title
کد خبر: 195851
00
توانایی گلیسیریزیک اسید شیرین بیان در مهار ویروس کرونا

طی یک مطالعه شبیه سازی مولکولی انجام شده توسط محققان ایرانی، اتصال 56 ماده اصلی از گیاه شیرین بیان با 5 تارگت ویروس کرونا شامل spike protein، CLpro, PLpro، RdRp ،Nps15، و یک تارگت در میزبان (hACE2) شبیه سازی شد. در بین مولکول های بررسی شده، گلیسیریزیک اسید که ماده اصلی عصاره شیرین بیان است، پایدار ترین اتصال را با تمام تارگت های مورد نظر ایجاد کرد و به نظر می رسد در بین ترکیبات گیاه، نقش اصلی را در مهار این عفونت ویروسی دارا است.

به گزارش بهداشت نیوز، پنج مولکول دیگر از شیرین بیان، شامل یک ترپنوئید و چهار فلاوونوئید، رتبه های بعدی در اتصال به تارگت های مدنظر را کسب کردند. مطالعه حاضر پیشنهاد می کند که گلیسیریزیک اسید به میزان زیادی مسئول اثرات ضد ویروسی گزارش شده شیرین بیان در مطالعات سلولی، حیوانی، و انسانی کرونا است. شیرین بیان یکی از پرکاربرد ترین گیاهان دارویی مورد استفاده در بیماری های تنفسی و عفونی در بسیاری مکاتب طب مکمل دنیا از جمله طب ایرانی بوده و در کارآزمایی های بالینی که تاکنون در ارتباط با بیماری کووید-19 منتشر شده نیز یکی از پرمصرف ترین اجزای مورد استفاده در فرمول های ترکیبی گیاهی است.

لینک مقاله:
https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2021/nj/d1nj02031e/unauth


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز