title
کد خبر: 191419
00
محافظت واکسن‌های کرونا تا کی دوام دارد؟

محققان گفتند: یافته های این مطالعه نشان می دهد این واکسن های کرونا محافظت طولانی مدت در برابر آلودگی به کرونا ایجاد می کنند و بیشتر افرادی که این واکسن ها را دریافت کرده اند ممکن است به دریافت دوز تقویتی احتیاج نداشته باشند؛ به شرط آنکه ویروس و انواع آن به طور قابل توجهی جهش نداشته باشند.

به گزارش بهداشت نیوز، هر دو این واکسن های دو دوزه کرونا، آنتی بادی هایی تولید می کنند که ویروس کرونا را شناسایی می کنند و برای دست کم ۱۵ هفته فعال می مانند. آنتی بادی سلول های ساخته شده توسط سیستم ایمنی برای مبارزه با ویروس ها هستند.

پس از عفونت یا واکسیناسیون ، مراکز زایا در غدد لنفاوی ایجاد می شوند و سلول های حافظه B ایجاد می کنند که سیستم ایمنی بدن را برای شناسایی ویروس ها در طولانی مدت تعلیم می دهند.

محققان گفتند: یافته های این مطالعه نشان می دهد این واکسن های کرونا محافظت طولانی مدت در برابر آلودگی به کرونا ایجاد می کنند و بیشتر افرادی که این واکسن ها را دریافت کرده اند ممکن است به دریافت دوز تقویتی احتیاج نداشته باشند؛ به شرط آنکه ویروس و انواع آن به طور قابل توجهی جهش نداشته باشند.

علی البدی یکی از نویسندگان این مطالعه، در یک خبرنامه مطبوعاتی نوشت: در این مطالعه متوجه شدیم ۱۵ هفته پس از تزریق اولین دوز واکسن کرونا، مراکز زایا همچنان قوی هستند. واکنش ایمنی بدن در مراکز زایا شکل می گیرد و هرچه بیشتر دوام داشته باشد «ایمنی قویتر و با دوام تر خواهد بود.»

البدی دانشیار پاتولوژی و ایمونولوژی در دانشگاه واشنگتن سنت لوئیس  افزود: مراکز زایا کلید واکنش ایمنی مداوم و محافظتی هستند.

افرادی که قبل از واکسیناسیون کووید-۱۹، از این بیماری بهبود یافته اند ممکن است به دریافت دوز تقویتی واکسن کرونا نیاز نداشته باشند؛ حتی اگر ویروس تغییرات چشمگیری داشته باشد، اگرچه افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف ممکن است به دریافت دوز تقویتی نیاز داشته باشند.

بر اساس یافته های منتشر شده ماه گذشته توسط البدی و همکارانش، افرادی که از کووید-۱۹ بهبود می یابند، سلول های حافظه B، حداقل هشت ماه پس از عفونت در مغز استخوان باقی می مانند.

یافته های قبلی نشان داد که ایمنی ممکن است سال ها در افرادی که به ویروس مبتلا هستند و بعداً واکسینه شده اند، دوام داشته باشد؛ اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا واکسیناسیون به تنهایی تأثیر مشابهی دارد یا خیر.

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.  ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

علاوه بر این کشورهای زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند. همچنین در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در حال انجام است.

منبع: ایرنا

Daily Mail


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز