title
کد خبر: 197002
00
اگر واکسن تزریق شده در دز اول در دسترس نبود، دز دوم را واکسن میکس بزنید

آمیتیس رمضانی بابیان این‌که بیماری قارچ سیاه واگیردار نیست، گفت: بیماری قارچ سیاه به صورت ضایعه پوستی سیاه رنگ بر روی بینی ایجاد می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، آمیتیس رمضانی، مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران در مورد علائم گوارشی در بیماری قارچ سیاه گفت: این بیماری از بینی شروع می‌شود و در مراحل اولیه به صورت ضایعه سیاه یا اختلال در دید ایجاد می‌شود که در صورتیکه این ضایعه برداشته نشود به سینوس و چشم و در نهایت به مغز هم می‌رسد. اما هیچ‌گونه علائم گوارشی ندارد.

وی با بیان این‌که این بیماری در افرادی که کورتن مصرف می‌کنند و دیابت دارند بعد از ابتلا به کرونا ظاهر می‌شود افزود: اگر فرد مبتلا به کرونا بعد از بهبودی با عارضه‌هایی مثل دوبینی یا سردردهای شدید همراه با گیجی، ضایعات تیره رنگ روی بینی یا اطراف چشم روبه رو شد باید سریعا به پزشک مراجعه کند زیرا احتمال این‌که به بیماری قارچ سیاه مبتلا شده باشد خیلی زیاد است.

رمضانی در خصوص این‌که آیا امکان همه‌گیری قارچ سیاه وجود دارد؟ عنوان کرد: این بیماری اصلاً مسری نیست و اگر هم از یک محیط به محیط دیگر انتشار پیدا کند خطری ندارد.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران در مورد این‌که کدام واکسن آنتی‌بادی بیشتری در بدن تولید می‌کند گفت: کووپاستور به نسبت دیگر واکسن‌ها آنتی‌بادی بیشتری تولید می‌کند.

وی همچنین در مورد این‌که آیا دز دوم واکسن باید از همان نوع اول باشد یا خیر؟ تصریح کرد: بستگی به نوع واکسن دارد. مثلاً اگر کسی واکسن آسترازنکا زده باید دز دومش را هم همان آسترازنکا بزند. اما در شرایطی که واکسن برای تزریق دز دوم از همان نوع اول موجود نیست از واکسن میکس استفاده می‌کنند.

رمضانی بابیان این‌که سعی می‌کنیم از واکسن‌هایی برای میکس کردن استفاده کنیم که قبلاً در دنیا یک کارآزمایی بالینی روی آن انجام شده باشد گفت: میکس کردن بعضی واکسن‌ها تولید آنتی‌بادی را بالاتر می‌برد اما میکس کردن واکسن‌ها باید پایه علمی داشته و در نیا روی آن شده باشد. مثلاً کشور تایلند واکسن سینوفارم و آسترازنکا را با هم میکس کرده و نتیجه‌است خوب بوده است.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: حتما افراد از همان واکسن قبلی در دز دوم بزنند مگر این‌که آن واکسن در دسترس نباشد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز