title
کد خبر: 194278
00
راهکارهای ساده طب سنتی برای ترمیم کیست تخمدان

حکیمان طب سنتی ایرانی و چینی برای درمان کیست تخمدان دستورالعمل‌هایی پیشنهاد داده‌اند که استفاده از گیاهان خانگی و دارویی اثر بسیاری بر نحوه درمان دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، کیست تخمدان به تورمی در بافت تخمدان یا بر سطح تخمدان گفته می‌شود که شبیه کیسه‌ای پر از آب است. تخمدان اندامی است که در دو سمت رحم قرار دارد، اندامی شبیه به بادام است و مسئول تولد و به بلوغ رساندن تخمک‌ها است.

زنان بسیاری در جهان حداقل یک بار در طول عمر خود مبتلا به کیست تخمدان می‌شوند؛ این کیست در اکثر موارد بدون آن که دردسرساز شود بهبود می‌یابد. این موارد از کیست تخمدان بدون ضرر هستند و هیچ آسیبی به فرد وارد نمی‌کنند، در اغلب موارد پس از چند ماه ناپدید می‌شوند.

اما مواردی از کیست تخمدان وجود دارند که می‌تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد، این عوارض بویژه در مورد کیست‌های متورمی که پاره می‌شوند و مایع داخل آن خارج می‌شود جدی‌تر هستند.

در مواردی که کیست تخمدان پاره شود فرد علائمی مانند درد لگن، احساس پری یا سنگینی و ورم در شکم را تجربه می‌کند. همچنین این نوع تورم‌ها ممکن است به سندروم تخمدان پلی‌کیسنیک بدل شود که در آن کیست‌های متعدد تخمدان یکی پس از دیگری تولید می‌شود، این سندروم به ویژه در مواردی که فرد مبتلا به دیابت است مشهودتر است و عموما دیابت و مقاومت بدن در برابر انسولین از عوارض جدی این سندروم است.

پزشکی رایج و درمان کیست تخمدان

پزشکان برای ترمیم کیست‌های تخمدان پلی کیستیک سعی می‌کنند چرخه قاعدگی را منظم‌ کنند. برای این کار از قرص‌های ضدبارداری خوراکی استفاده می‌کنند، اگر افراد دارای اضافه وزن بالا به پزشکان مراجعه کنند، همراه دارو برای آن‌ها ورزش و اصلاح الگوی تغذیه تجویز می‌شود.

طب سنتی چه راهکاری برای ترمیم کیست‌ دارد؟

همچنین، طب سنتی توصیه‌های قابل توجهی برای رفه و ترمیم کیست‌های تورمی دارد. اگرچه این شاخه پزشکی اشاره مستقیمی به کیست‌های تخمدان نداشته و به احتمال زیاد نتوانسته است این بیماری را شناسائی کند و به صورت اختصاصی آن را مورد مطالعه قرار دهد، امّا علائم این بیماری را زیر شاخه ناباروری‌ و التهاب‌های مربوط به رحم مطالعه کرده و پیشنهادات درمانی در خصوص آن ارائه داده است.

گیاهان دارویی به ویژه آن دست از گیاهان دارویی که خاصیت ضد التهابی دارند می‌توانند تورم کیست را ترمیم کنند و باعث جذب مایع تشرح شده و عفونی در کیست تخمدان شوند.

گیاهان مغذی مختلفی دارای خاصیت ضدالتهابی هستند اما از این جمله پیاز، سیر، پرسیاوشان، شوید، کرفس، مارچوبه، کبر یا علف مار، زیره سیاه، نخود، دارچین، هندوانه ابوجهل، نارنج و گزنه بیشترین تاثیر را داشته‌اند.

ترمیم کیست تخمدان با طی سوزنی چینی

پزشکان چین باستان برای تسکین علائمی که امروز کیست تخمدان خوانده می‌شود از طب سوزنی استفاده می‌کردند. همچنین در طب چینی استفاده از داروهای گیاهی مانند آنچه در طب ایرانی ذکر کردیم، متداول است.

یکی از مهم‌ترین گیاهانی که چینی‌ها در طب سنتی برای مداوای این بیماری استفاده می‌کنند ترکیب گیاهیJWXYS است. این ترکیب گیاهی از ده گیاه متفاوت بدست می‌آید که تاثیر بسزایی بر ناباروری و علائم قاعدگی ناهنجار دارد.

فرمول دیگری وجود دارد که حکیمان چینی باستان از آن سود می‌جسته‌اند. GZFLW نام اختصاری یک ترکیب گیاهی است که از آن برای تصفیه خون، افزایش گردش آن و کاهش ورم‌های شکمی استفاده می‌شده‌ است.

چینی از فرمول گیاهی MZRW و از ریواس، سعد کوفی، دم شیر، بهارک یا سرده نیز در درمان کیست تخمدان سود می‌جویند. همچنین ریشه مریم گلی هم می‌تواند تسکین دهنده تورم‌های تخمدان و کیست‌ها شود.
منبع: آنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز