title
کد خبر: 192539
00
 با پوشش‌ بیمه‌ای خدمات تغذیه‌ای هزینه‌های درمانی کاهش چشمگیری می‌یابد

نایب‌رئیس انجمن تغذیه ایران با بیان این‌که به دلیل مشکلات اقتصادی که وجود دارد امنیت غذایی با مخاطره مواجه شده است، بر لزوم پوشش‌دهی بیمه‌ای خدمات تغذیه‌ای برای کاهش هزینه‌های درمان تأکید کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، مجید حسن قمی  درباره مسائلی که در حوزه تغذیه باید در اولویت و مدنظر دولت سیزدهم قرار بگیرد، اظهار داشت: یکی از مشکلات ما، مشکلات اقتصادی است که باعث می‌شود سفره مردم کوچک‌تر شود؛ در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی که وجود دارد امنیت غذایی با مخاطره مواجه شده است و بنابراین یکی از اولویت‌هایی که دولت بعدی باید درباره آن چاره‌اندیشی کند، مهار قیمت‌های مواد غذایی است.
 
وی افزود: هر فرد برای حفظ سلامت خود باید روزانه از پنج گروه غذایی شامل شیر و لبنیات، نان و غلات، گوشت و مواد پروتئینی، میوه و سبزی‌ها را در سبد غذایی خود داشته باشد و بنابراین ابتدایی‌ترین اولویت دولت در زمینه تغذیه مردم، باید تأمین امنیت و امینی غذایی باشد.
 
قمی ادامه داد: مسئله دیگری که باید مدنظر دولت آینده قرار بگیرد این است که دولت سیزدهم باید برای تأمین سلامت مردم، یارانه‌ها به اقشار آسیب‌پذیر را به صورت سبد کالا و غذا تحویل دهد؛ زیرا افراد کم‌برخوردار از پول نقدی که به آن‌ها پرداخت می‌شود بیشتر برای رفع مشکلات اقتصادی خود استفاده می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود حتی تخصیص یارانه نقدی به خانواده‌های دارای گروه‌های آسیب‌پذیر مانند زنان باردار، سالمند، کودکان و نوجوانان در حال رشد، باعث بهبود رژیم غذایی آنها نشود که این مسئله به سلامت آن‌ها ضربه می‌زند.
 
نایب‌رئیس انجمن تغذیه ایران با اشاره به جایگاه متخصصین تغذیه در نظام سلامت کشورهای پیشرفته جهان، بیان داشت: سیستم‌های بهداشت و درمان در تمام جهان، خدمات رشته تغذیه را در هر سه سطح پیشگیری، درمانی و بازتوانی ارائه می‌کنند و در بسیاری از کشورها، سازمان‌های بیمه‌گر، خدمات رژیم درمانی را در هر سه سطح پوشش می‌دهند اما متأسفانه در کشور ما این اتفاق نیفتاده است.
 
کاهش چشمگیر هزینه‌های درمانی با پوشش‌دهی بیمه‌ای خدمات تغذیه‌ای
 
این متخصص تغذیه با اشاره به لزوم پوشش‌دهی بیمه‌ای خدمات تغذیه‌ای با ارائه مثالی تصریح کرد: فرض کنید یک بیمار، به هیدرونفروز کلیوی مبتلا باشد؛ اگر این بیمار تحت رژیم درمانی قرار بگیرد می‌توانیم از دیالیزی شدن او جلوگیری کنیم. حتی اگر هزینه رژیم درمانی برای یک بیمار، ماهانه 50 هزار تومان باشد و فرد هرماه به متخصص تغذیه مراجعه کند در عرض یک سال حدود 600 هزار تومان هزینه در پی خواهد داشت اما اگر اصول تغذیه‌ای توسط این بیمار رعایت نشود و فرد به مرحله دیالیز برسد، هزینه دیالیز این فرد برای سیستم بهداشت و درمان، سالانه 30 میلیون تومان خواهد شد!
 
قمی با بیان این‌که رعایت نکردن اصول تغذیه‌ای علاوه بر به خطر افتادن سلامتی مردم، باعث افزایش بار بیماری‌ها و از کار افتادگی افراد می‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر پیشگیری از بیماری‌ها باید در زمینه توانبخشی نیز بتوانیم خدمات تغذیه‌ای مناسبی را ارائه کنیم؛ برای مثال رعایت اصول تغذیه‌ای پس از اعمال جراحی، امری مهم به شمار می‌رود و به فرد کمک می‌کند که زودتر به زندگی عادی بازگردد و به سیستم بهداشتی و درمانی نیز کمک می‌کند که ضریب اشغال تخت کاهش یابد.
 
وی ادامه داد: اگر ارائه خدمات تغذیه‌ای و رژیم غذایی به افراد تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرد، از شیوع اضافه وزن و چاقی، کبد چرب، بیماری‌های قلبی ــ عروقی، چربی خون، فشار خون و دیابت و... در جامعه جلوگیری می‌شود و به مدیریت منابع در حوزه سلامت کمک شایانی می‌کند.
 
سازمان‌های بیمه‌گر درمان محور عمل می‌کنند
 
قمی با تأکید بر لزوم توجه به پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، تأکید کرد: باید قبل از ابتلای افراد به بیماری‌های مزمن، سیستم بیماریابی داشته باشیم تا به دولت کمک شود که بتواند منابع مالی خود را در شرایط نامطلوب اقتصادی مدیریت کند اما متأسفانه سازمان‌های بیمه‌گر در حال حاضر درمان محور عمل می‌کنند و توجه کمتری به بحث پیشگیری دارند.
 
وی با ارائه مثالی گفت: در بحث تغذیه و رژیم‌درمانی، رژیم DASH را داریم که مخصوص بیماران مبتلا به فشار خون است؛ اگر به جای تجویز انواع و اقسام داروها برای بیماران مبتلا به فشار خون، با رژیم درمانی، سبک زندگی این بیماران را اصلاح کنیم هزینه‌های مربوط به دارو و میزان مصرف دارو در کشور برای سیستم بهداشت و درمان و بیماران کاهش می‌یابد.
 
نایب‌رئیس انجمن تغذیه ایران در پاسخ به این سؤال که آیا در دوران کرونا از ظرفیت متخصصین تغذیه در امر پیشگیری و درمان کرونا استفاده شد؟، بیان کرد: متخصصین تغذیه در دوران کرونا، راهنماهای بالینی مخصوص کرونا را نوشتند و این راهنمای بالینی به سازمان جهانی بهداشت ارائه شد که این سازمان، ایران را به عنوان کشوری پیشرو در تدوین این راهنماها تقدیر کرد و چندین مقاله در زمینه پیشگیری و درمان و بازتوانی کرونا در این مدت نوشته شد اما متأسفانه باتوجه به نگاه درمان محور سازمان‌های بیمه‌گر و سوءاستفاده برخی جریانات از نام رژیم درمانی، شاهد دخالت افراد غیرمتخصص در این حوزه بودیم. متخصصین رژیم درمانی از ابتدای کرونا در خط مقدم مقابله با این بیماری در بیمارستان‌ها حضور داشتند و حتی تعدادی از این متخصصین نیز در این راه به شهادت رسیدند اما متأسفانه جایگاه رشته تغذیه در این ایام، پررنگ دیده نشد.
 
منبع: تسنیم 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز