title
کد خبر: 194401
00
استفاده از کنجد در دوران بارداری چه فواید و مضراتی دارد؟

استفاده از کنجد در دوران بارداری منجر به شکل‌گیری اختلافات بسیاری در میان متخصصان تغذیه در سراسر جهان شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، در دوران باستان،‌ کنجد از جمله بذرهایی بود که مصرف آن در میان زنان باردار منجر به تولیدگرمای زیاد در ناحیه شکم و درنهایت به سقط جنین یا زایمان زودرس منتهی می‌شد. پزشکی مدرن شواهدی از خطرات کنجد پیدا نکرده است، با این حال، معمولاً به بانوان باردار توصیه می‌شود در صورتی که منعی برای مصرف کنجد ندارند، در مصرف این گیاه افراط نکنند.

 

ترکیبات شیمیایی کنجد
 

این دانه‌های کوچک حاوی عناصر و مواد بسیاری هستند که برای سلامت مادر و کودک مفیدند. کنجد از ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است چون منبع طبیعی مس است. فقط 100گرم بذر کنجد، 40درصد از نیاز بدن مادر آینده را به این عنصر کمیاب برآورده می‌سازد.

 

کنجد همچنین حاوی کلسیم است و با مصرف آن، مادر تا30درصد نیاز روزانه خود به کلسیم را تامین می‌کند. این عنصر کمیاب از یک‌سو در تشکیل سیستم اسکلتی عضلانی جنین نقش چشمگیری دارد و از سوی دیگر، سلامت سیستم استخوانی و دندان‌های مادر باردار را بهبود می‌بخشد.

 

منیزیم موجود در کنجد در حفظ سلامت سیستم عصبی مادر و کودک نقش مهمی دارد به‌طوری ‌که اضطراب، عصبی بودن، تحریک‌پذیری و تحریک بیش از حد هیجانی را از بین می‌برد. همچنین باعث کاهش انقباضات عضلانی می‌شود و انقباضات رحمی را درمان می‌کند.

 

سزامین و سزامول موجود در کنجد که آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی محسوب می‌شوند، از اکسیداسیون سلول‌ها جلوگیری کرده و جوانی و شادابی آنها را طولانی می‌کنند. این دو ماده غلظت کلسترول بد را در خون کاهش می‌دهند، در نتیجه جریان خون در اندام‌های داخلی طبیعی می‌شود. 

 

آنتی‌اکسیدان‌ها، سلول‌های غیرطبیعی بدن را دفع و از شکل‌گیری نئوپلاسم‌های خوش‌خیم و بدخیم در قسمت‌های مختلف بدن بانوان پیشگیری می‌کنند.

 

استرهای گلیسرول موجود در کنجد، خون را تصفیه و در ادامه به کاهش فشارخون کمک می‌کند، فرآیندی که برای پیشگیری از بیماری اکلامپسی یا مسمومیت بارداری بسیار مهم است. 

 

ویتامین C موجود در کنجد، ایمنی عمومی بدن مادر را تضمین و مقاومت بدن در برابر باکتری‌ها، عفونت‌ها و سرماخوردگی را تقویت می‌کند.

 

فواید کنجد در دوران بارداری

دانه‌های ریز کنجد بی‌شک در حفظ سلامت مادر و کودک آینده بسیار مفید است.

 

1. سلامت حفره دهان را تقویت می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها، استرها و کلسیم موجود در کنجد تاثیر مثبتی بر وضعیت دندان‌ها و لثه‌ها دارند، مینای دندان را تقویت می‌کنند، عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برند و باعث بهبودی غشاهای مخاطی می‌شوند.
 

2. کنجد به درمان یبوست مزمن کمک می‌کند. از آنجا که دانه‌های کنجد اثر ملین دارند، عمل دفع را تسهیل می‌کنند و باعث می‌شوند که مدفوع به آرامی و بدون اذیت از بدن خارج شود.
 

3. کنجد عمل هضم را بهبود می‌بخشد. حرکات لوله گوارش را تحریک می‌کند و جذب اجزای مفید مواد غذایی را افزایش می‌دهد.
 

4. دانه‌های کنجد به دفع مواد مضر از بدن کمک می‌کنند. 
 

5. کنجد مایعات و نمک اضافی را از سلول‌ها خارج می‌کند و درنتیجه تورم را کاهش می‌دهد. درادامه گردش خون بهبود می‌یابد. 

 

6. از آنجا که کنجد ادرارآور است، با مصرف آن، کلیه‌ها کاملاً پاکسازی می‌شوند به‌طوری ‌که حتی سنگ‌های کوچک کلیه و مثانه نیز با مصرف کنجد دفع می‌گردند.
 

7. دانه‌های کنجد سلول‌ها را بازسازی می‌کنند و در نتیجه باعث جوان‌سازی کل ارگانیسم می‌شوند.
 

8. انتقال اکسیژن به بافت‌ها و سلول‌های مادر و کودک آینده را تضمین و از هیپوکسی یا کاهش اکسیژن خون جنین جلوگیری می‌کنند. 
 

9. کنجد رگ‌های خونی را از کلسترول پاک و دیواره آنها را تقویت می‌کند. همچنین بر عملکرد قلب تاثیر مثبت گذاشته و به پمپاژ خون از طریق جفت کمک می‌کند.
 

10. کنجد در پیشگیری از التهاب غدد پستانی و نیز ماستوپاتی نقش چشمگیری دارد.
 

11. با مصرف کنجد، از کم‌خونی ناشی از فقرآهن جلوگیری خواهید کرد.
 

12. کنجد به‌طور مثبت بر سیستم غدد درون‌ریز تاثیر می‌گذارد و درنتیجه در بازیابی هورمون‌ها بسیار موثر است. کنجد حاوی فیتواستروژن‌های طبیعی نیز هست.
 

13. کنجد از شکل‌گیری فیبروم رحم، کیست، پولیپ و سایر ساختارهایی که در بارداری تداخل ایجاد می‌کنند، جلوگیری می‌کند.
 

14. مصرف کنجد توسط مادر باردار، افسردگی، سرخوردگی و نیز اضطراب وی را کاهش می‌دهد و روحیه او را تقویت می‌کند. 
 

15. کنجد انقباضات رحمی را کاهش می‌دهد و درنتیجه از زایمان زودرس جلوگیری می‌کند.

 

16. کنجد از بروز خونریزی در مادران باردار پیشگیری می‌کند و لخته شدن طبیعی خون را بهبود و سرعت می‌بخشد.
 

17. کنجد خاصیت سیرکنندگی شگفت‌انگیزی دارد به‌طوری ‌که معمولاً یک مشت از این دانه، عطش زیاد مادران باردار به شیرینی را کاهش می‌دهد.

 
نحوه مصرف کنجد در دوران بارداری و آسیب‌های این مصرف
 

بسیاری از پزشکان به مادران باردار توصیه می‌کنند که کنجد و روغن آن را در سه ماهه اول بارداری و نیز بلافاصله قبل از تولد و زایمان مصرف نکنند. فراوانی گوگرد، ویتامین C و استرها می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژی غذایی شدید در مادران آینده شود.

 

استفاده بیش از حد از روغن کنجد نظم هورمون‌ها را برهم می‌زند به‌طوری‌ که در ادامه خطر انقباضات رحمی و در نتیجه زایمان زودرس افزایش می‌یابد. از آنجا که سابقه سقط جنین با مصرف کنجد در سه ماهه نخست بارداری بسیار گزارش شده است، مصرف آن در این برهه زمانی به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و اکیداً ممنوع است.

 

با استفاده مکرر و فراوان از کنجد، خطر ترومبوز (لخته شدن خون)، ایجاد رگ‌های واریسی، ترومبوآمبولی (حرکت لخته خون در رگ‌ها و انسداد آنها) و ترومبوفلبیت (التهاب وریدها ناشی از لخته شدن خون) افزایش می‌یابد که در ترکیب با اِدم (ورم کردن)، عملاً حرکت مادر باردار را در سه ماهه سوم با مشکل مواجه می‌سازد.

 

پزشکان به مادران باردار توصیه می‌کنند که بیش از 30گرم دانه کنجد در روز مصرف نکنند. البته با این میزان مصرف قطعاً نیاز روزانه بدن به ویتامین‌ها برآورده نخواهد شد، اما مادران باردار می‌توانند در کنار کنجد، سبزیجات، میوه‌ها، غلات، گوشت و ماهی را نیز در سبد غذایی روزانه خود بگنجانند. 

 

زیاده‌روی در مصرف کنجد در مادران باردار، باعث افزایش وزن ایشان خواهد شد چون دانه کنجد کالری بالایی دارد و حاوی اسیدهای چرب است. بنابراین به مادران آینده توصیه می‌کنیم که کنجد را عاقلانه و با درایت وارد برنامه غذایی روزانه خود نمایند و همواره مقدار توصیه شده توسط متخصصان تغذیه را مدنظر داشته باشند.

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز