title
کد خبر: 197702
00
ابتلا به این بیماری خطر مرگ و میر را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد

نزدیک به 1 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به ام اس هستند، یک بیماری سیستم عصبی مرکزی با دوره‌ای متغیر و گاهی ناتوان کننده. زنان سه برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به MS هستند و افراد معمولاً بین 20 تا 50 سالگی تشخیص می‌دهند.

به گزارش بهداشت نیوز، دانشمندان معتقدند ام اس یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن فرد به غلاف میلین (پوشش اطراف اعصاب) حمله می‌کند و منجر به هدایت غیرعادی تکانه‌های الکتریکی از طریق عصب‌های مغز و نخاع می‌شود.

افراد مبتلا به ام اس ممکن است علائم مختلفی از جمله تغییر بینایی، ضعف عضلانی، عدم هماهنگی، بی حسی، درد، مشکل در حافظه یا تمرکز، لرزش و افسردگی را تجربه کنند.

به نقل از مطالعات قبلی مشخص شد که افراد بدون MS اما مبتلا به افسردگی 30 درصد خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی و 70 درصد بیشتر خطر مرگ را از هر نظر دارند.

افسردگی شایع‌ترین بیماری همراه در افراد مبتلا به MS است که بیش از 20 درصد آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

با توجه به اینکه افسردگی با رفتارهای بهداشتی ضعیف‌تر (رژیم غذایی، فعالیت بدنی) و مدیریت خطر عروق مرتبط است، ما می‌خواهیم ارزیابی کنیم که آیا ارتباط بین افسردگی، بیماری عروقی و مرگ و میر در افراد مبتلا به MS در مقایسه با [عموم] افراد متفاوت است یا خیر؟

در این مطالعه، محققان شرکت کنندگان را در چهار گروه طبقه بندی کردند: گروه کنترل بدون افسردگی، گروه کنترل مبتلا به افسردگی،MS  بدون افسردگی و MS با افسردگی. این مطالعه تا زمان وقوع یک رویداد یا پایان دوره مطالعه، هر کدام که برای اولین بار رخ داده بود، از شرکت کنندگان پیروی می‌کرد.

نتایج اندازه گیری شده از این مطالعه شامل موارد زیر است:

سندرم کرونری حاد
بیماری عروق مغزی
ترکیبی از سندرم حاد کرونری، بیماری عروق مغزی و بیماری شریان محیطی
مرگ و میر قلبی عروقی
مرگ و میربه همه علت
بیست و یک درصد از شرکت کنندگان مبتلا به ام اس و ۹ درصد از گروه‌های کنترل در ابتدا دچار افسردگی بودند. افراد مبتلا به افسردگی بیشتر جوان و زن هستند.

بیش از ۱۰ سال، افراد مبتلا به ام اس در معرض افزایش بیماری عروقی با افسردگی و بدون افسردگی در مقایسه با گروه کنترل بدون افسردگی بودند. خطر بیماری عروقی برای افراد مبتلا به ام اس بدون افسردگی حدود ۱.۵ برابر و برای افراد مبتلا به ام اس و افسردگی ۳.۳ برابر بود.

در طول همان دهه و در مقایسه با گروه کنترل بدون افسردگی، شرکت کنندگان در گروه کنترل مبتلا به افسردگی 1.8 برابر بیشتر در معرض مرگ و میر ناشی از همه عوامل بودند. خطر مرگ و میر برای همه افراد مبتلا به MS بدون افسردگی 3.9 برابر بیشتر و 5.4 برابر برای افراد مبتلا به MS و افسردگی بیشتر بود.

محققان همچنین تفاوت‌های مربوط به جنسیت را در نتایج مشاهده کردند. زنان مبتلا به افسردگی و MS 2.62 برابر بیشتر از افراد بدون افسردگی در معرض خطر بیماری قلبی عروقی بودند. در حالی که برای مردان مبتلا به ام اس و افسردگی، هیچ خطر افزایشی وجود نداشت.

منبع: شفقنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز