title
کد خبر: 197954
00
معرفی انواع ترازوهای آزمایشگاهی و نحوه کار با ترازو در آزمایشگاه

برای اینکه بتوانید به خوبی با ترازوهای آزمایشگاهی کار کنید در ابتدا باید مدل‌های مختلف آن را بشناسید و قوانینی که هر یک دارند را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید.

به گزارش بهداشت نیوز، برای اینکه بتوانید به خوبی با ترازوهای آزمایشگاهی کار کنید در ابتدا باید مدل‌های مختلف آن را بشناسید و قوانینی که هر یک دارند را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید.

معرفی انواع ترازوهای آزمایشگاهی


ترازوهای آزمایشگاهی بر اساس کاربرد و طراحی خود به دو مدل الکترونیکی و مکانیکی دسته‌بندی شده‌اند اگر نیاز به ترازو با دقت بالا دارید قطعاً مدل دیجیتال بهترین گزینه خواهد بود.
ترازوی دو کفه ای
از ترازوی دو کفه ای برای اندازه‌گیری مستقیم مواد استفاده می شود.
ترازوی یک کفه ای
در طراحی این ترازو از یک فنر ساده استفاده شده و به نسبت مدل دو کفه ای حالت ساده‌تری دارد اما مدل الکتریکی آن نیز طراحی شده است و برای توزیع های مستقیم استفاده می شود.
ترازوی سه صفر
در لیست انواع ترازوهای آزمایشگاهی، ترازوی سه صفر یکی از ترازوهایی است که دقت بالایی دارد این مدل از ترازو ها دارای محفظه خاصی هستند و سبب می‌شوند که مواد گرمی و بسیار سبک به طور دقیق اندازه گیری شوند.
ترازوی آنالیتیکال
ترازوهای آزمایشگاهی آنالیتیکا معمولا شرایط اندازه گیری میکروگرم تا چند میلی گرم را فراهم می سازند.

ترازوی رطوبتی
از ترازوهای آزمایشگاهی رطوبتی معمولا در آزمایشگاه صنعتی و شیمیایی استفاده می‌شود و همانطور که از نامش پیداست برای اندازه گیری دقیق نمونه هایی که حاوی رطوبت هستند مورد استفاده قرار گرفته می شود.

ترازوی پرتابل یا قابل حمل
ترازوی آزمایشگاهی پرتابل برای اندازه گیری دقیق نمونه های خشک مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند تا ۱۲ هزار گرم را به طور دقیق اندازه گیری نماید مدل بندی این ترازوها معمولاً متفاوت بوده و داری قابلیت قابل حمل هستند.


روش کار با ترازو های آزمایشگاهی


سوالات زیادی در مورد روش کار با ترازوی آزمایشگاهی پرسیده می شود در این بخش قصد داریم عملکرد ترازوی آزمایشگاهی را مورد بررسی قرار دهیم و گام‌های استفاده از آن را به طور دقیق معرفی کنیم. برای این که شما ترازوی آزمایشگاهی دیجیتال را انتخاب کرده‌اید.
مرحله اول این است که در ابتدا نمونه مورد نظر را در محیط قرار دهید و اجازه دهید که دمای آن با دمای محیط یکسان شود بنابراین اگر نمونه شما سرد تر از دمای محیط و یا گرم تر از دمای محیط باشد وزن کردن با دقت بالایی صورت نمی‌گیرد بنابراین صبور باشید تا جریان هوا روی وزن نمونه شرایط ثابتی پیدا کند.


پس از اینکه مطمئن شدید دمای مواد با دمای محیط یکسان شد نیاز است که ترازو را روشن کنید. روی ترازو علامت stable نوشته شده است زمانی که این علامت را مشاهده کردید باید ظرف مناسب را روی ترازو قرار دهید بنابراین برای قرار دادن ظرف عجله نکنید و اجازه دهید که علامت stable مشخص شود.
در مرحله بعد می بایست ترازو را صفر کنید به این معنی که شاید فرد دیگر قبلا از ترازو استفاده کرده بنابراین در ابتدا باید آن را صفر کنید و به حالت پایه برگردانیم برای این کار می توانید از دکمه zero استفاده کنید.


پس از اینکه ترازو در وضعیت صفر یا حالت پایه قرار دادید می‌بایست ماده مورد نظر را در داخل ظرف بریزید و دقت کنید که مقدار نمونه که وارد ظرف می کنید بیش از اندازه نباشد.
یکی از روشهای اندازه گیری مواد این است که از روش اختلاف جرمی استفاده کنید در این روش در ابتدا باید وزن ظرف خالی و سپس وزن ظرف به همراه نمونه را اندازه گیری کنید و اختلاف این دو عدد را محاسبه نمایید.


نکاتی که می بایست در استفاده از ترازوهای آزمایشگاهی به آن دقت کنید!


معمولاً میزی که قرار است ترازو روی آن قرار بگیرد باید وضعیت ثابتی داشته باشد و همینطور شیب زیادی نداشته باشد پس به این موضوع دقت کنید. در زمان اندازه گیری مواد لطفاً به میز تکیه ندهید و اجازه ندهید وسیله‌ای به میز فشار وارد کند.
‏از ظروف توزین استفاده کنید به این ترتیب انجام توضیح دقیق تر می شود این ظروف ها در واقع بخش مهمی از ترازوهای آزمایشگاهی هستند که سبب می‌شود در زمان وزن کردن خطا صورت نگیرد.
در زمان آزمایش کردن نیاز است که ظروف آزمایشگاهی شما شیشه‌ای باشد همینطور می بایست از کاغذهای مخصوصی استفاده کنید معمولاً فرایند توزین توسط ظروف پلاستیکی صورت نمی گیرد چون این ظروف الکتریسیته ساکن ایجاد می کنند که در نهایت اندازه گیری مواد را دچار مشکل خواهد کرد.


اگر نمونه شما وزن بیش از اندازه ترازوی آزمایشگاهی دارد بهتر است اندازه گیری را با ترازوی دیگری انجام دهید چون این موضوع سبب می‌شود که کالیبراسیون ترازوی آزمایشگاهی شما دچار مشکل شده و در نهایت دستگاه شما خراب شود. اگر ترازو در زمان کار دچار لرزش شود باز هم کالیبراسیون ترازو دچار مشکل میشود. ترازو نباید در مقابل تابش نور، پنکه و کولر قرار بگیرد بنابراین به این موضوع داشته باشید.


برای اینکه قطعات ترازو و وزنه ها را تمیز کنید می توانید از محلول آب و اتانول استفاده کنید اما باید دقت کنید که مواد شیمیایی روی ترازو باید سریعاً تعویض شود استفاده از روکش مخصوص ترازو سبب می‌شود تا ماندگاری آن بیشتر شود در صورتی که می بینید گرد و غبار روی صفحه ترازو را پوشانده و یا وارد درزهای آن شده است می توانید از سشوار کمک بگیرید.

راهنمای خرید انواع ترازوهای آزمایشگاهی


برای خرید انواع ترازوهای آزمایشگاهی در ابتدا می بایست هدف اصلی از آزمایشگاه مشخص شده باشد یعنی می‌بایست بررسی شود که آزمایشگاه در چه مسیری فعالیت می‌کند چون مدل‌های مختلفی از ترازوهای آزمایشگاهی وجود دارد که خرید را کمی دشوار می کند مثلاً ترازوهای فنری بر اساس خاصیت مکانیکی فنر کار می‌کنند در این ترازوها ضریب ثابت کشسانی و همینطور طول فنر اهمیت زیادی دارد. باید میزان حساسیت دستگاه را بسنجید و همینطور بررسی کنید که آیا کفه ترازو در موقعیت درست خود فیکس میشود یا خیر.

اگر ترازو دارای محفظه قفل است می بایست از کیفیت قسمت قفل آن اطمینان حاصل نمایید قطعات داخل تراز اهمیت زیادی دارند اگر ترازوی شما از نوع الکترونیکی باشد قطعاً ابزار اندازه گیری و مدار جریان الکتریکی بسیار مهم است قسمت های متحرک ترازو را مورد بررسی قرار دهید تا از کیفیت آن ها اطمینان حاصل کنید. در خرید ترازو های آزمایشگاه سعی کنید همه جوانب را بسنجید.

منبع: https://taisizco.com

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز