title
کد خبر: 197505
00
دلایل ابتلا به دیابت بی مزه کدام است؟ + روش‌های کنترل با طب سنتی

افراد کمی درمورد انواع دیابت مثل دیابت شیرین یا بی‌مزه و عوامل ایجادکننده آن اطلاعات دارند. دیابت شیرین که شامل دو نوع ۱ و ۲ است، به‌عنوان مرض قند نیز شناخته می‌شود که از مهم‌ترین عوامل ابتلا به آن نوع سبک زندگی و تغذیه به شمار می‌رود.

به گزارش بهداشت نیوز، در بیماری دیابت بی ‌مزه که نوعی اختلال اکتسابی یا مادرزادی محسوب می‌شود، تعادل آب موجود در بدن از بین می‌رود. تکرر ادرار و احساس تشنگی مفرط از بارزترین علائم آن به شمار می‌رود. دیابت بی مزه شامل ۲ نوع اصلی نوروژنیک و نفروژنیک است.  

در دیابت بی مزه نوروژنیک، هورمون ضدادرار به‌مقدار کافی ترشح نمی‌شود و همین عامل موجب تکرر ادرار می‌شود. در حالی که در دیابت بی مزه نفروژنیک، کلیه‌ها نمی‌توانند آب را در بدن نگه دارند و حجم زیادی از آن به صورت ادرار از بدن خارج می‌شود. تاکنون درمانی قطعی برای این بیماری پیدا نشده است؛ ولی داروها و راهکارهای گوناگونی وجود دارد که در کنترل علائم دیابت بی مزه بسیار موثر هستند. 


دلایل ابتلا به دیابت بی مزه کدام است؟ 

دلایل ابتلا به دیابت بی مزه به‌طور عمده ناشی از اختلال در عملکرد کلیه‌ها یا کمبود ترشح هورمون ضدادرار است. در بدن سالم، بخشی از آب بدن توسط کلیه‌ها به‌صورت ادرار غلیط از بدن خارج می‌شود و بخشی دیگر نیز در بدن جذب می‌شود. اما در صورتی که کلیه‌ها به‌دلایل مختلفی مثل مصرف داروها، بیماری‌های کلیوی، مشکلات ژنتیکی و افزایش سطح کلسیم در بدن آسیب ببینند، دیابت بی مزه نفروژنیک ایجاد می‌شود که تکرر ادرار و به‌دنبال آن احساس تشنگی بیش ‌از حد رخ می‌دهد.  

هورمون ضدادرار در هیپوتالاموس مغز تولید می‌شود و توسط غده هیپوفیز در خون ترشح می‌شود. معمولا به‌دلیل آسیب یا اختلال در هیپوتالاموس و غده هیپوفیز، دیابت بی مزه نوروژنیک بروز می‌کند. دلایل آسیب به این دو عضو می‌تواند به‌دلیل مشکلات ژنتیکی، عفونت، تومور، جراحی و آسیب‌های وارد شده به سر باشد. 

علائم و نشانه‌های ابتلا به دیابت بی مزه

علائم ابتلا به دیابت بی مزه در هر دو نوع این بیماری یکسان است و معمولا در بزرگسالان نشانه‌هایی مثل تکرر ادرار، تشنگی بیش از حد، شب ادراری و عطش شدید وجود دارد. در حالت طبیعی و سالم، حجم ادرار هر فرد بالغ، روزانه ۱ تا ۲ لیتر است؛ ولی در افرادی که مبتلا به دیابت بی مزه هستند، حجم ادرار روزانه ممکن است تا ۲۰ لیتر افزایش یابد. 

روش‌های کنترل دیابت بی مزه از نظر طب سنتی 

طب سنتی تنها به‌عنوان روشی مکمل بعد از علم پزشکی قرار دارد و پیروی از توصیه‌ها و راهکارهای آن باید بعد از مشورت با پزشک انجام شود. در ادامه به برخی از روش‌های کنترل دیابت بی مزه با استفاده از طب سنتی اشاره می‌کنیم:

    مصرف روازنه ۱ لیوان شیر بادام 
    مصرف شربت لیموترش و عسل  
    پرهیز از مصرف نارنگی 
    مصرف روزانه ۸ لیوان آب 

کلام آخر 

دیابت بی مزه یکی از بیماری‌های نادر است که معمولا به‌دلیل مشکلات ژنتیکی، آسیب‌های مغزی یا کلیوی ایجاد می‌شود. در این بیماری تکرر ادرار و از بین رفتن تعادل آب موجود در بدن از مهم‌ترین علائم به شمار می‌روند. برای درمان دیابت بی مزه باید ابتدا نوع آن مشخص شود و متناسب با شدت بیماری، روش‌های درمانی مناسب تجویز شود. 

منبع: دکتر دکتر


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز