title
کد خبر: 194118
00
در دوران شیوع کرونا مادران نباید به نوزادان شیر بدهند؟

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه ضمن گرامیداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر گفت: ۴۳درصد از نوزادان جهان در ساعت اول پس از تولد تغذیه با شیر مادر را آغاز می کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر رفتار اهدایی وند مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: این هفته با هدف تشویق مادران به تغذیه نوزاد با شیر مادر و ارتقای سطح سلامت کودکان در سراسر هر ساله  ۱ تا ۷ آگوست مصادف با ۱۰ تا ۱۶ مرداد ماه در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا برگزار می شود.

به گفته وی نام گذاری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر از سال ۱۹۹۰ توسط سازمان جهانی بهداشت، یونیسف و سایر سیاست گذاران سلامت آغاز  شده است و شعار امسال این هفته " حمایت از تغذیه با شیر مادر؛ مسئولیت مشترک " است.

تغذیه با شیرمادر،  پایه و اساس سلامتی در تمام دوران زندگی

وی با بیان این که همه گیری COVID-۱۹چالش های عظیمی برای جامعه جهانی ایجاد کرده است گفت:  اطمینان از بقا، سلامت و خوب بودن برای همگان بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است. تغذیه با شیر مادر پایه و اساس زندگی است و به سلامت کوتاه مدت و بلند مدت، تغذیه مناسب و امنیت غذایی در شرایط اضطراری و غیر اضطراری کمک می کند.

دکتر اهدایی وند افزود:این رویکرد سلامت عمومی در مورد تغذیه با شیر مادر، که دولت ها و سایر ذینفعان برای ایجاد محیط دوستدار تغذیه با شیر مادر با یکدیگر همکاری می کنند، بخش حیاتی حفظ و حمایت از تغذیه با شیر مادر است.

دکتر اهدایی وند با اشاره به تاثیرات مثبت و منفی  همه گیری COVID-۱۹بر تغذیه با شیر مادر یاد آور شد: به دلیل قفل شدن شهرها و محدودیت های تردد در اکثر کشورها، والدین مجبور شده اند در خانه بمانند و به مراقبت و پرورش کودک خود بپردازند. از طرف دیگر به دلیل خطرات قابل درک انتقال کرونا در چندین کشور، جدایی مادر و نوزاد اتفاق می افتد.

تغذیه با شیر مادر عاملی مهم در پیشگیری از مرگ نوزادان

وی اضافه کرد: WHOتوصیه می کند که مادر و نوزاد را کنار هم نگه دارید زیرا نه تنها تغذیه با شیر مادر بی خطر است، بلکه از بسیاری از موارد مرگ و میر نوزادان نیز پیشگیری می کند.

دکتر اهدایی وند افزود: تأثیر جدایی مادر و نوزاد در شروع تغذیه با شیر مادر و تداوم آن می تواند مخرب باشد. دسترسی به مشاوره و حمایت از تغذیه با شیر مادر نیز توسط بار بیش از حد تحمیل شده بر سیستم بهداشتی و ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی محدود می شود.

به گفته وی با اجرای برنامه واکسیناسیون، باید با اطمینان از وجود سیاست ها و برنامه های مبتنی بر شواهد ، از مادران شیرده در مقابل تبعیض محافظت کنیم. WHOو سایر مراجع (NHS،ACOG ، (CDCدر این مورد راهنمایی کرده اند.

فقط ۴۳درصد نوزادان در ساعت اول زندگی با شیر مادر تغذیه می شوند

دکتر اهدایی وند با اشاره به این که میزان جهانی تغذیه با شیر مادر کم است گفت: فقط ۴۳درصد نوزادان در ساعت اول پس از تولد تغذیه با شیر مادر را شروع کرده و ۴۱درصد شیرخواران زیر شش ماه هم تغذیه انحصاری با شیر مادر داشته اند.

به گفته وی گرچه تداوم تغذیه با شیر مادر تا یکسال  ۷۰ درصد است، اما میزان تداوم تا دو سالگی به ۴۵ درصد کاهش می یابد. در میزان تغذیه با شیر مادر داخل کشورها و بین آنها هم اختلاف وجود دارد. مثلا در ایالات متحده، به دلیل زمینه اقتصادی- اجتماعی، در شروع تغذیه با شیر مادر و مدت آن در گروه های مختلف نژادی تفاوت وجود دارد.

وی ادامه داد: رسیدن به هدف جهانی تغذیه یعنی افزایش تغذیه انحصاری با شیر مادر به  ۵۰ درصد تا سال ۲۰۲۵، به سرمایه گذاری اضافی به میزان ۵,۷ میلیارد دلار طی ۱۰ سال یا ۴.۷۰ دلار برای هر نوزاد در همه کشور های با درآمد کم و متوسط نیاز دارد.

فعالیت ۴۰بیمارستان دوستدار کودک در دانشگاه

دکتر اهدایی وند مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به فعالیت های انجام شده در راستای ترویج تغذیه با شیر مادر در این معاونت اظهار کرد: گروه سلامت خانواده در کلاس های آموزش "آمادگی برای زایمان طبیعی" برای مادران باردار در ۲۳مرکز خدمات جامع سلامت دانشگاه در سال گذشته به ارایه آموزش های لازم درخصوص اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر پرداخت.

وی هم چنین با تاکید بر اهمیت نقش آموزش مادران در حین زایمان، بدو تولد نوزاد و پس از زایمان گفت: با تلاش و هماهنگی های صورت گرفته ۴۰ بیمارستان دوستدار کودک در سطح دانشگاه فعال شده و مشغول ارایه آموزش در خصوص ترویج تغذیه با شیر مادر در بخش های زنان، کلینیک بارداری، بلوک زایمانی، NICUو بخش اطفال هستند

مشاوره شیردهی به مادران در مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی در خصوص آموزش ترویج تغذیه با شیر مادر در مراکز مشاوره شیر دهی گفت: در سال ۹۹ مشاوران شیردهی دانشگاه در ۲۱ مرکز خدمات جامع سلامت و بیمارستان های تابعه، اطلاعات مشاوره های شیردهی را با استفاده از نام کاربری و رمز عبور ارسالی از وزارت بهداشت، در سایت اداره سلامت کودکان وزارت متبوع، به صورت روزانه ثبت کردند.

وی افزود: هم چنین در سطح مراکز و شبکه های بهداشت تحت پوشش معاونت بهداشت دانشگاه برای ترویج تغذیه با شیر مادر، کارکنان و مراقبین سلامت ضمن اموزش مراقبت های لازم به ۷۶,۳۵۵ نفر از مراجعان مراکز، پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت و بخش خصوصی، کتاب "قدم نو رسیده " و به ۳۰.۴۵۵ نفر کتاب "مراقبت و نگهداری از نوزادان نارس" ارایه کردند.

 

به گفته دکتر اهدایی وند همچنین در سال گذشته ۱۱۱۲  نوزاد نارس برای معاینات چشم و پیشگیری از رتینوپاتی ارجاع داده شدند.

اقدامات معاونت بهداشت در راستای ترویج تغذیه با شیر مادر

 دکتر اهدایی وند در ادامه به برخی اقدامات انجام شده توسط معاونت بهداشتی دانشگاه در راستای ترویج تغذیه با شیر مادر  در سال ۹۹گذشته از جمله برگزاری کمیته دانشگاهی ارتقای سلامت نوزادان، وبینارهای آموزشی (مراقبت آغوشی مادر و نوزاد، مزایای تغذیه با شیر مادر  در دوران اپیدمی کووید ۱۹، ترغیب مادران برای اهدا شیر به بانک شیرمادر، چالش های تغذیه ای با شیر مادر برای نوزادان نارس) و تهیه منابع آموزشی برای آموزش سفیران سلامت ورابطان بهداشتی اشاره کرد.

تغذیه با شیر مادر؛  ضامن بقا، سلامتی و رفاه فرزندان و خانواده ها

دلبرپور احمدی رئیس گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیر مادر معاونت بهداشت دانشگاه نیز با اشاره به افزایش استفاده از رسانه های جمعی و بازاریابی دیجیتال تصریح کرد: یک چالش جدی در راستای تغذیه با شیر مادر، بهره برداری توسط صنایع تولید کننده جانشین شونده های شیر مادر (BMS) از طریق تبلیغات گسترده و بازاریابی غیراخلاقی است.

 وی افزود: این شیوه ها توسط کد بین المللی پوشش داده می شود و باید قانون کشوری برای آن تنظیم شود. امسال چهلمین سالگرد تدوین کد بین المللی است. اگرچه در برخی کشورها پیشرفت امیدوار کننده ای وجود دارد ولی در بسیاری از کشورها اجرا و پایش آن بسیار ضعیف است.

احمدی با اشاره به کمپین زنجیره گرم حمایت از تغذیه با شیر مادر (Warm Chain) خاطرنشان کرد: این کمپین تغذیه  نوزاد با شیر مادر را در هسته اصلی قرار می دهد و طبق جدول زمانی و در ۱۰۰۰ روز اول پس از تولد نوزاد نیز آن را دنبال می کند  و سعی دارد که ارتباط دست اندرکاران نقاط مختلف را با هم برقرار کند تا مراقبت مستمر و هماهنگ ارایه  شود.

به گفته وی هر بازیگر یا حلقه ای در این زنجیره ممکن است در حال حاضر بخشی از برنامه بیمارستان های دوستدار کودک  (BFHI) یا برنامه بهداشتی دیگر جامعه باشد. با پیام های سازگار و سیستم های موثر ارجاع زنجیره گرم، مشاوره شیردهی ارائه شده و از تغذیه با شیر مادر حمایت مستمر به عمل می آید.

دلبر پوراحمدی یادآور شد: در محیط توانمندی که در آن از تغذیه با شیر مادر حفظ و حمایت می شود، والدین و خانواده ها در برابر نفوذ و تاثیر صنایع تولید کننده جانشین شونده های شیر مادر (BMS) محافظت می شوند.

احمدی با تاکید بر اهمیت نقش تغذیه با شیر مادر اذعان کرد: روش های ارتقای وضعیت تغذیه با شیر مادر یک مسئله سلامت عمومی است که نیاز به تلاش و سرمایه گذاری در سطح جامعه دارد. در هفته جهانی تغذیه با شیر مادر به ما یادآوری می شود که محافظت از تغذیه با شیر مادر یک مسئولیت مشترک همگانی است.

وی تاکید کرد: وقت آن است که همگی برای حفظ و حمایت از تغذیه با شیر مادر نسبت به اطلاع رسانی، تثبیت، مشارکت و توجه بیشتر اقدام کنیم. این امر به تضمین بقا، سلامتی و رفاه فرزندان و خانواده های آنها کمک می کند و در دستیابی به اهداف توسعه پایدار نقش کلیدی دارد.

اهداف هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال۱۴۰۰

محمد قاسم پور کارشناس شیر مادر و نوزادان معاونت بهداشت نیز به شعار هفته جهانی شیر مادر در سال ۲۰۲۱ مبنی بر " حمایت از تغذیه با شیر مادر؛ مسئولیت مشترک" اشاره کرد و به تبیین اهداف هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال ۲۰۲۱  به شرح زیر  پرداخت.

به گفته وی اهداف هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال۱۴۰۰ عبارتند از:

❖اطلاع رسانی: در خصوص حمایت از تغذیه با شیر مادر به مردم اطلاع رسانی کنید.

❖تثبیت: حمایت از تغذیه با شیر مادر را به عنوان یک مسئولیت حیاتی همگانی تثبیت کنید.

❖مشارکت طلبی: از افراد تاثیرگذار و سازمانها برای تعامل و مشارکت در تاثیرگذاری بیشتر، دعوت به عمل آورید.

❖باپرداختن بیشتر به تغذیه با شیر مادر، توجه بیشتری به آن معطوف کنید: طیف گسترده ای از اقدامات حمایتی از برنامه تغذیه با شیر مادر را در راستای سلامت عمومی انجام دهید.

اقدامات لازم  برای تصمیم گیرندگان سیستم بهداشت و کارکنان بهداشتی  :

❖۱۰ اقدام بسته بازنگری شده" بیمارستان های دوستدار کودک" را در تمامی بخشهای سیستم بهداشتی که سلامت مادر و کودک را هدف قرار می دهد اجرا کنید.

❖درارایه مشاوره تغذیه با شیر مادر و آموزش کد بین المللی جانشین شونده های شیرمادر برای همه کارکنان بهداشتی که خدمات بهداشت مادر و کودک را ارایه می دهند سرمایه گذاری کنید.

❖برای حمایت از ترویج تغذیه با شیرمادر در مراقبت های بهداشتی اولیه، منابع مالی لازم را اختصاص دهید.

❖ازپایش منظم و مستمر اجرای کد بین المللی در تمام بخش های بهداشت و درمان اطمینان حاصل کنید.

❖باتبعیت از راهنماهای  WHOدر مورد پایان دادن به تبلیغات نامناسب غذای شیرخوار و کودک خردسال، از تعارض منافع در بین ارایه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی خودداری کنید.

❖ازانجمنهای تخصصی و کشوری سلامت  برای جلوگیری از بازاریابی و دریافت حمایت مالی از صنایع تولید کننده جانشین شونده های شیر مادر (BMS) حمایت کنید.

❖باایجاد یک زنجیره گرم، کار تیمی حرفه ای بین سیستم بهداشتی و جامعه را ارتقا دهید تا ارایه مراقبت مستمر فراهم شود.

❖دانش ومهارت تغذیه با شیر مادر را در برنامه درسی پیش از خدمت و آموزش مداوم کارکنان بهداشت و درمان ادغام کنید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز