش قندخون

 اعصاب و ماهیچه‌ها از قندخون تغذیه می‌کنند. وقتی به اندازه کافی قند دریافت نمی‌کنید، مغز به دست‌ها فرمان لرزش می‌دهد. قندخون پایین می‌تواند ناشی از دیابت، مصرف برخی داروهای خاص، نوشیدن زیاد الکل یا مصرف غذای ناکافی باشد. پزشک می‌تواند به درمان و یافتن علت آن کمک کند.

 استرس

 وقتی مشکلی فرد را تحت فشار قرار می‌دهد، مانند سخنرانی یا تماشای فیلم ترسناک، فعالیت اعصاب زیاد می‌شود. دست‌ها می‌لرزند و تپش قلب ایجاد می‌شود. وقتی استرس برطرف شود، لرزش از بین می‌رود. از تکنیک‌های کاهش استرس مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن استفاده کنید.

 داروهای خاص

 تکان خوردن دست‌ها عارضه جانبی و شایع بسیاری از انواع مختلف داروهای تجویزی است. رایج‌ترین داروها می‌تواند موجب اختلال در خلق و خو، تشنج، میگرن، نوروپاتی و آسم شود. برخی از آنتی‌هیستامین‌ها نیز این مشکل را ایجاد می‌کنند.

 سیگار

 اگرچه برخی افراد سیگار می‌کشند زیرا بر این باورند که سیگار استرس را کاهش می‌دهد اما سیگار می‌تواند موجب ایجاد اضطراب شود. نیکوتین، داروی اعتیادآور موجود در تنباکو، وارد جریان خون شده و ضربان قلب را تندتر می‌کند و موجب ایجاد نگرانی و همچنین موجب لرزش دست‌ها می‌شود. در این صورت به پزشک مراجعه کنید و در مورد نحوه ترک سیگار اطلاعات کسب کنید.

 کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 نقش مهمی در سلامت سیستم عصبی ایفا می‌کند. اگر گوشت، تخم‌مرغ یا شیر مصرف نمی‌کنند یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، ممکن است میزان این ویتامین کمتر از حد معمول باشد و موجب لرزش دست‌ها یا باعث بی‌حسی و گزگز دست و پاها شود. در صورت نیاز به مصرف مکمل، پزشک می‌تواند آن را توصیه کند.

 فئوکروموسیتوما

 این عارضه یک تومور نادر است که در غده فوق کلیه رشد می‌کند. اگرچه تومور معمولاً خوش‌خیم است اما موجب افزایش فشار خون و نیز موجب لرزش دست‌ها و تعریق شدید، تنگی‌نفس و سردرد می‌شود. این تومور همچنین می‌تواند منجر به بیماری قلبی و سکته‌مغزی شود، بنابراین بهتر است آن را با عمل جراحی بردارید.

 اختلالات کبدی

لرزش یکی از علائم اختلالات کبدی مانند بیماری ویلسون است. در این بیماری ژنتیکی، تجمع مس در بدن به کبد و مغز آسیب می‌رساند. همچنین احساس خستگی در فرد و موجب زردی یا زرد شدن رنگ چشم و پوست ‌شود. پزشکان بیماری ویلسون را با دارو و تغییر رژیم‌غذایی درمان می‌کنند.

اختلالات مغزی

اگر دچار سکته مغزی یا ضربه مغزی شدید باشید، ماهیچه‌های دست ممکن است دچار لرزش شوند. برای کنترل لرزش از پزشک در مورد دارو یا کاردرمانی سوال کنید و از مصرف کافئین، نیکوتین یا هر چیز دیگری که علائم را بدتر می‌کند، خودداری کنید.

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز