title
کد خبر: 195791
00
ارتباط افزایش سن با سوخت و ساز بدن

متابولیسم یا سوخت‌وساز بدن برخلاف تصور به مراحل رشد انسان از کودکی تا سالمندی مربوط نمی‌شود. متابولیسم یا سوخت‌وساز بدن برخلاف تصور به مراحل رشد انسان از کودکی تا سالمندی مربوط نمی‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، کاهش روند این فرایند تازه از سنین 60 سال به بعد اتفاق می‌افتد که تحلیل عضلات جزء پیامدهای آن است. معمولا تصور بر این بود که با تکامل دوران رشد در حدود سن بیست سالگی، متابولیسم بدن نیز به بیشترین حد خود می‌رسد و سپس به‌تدریج کاهش پیدا می کند که همین‌ مسئله باعث تسهیل در افزایش وزن می‌شود. 

 

اما پژوهش اخیر که نتایج آن در نشریه ساینس چاپ شد، این نظریه را رد می‌کند. محققان مطالعه گسترده‌ای در مورد متابولیسم بدن انسان و عملکرد آن طی سال‌های زندگی انجام دادند و مصرف متوسط کالری برای عملکردهای حیاتی مانند تنفس، گوارش و گردش خون بیش از 6600 نفر؛ از نوزاد یک هفته‌ای تا سالمند 95 ساله را بررسی کردند. محققان برای ارزیابی سطح متابولیک بدن، از شرکت‌کنندگان خواستند تا آب غنی‌شده با اکسیژن و هیدروژن بنوشند. اکسیژن سریع‌تر از هیدروژن دفع می‌شود و این حالت هنگام تولید دی‌اکسیدکربن افزایش پیدا می کند. سپس با آنالیز نمونه ادرار افراد می‌توان سطح دی‌اکسیدکربن و در نتیجه مصرف انرژی را مشخص کرد. 

 

به گفته محققان، تصور می‌شود که نوجوانان و جوانان در حدود سن بیست سالگی به بیشترین حد مصرف متابولیک می‌رسند درحالی‌که دوران کودکی اوج این وضعیت است. کودک یک ساله بسیار سریع‌تر از بزرگسال کالری مصرف می‌کند. مسلما کودک رشد می‌کند اما با در نظر گرفتن این عامل مشخص می‌شود که مصرف انرژی بسیار بیشتر از آن چیزی است که با توجه به جثه آنها تصور می‌کنیم.

 

پس از این دوره اوج سوخت‌وساز انرژی، متابولیسم بدن انسان هر سال حدود 3 درصد کاهش پیدا می کند و میزان سوخت‌وساز بدن در حدود سن 20 سالگی ثابت و تا 50 سالگی به همین وضعیت باقی می‌ماند. برخلاف تصور، دوران بلوغ با افزایش مصرف انرژی همراه نیست. اما به‌تدریج با نزدیک‌شدن به سن 60 سالگی، روند کاهشی اتفاق می‌افتد طوری‌که در 90 سالگی، نیاز به کالری 26 درصد کمتر از 40 سالگی خواهد بود.

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز