title
کد خبر: 195103
00
تاخت و تاز کرونا در این استان

شهرستان آمل در پی یک وقفه ٥٦ روزه پس از موج چهارم همه گیری ویروس کرونا ، بار دیگر از هشتم تیر لباس قرمز کرونایی به تن کرد که البته اکنون به رنگ سیاه و کبود تبدیل شده است که متاسفانه لباس سیاه را بر قامت بسیاری از شهروندان در پی از دست دادن عزیزانشان پوشاند. 

به گزارش بهداشت نیوز،  هوای استان مازندران به رنگ قرمزی سامانه ماسک، ترافیک بیماران کوویدی در بیمارستان ها، راهروهای مملو از مبتلایان کرونایی و مرگ های پی درپی، پر شدن قبرها از عادی انگاری بسیار سنگین شده است. در این میان آمل این شهرستان مرکزی استان همانند موج های سابق ویروس منحوس کرونا پیش قراول در شمار بالای مبتلایان و مرگ و میر کرونایی حال و روز خوبی ندارد. 

شهرستان آمل در پی یک وقفه ٥٦ روزه پس از موج چهارم همه گیری ویروس کرونا ، بار دیگر از هشتم تیر لباس قرمز کرونایی به تن کرد که البته اکنون به رنگ سیاه و کبود تبدیل شده است که متاسفانه لباس سیاه را بر قامت بسیاری از شهروندان در پی از دست دادن عزیزانشان پوشاند. 

این شهرستان در هفته دوم تیرماه به عنوان نخستین شهرستان زنگ هشدار موج پنجم کرونا را در سراسر استان مازندران نواخت. با وجود تجربه چندین باره آمل در پیشتازی شمار مرگ و میر و مبتلایان طی موج های قبلی همه گیری ویروس کرونا، آنچه که امروز کارشناسان و مسئولان بهداشتی بر آن توافق دارند این شهرستان وارد بن بست کرونایی خطرناکی شده است ؛ بن بستی که برخلاف موج های سابق با موج شدیدتری از عادی انگاری ها مواجه بوده به طوری که بی اعتنایی به پروتکل های بهداشتی رقابتی شدید با سرعت انتقال ویروس کرونا دلتا دارد.

بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال حاضر آمل وخیم ترین وضعیت کرونایی را در مازندران دارد و ضریب خطر آن فراتر از عدد ۴۰ رفته است یعنی به ازای هر صد هزار نفر جمعیت در شهرستان بیش از ۴۰ نفر در روز در بیمارستان بستری می شوند این در حالی است که ضریب خطر میانگین در استان مازندران حدود ۳۰ است.

یکی دیگر از آمار های نگران کننده در آمل میزان بالای مرگ و میر در این شهرستان است. از ابتدای مرداد تاکنون  ۱۳۴ نفر در آمل جان باختند یعنی به طور میانگین رورانه هفت نفر قربانی بیماری کرونا می شوند در حالی که این عدد در کل استان مازندران هزار و سه نفر می باشد. به عبارتی حدود ١٣ درصد از فوتی کرونایی در استان متعلق به بیمارستان های شهرستان آمل است.

۲ برابر شدن آمار بستری ها در پیک پنجم

فرماندار آمل در تشریح وضعیت همه گیری کرونا در این شهرستان شرایط را خارج از کنترل دانست و گفت: روند صعودی شیوع بیماری کرونا در آمل همچنان ادامه دارد و هنوز پیک پنجم فروکش نکرده است ولی با وجود این، ظرفیت درمانی شهرستان کاملا تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه تمام پنج بیمارستان شهرستان از بیماران کرونایی سرریز شده است ، افزود : در حالی این روزها آمار بیماران بستری  در بیمارستان و بستری  موقت آمل از عدد یکهزار و ۲۰۰ نفر عبور کرده است که آمل در بحرانی ترین شرایط که متعلق به پیک دوم و مرداد ماه سال گذشته بود ۵۶۰ بیمار بستری داشت.

علیرضا شریعت ادامه داد : هم اکنون ۴۵۷ نفر در بیمارستان بستری هستند و ۷۸۴ نفر نیز به صورت بستری موقت، دارو دریافت می کنند که بیماران بستری موقت نیز از لحاظ آماری جزو بیماران بستری محسوب می شوند و تنها تفاوتشان این است که به علت نبود تخت بیمارستانی برای دریافت دارو روزانه به بیمارستان مراجعه می کنند ولی در خانه حضور دارند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی در شهرستان کثرت بیمار است، گفت: به عنوان مثال در شبانه روز گذشته ۸۹۰ نفر به صورت سرپایی ویزیت شدند که آمار بسیار بالایی است و نشان از افسار گسیختگی موج پنجم کرونا در آمل دارد.

فرماندار آمل خاطر نشان کرد: باوجود اینکه شرایط کرونایی از حد کنترل خارج شده است و در حال حاضر تقریبا تمام آمل را درگیر کرده است رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار پایین است .

وی گفت: در حال حاضر رعایت پروتکل های بهداشتی  حدود ۴۰ درصد در سطح شهرستان است که نشان از عادی انگاری  و بی توجهی مردم به این ویروس مرگبار دارد.

پر کردن کپسول های اکسیژن رنج مضاعف روزهای کرونایی

فرماندار شهرستان آمل مهم ترین مشکل و گرفتاری شهرستان را پرکردن کپسول های اکسیژن دانست و گفت: با توجه به افزایش تعداد بیماران نیاز ما به کپسول اکسیژن به شدت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها چند شرکت محدود  برای پر کردن اکسیژن مایع در مازندران وجود دار که پاسخگوی فعلی نیاز استان نیست.

شریعت با بیان اینکه  روزانه باید ۵۰۰ کپسول اکسیژن برای تامین نیاز های بیمارستانی آمل پر شود ، افزود: شرکت موجود در آمل حداکثر می تواند روزانه  ٢٤٠ کپسول اکسیژن را پر کند و متاسفانه به دلیل شرایط وخیم استان از دیگر شهرستان ها نیز نمی توان کمک خواست.

وی ادامه داد: هم اکنون در حال تامین اکسیژن مایع از استان های همجوار هستیم  که با توجه به همه گیری پیک پنجم کرونا در سراسر کشور کار دشواری است و راننده های حمل کننده اکسیژن شبانه روز در جاده ها در حال رفت و آمد هستند.

فرماندار آمل با اشاره به اینکه یکی از خیرین برای خرید تانکر اکسیژن قول مساعدت داده است خاطر نشان کرد: تانکر های پر کننده اکسیژن مایع در داخل کشور باید تولید شود و به دلیل  محدود بودن تعداد کارخانه برای خرید این تانکر ها باید در نوبت خرید منتظر باشیم.

واکسیناسیون حدود یک چهارم جمعیت 

فرماندار شهرستان آمل به سرعت بالای واکسیناسیون در آمل اشاره کرد و افزود: تا امروز در این شهرستان ۱۳۳ هزار و ۴۵ در واکسن علیه بیماری کووید ۱۹ تزریق شده است که از این تعداد۱۱۴ هزار و ۳ دز  واکسن برای نوبت اول و ۱۹ هزار و ۴۲ دز واکسن برای نوبت دوم تزریق شده است.

شریعت گفت:  متاسفانه واکسن زدن در شهرستان نیز برای افراد نوعی باور اشتباه  ایجاد کرده است و افرادی که حتی تنها یک دز واکسن را دریافت کردند دیگر با خیال راحت و بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در تجمعات حاضر می شوند  در حالیکه واکسن به طور کامل  در برابر بیماری مصونیت ایجاد نمی کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز