title
کد خبر: 195462
00
تصاویر زیبا از  امام باره های  شیعیان در شهر لکنهو در هندوستان

اِمام باره یا امام بارا به معنای امام خانه است که درکشور هند مخصوص شیعیان است و از آن برای برگزاری مراسم مذهبی در ماه محرم استفاده می شود.

در روزهای سوگواری سید و سالار شهیدان در ماه محرم الحرام مرسوم بوده است که در شهر های شیعه نشین هندوستان به خصوص لکنهو امام‌باره ای نصب و آن  را چراغانی کنند  و همچنین در بیرون امام‌باره در گودالی آتش روشن کنند تا نشانه آتش‌افروزی یزیدیان در خیمه‌گاه امام حسین(ع) و یادآور ظلم آنان باشد. 

عبور از روی آتش  با پای برهنه از جمله رسوم این سوگواری‌ها بوده است و امام‌باره آصف الدوله در لکهنو معتبرترین بنا از این نوع در کشور هندوستان است.

در همین باره ببرعلی نقوی کارشناس مسائل مذهبی شهر لکنهو هندوستان  در گفتگو با شبکه جهانی الکوثر می گوید: در شهر لکنهو که یکی از شهر های بزرگ شیعه نشین و پرجمعیت ایات اوتارپرادش هندوستان است مردم با آغاز شدن ماه محرم الاحرام با خانه تکانی حسینه ها،مساجد و برپایی تکیه ها همه چیز را برای عزاداری شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) آماده می کنند.

وی افزود:امام‌باره‌ با نام هایی همچون خانقاه و عاشورا خانه نیز خوانده می‌شود و نخستین بار نواب صفدر جنگ درسال ۱۱۶۷هجری قمری فرمانروای ایالت اوده  در دهلی  نو ساختمانی برای برگزاری مراسم عزاداری محرم بنا نمود که می‌توان آن را نخستین نمونه امام‌باره در هندوستان دانست.

 کارشناس مسائل مذهبی شهر لکنهو هندوستان تاکید کرد: پس از بنای امام‌باره آصف الدوله درسال ۱۱۹۸هجری قمری احداث امام‌باره‌ها در شهر های امرهه و کشمیر  رونق  چشمگیری گرفت. 

نقوی گفت : لازم به ذکر است که تأمین هزینه برای امام‌باره در عرف شیعیان هند همچون فرهنگ ایرانیان  ثواب شمرده می شود  و بیشتر این هزینه هایی که در امام باره ها صورت می گیرد خرج هزینه هیئت ها می شود.

مهمترین امام باره های شهر لکنهو کدام اند؟

احمد نقوی مسئول امور فرهنگی و مذهبی مراسمات ایام محرم در شهر لکنهو  هندوستان اظهار داشت:امام‌باره آصف الدوله که معتبرترین بنا از این نوع در شهر لکنهو است و  مجموعه‌ای از  مسجد، صحن‌ها و دروازه‌هایی را در خود جای داده از مهم‌ترین بناهای تاریخی  این  شهر  به شمار می رود.

وی افزود:  این مجموعه امام‌باره و مسجد جامع لکهنو با ۳ گنبد در محوطه اصلی قرار گرفته‌اند  و  بنای اصلی این امام‌باره تالاری گنبددار به ابعاد  ۱۶ در ۴۹ متری است و ایوانهایی در دو طرف آن وجود دار  و نکته قابل توجه اینکه تمامی بنا را سقفی سترگ از آجر و سیمان پوشانده است.

 مسئول امور فرهنگی و مذهبی مراسمات ایام محرم در شهر لکنهو هندوستان تاکید کرد :یکی دیگر از امام باره های این شهر  امام‌باره حسین آباد است که  کوچک‌تر از آصفیه بوده و یک سده قبل  از آن ساخته شده است.

نقوی افزود:  این امام‌باره که مدفن بانی آن است هرچند تزییناتی  زیبا و چشمگیری دارد اما از نظر استخوان‌بندی بنا کم‌اهمیت شمرده می‌شود.

 وی یادآور شد : امام باره بعدی لکنهو امام‌باره شاه نجف بوده که  مقبره بانی آن را در خود دارد و 
 گنبدخانه این امام‌باره محل برگزاری مراسمات تعزیه  در روز دهم محرم است و  مانند بسیاری از دیگر امام‌باره‌ها کارکرد چندگانه ای دارد.

به گفته مسئولین مذهبی شهر لکنهو بیش از 10 میلیون نفر  در شهر لکنهو در ایام ماه محرم الاحرام در مراسمات سوگواری امام حسین(ع)  با رعایت دستورالعمل های بهداشتی شرکت می کنند.

گزارش از :عیسی صادقی 

نقل از الکوثر


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز