title
کد خبر: 191469
00
آگاهی؛ کلید سلامت زنان

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی گفت: سن یائسگی طبیعی را ۵۱ سال و یائسگی زودرس یا به عبارت جدید نارسایی زودرس تخمدان را ۴۰ سال عنوان کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ملیحه عرب  با اشاره به تعریف یائسگی زودرس اظهار کرد: اگر فردی  در سن حدود ۵۱ سال یک سال پریود نشود یائسگی اتفاق افتاده است.

وی با تاکید بر این که یائسگی زودرس تعریف وسیعی دارد افزود: اگر خانمی در سن زیر ۴۰ سال عملکرد تخمدانش کم شود نارسایی زودرس تخمدان ایجاد شده است.

به گفته این فوق تخصص زنان و زایمان دانشگاه، در زیر ۴۰ سال نارسایی زودرس تخمدان با پریود نامنطم همراه با fsh بالا تشخیص داده میشود

در این افراد علائم گر گرفتگی و خشکی ناحیه تناسلی نیز ممکن است ایجاد شود.

این عضو‌هیئت علمی دانشگاه؛ سن یائسگی طبیعی را ۵۱ سال و یائسگی زودرس یا به عبارت جدید نارسایی زودرس تخمدان را ۴۰ سال عنوان کرد. 

دکتر عرب با اشاره به علل نارسایی زودرس تخمدان در زنان خاطرنشان کرد: در اکثر موارد حتی تا ۹۰ درصد علتی پیدا نمیشود و در مواردی نیز جراحی تخمدان،شیمی درمانی، رادیوتراپی و یا مسائل و اختلالات ژنتیک می تواند مسبب نارسایی تخمدان ها شود.

وی با اشاره به این‌که یائسگی زودرس درمان پذیر است افزود: بیشتر ترجیح می‌دهیم کلمه نارسایی زودرس تخمدان را به جای یائسگی زودرس در زنان جوان به کار ببریم که ماهیت نوسانی آن را نشان میدهد. دکتر عرب ادامه داد: در نارسایی زودرس تخمدان پیشنهاد می شود که درمان های استروژن در این افراد آغاز گردد تا خطر پوکی استخوان، بیماری قلبی عروقی، فراموشی، نازک شدن مخاط ادراری تناسلی کاهش پیداکند و سلامت جنسی و کیفیت زندگی حفط شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: در بانوانی که رحم خارج نشده باشد، درمان های پرو سترون هم همراه استروژن توصیه می شود.

به گفته این متخصص زنان و زایمان درمان مختلف  هورمونی تا سن متوسط یائسگی طبیعی یعنی۵۰ تا ۵۱  در افراد دارای نارسایی تخمدان ادامه می یابد.

وی یادآور شد : در نارسایی زودرس تخمدان باید سالانه آزمایش tsh که مربوط به تیروئید است بررسی شود.

دکتر عرب  افزود: تشخیص نارسایی زودرس تخمدان نیاز به یک سال پریود نشدن ندارد، بی نظمی و تاخیر در پریود نشانه ای واضح برای مراجعه ‌‌مشورت با پزشک است. 

متخصص زنان و زایمان دانشگاه درباره میزان شیوع بروز یائسگی زودرس در کشور با سایر کشورها نیز افزود: طبق آمار  شیوع یائسگی در ایران با سایر کشورهای جهان تفاوت چندانی ندارد‌.

وی انجام آزمایشات سالانه tsh مربوط به تیروئید در افرادیکه دچار نارسایی زودرس تخمدان  هستند را مورد تاکید قرار داد.

 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز