title
کد خبر: 196183
00
این دسته از بیماران کرونایی نباید سرم حاوی قند یا نمک تزریق کنند!

متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن هشدار نسبت به مصرف خودسرانه سرم در منزل، گفت: به هر میزان که سن فرد مبتلا به کرونا بالاتر و یا مبتلا به بیماری زمینه ای باشد، خود درمانی و یا مصرف خودسرانه سرم بدون مشورت با پزشک و درمنزل خطرناک تر است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر شروین شکوهی، با انتقاد از روش های نادرست درمانی از سوی برخی اکیپ های درمان در منزل برای مبتلایان به کرونا، اظهار کرد: متاسفانه یکی از روش‌های که این روز‌ها متداول شده و افراد زیادی را قربانی خود کرده، اعزام اکیپ های درمان در منزل است این کارعلیرغم بار مالی که  برای خانواده ها ایجاد می کند در بسیاری از موارد به دلیل عدم سواد و تجربه کافی این گروه ها به میزان قابل توجهی نیز مشکل آفرین شده.

وی با بیان این که روش های نادرست و خود درمانی های بی رویه موجب کاهش و ایجاد بحران  سرم در کشور شده افزود: متاسفانه درمان های خودسرانه باعث شده، سرم حتی برای افرادیکه در بیمارستانها به آن احتیاج مبرم دارند هم  نایاب شود.

دکتر شکوهی ادامه داد: سرم برای مبتلایان به کرونا معجزه نمی کند، سرم ترکیبی از آب، قند و نمک است و افرادیکه می توانند از مایعات استفاده کنند به هیچ عنوان نیازی به مصرف سرم ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: استفاده از سرم در بیمارانی ضرورت دارد که به دلایل مختلف مثل تهوع و استفراغ شدید قادر نباشند از مایعات استفاده کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: فقط در مواردی آن هم با تشخیص پزشک، اگر چنانچه امکان بستری شدن فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان  وجود نداشته باشد و بیمار نیاز به سرم داشته باشد باشد می توان از سرم استفاده کرد.

دکتر شکوهی ضمن انتقاد از مصرف بی رویه و خودسرانه سرم در منزل در بیماران کرونایی هشدار داد: تزریق سرم توسط افراد کم تجربه می تواند خطر آفرین باشد، سرم را باید فردی که با نحوه تزریق و رگ گیری آشنایی کامل دارد به بیمار تزریق کند.

وی همچنین افزود: باید سرمی که  تزریق می شود با مشکلات بیمار همخوانی داشته باشد به طور مثال نمی توان به بیمار دیابتیک سرمی که حاوی قند است تزریق کرد و یا بیماری که از افت سدیم خون رنج میبرد نمی تواند از سرمی که میزان سدیم آن کم است استفاده کند.

این متخصص عفونی دانشگاه ادامه داد: به طور کلی سرم درمانی در منزل مشکلات خاص خود را دارد، بیمارمبتلا به نارسایی قلبی و یا فردی که دیالیز می شود با مصرف خودسرانه سرم دچار بحران های غیرقابل جبران می شود.

وی با بیان این که هراقدام درمانی و بهداشتی نیازمند داشتن سواد خاص و آگاهی است، افزود: در بیشتر موارد مشکلاتی که اقدامات خودسرانه درمانی و بدون مشورت با پزشک ایجاد می کند، از منفعت آن بیشتر است، اقداماتی که وضعیت بیمار را بحرانی تر و کار کادرپزشکی را به مراتب پیچیده ترمی کند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، به هر میزان که سن فرد مبتلا به کرونا بالاتر باشد و یا دچار بیماری زمینه ای باشد، خود درمانی و یا مصرف خودسرانه سرم بدون مشورت با پزشک و درمنزل خطرناک تر است.

دکتر شکوهی در ادامه با بیان این مطلب که مرطوب نگه داشتن مخاط تنفسی احتمال وخیم ترشدن حال بیماران  مبتلا به کووید را کاهش می هد تاکید کرد: به هیچ عنوان مصرف لبنیات درمبتلایان به کرونا منعی ندارد بنابراین  خوردن شیر،ماست، آبمیوه، انواع مایعات، چای و یا دم نوش برای درمان کرونا توصیه می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وی در خاتمه با اشاره به ابعاد مختلف و ناشناخته کرونا تاکید کرد: کرونا درمان قطعی ندارد و استراحت و مصرف مایعات فراوان موثرترین راه حل درمان است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز