title
کد خبر: 191306
00
رونمایی از ۶۰ دستگاه خانه بهداشت سیار عشایری در شیراز

از ۶۰ دستگاه خانه بهداشت سیار عشایری ساخته شده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تامین اعتبار مالی وزارت بهداشت رونمایی شد.

به گزارش بهداشت نیوز، رییس  دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز دوشنبه در این آیین خدمت رسانی به عشایر را بسیار لذت بخش خواند و گفت: عشایر انسان های پاک و بی آلایش هستند و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی افتخار دارد تا هر گونه خدمت در حوزه سلامت را با نهایت استانداردهای موجود در کلان شهرها، به عشایر نیز ارایه دهد.
 
مهرزاد لطفی رمز موفقیت کشور در حوزه بهداشت و درمان را وجود شبکه های بهداشت و درمان و خدمت رسانی آنان به مردم دانست و افزود: مهمترین اولویت حوزه بهداشت در مجموعه وزارت بهداشت، توسعه خدمات در دورترین نقاط کشور با بالاترین سطح ممکن است و در این راستا تلاش شده تا خدمات سلامتی که به عنوان نمونه به مادران باردار و نوزادان در تهران ارایه می شود، به مادران باردار و نوزادان دورترین نقاط کشور نیز ارایه شود.
 
او با اعلام اینکه افتخار می کنم عضوی از سربازان حوزه سلامت در این مجموعه هستم، گفت: فارس از جمله استان های دارای جمعیت بالای عشایری بوده و بخش مهم دامداری و کشاورزی کشور مربوط به فارس است؛ نقش عشایر در تولید، ایجاد اشتغال و تهیه مواد غذایی بسیار مهم و تاثیرگذار است و این رویکرد وظیفه مجموعه سلامت را بسیار سنگین تر می کند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ادامه داد: هر اقدامی برای عشایر در این راستا انجام شود، بسیار اندک است، اما با همت و همکاری معاونت بهداشت و توسعه مدیریت و منابع دانشگاه و مدیریت فنی دانشگاه توانستیم بخشی از این خدمت رسانی را نه تنها در سطح استان، بلکه در سطح کشور بر عهده بگیریم.
 
لطفی با بیان اینکه این ابتکار در خدمت رسانی سلامت از شیراز آغاز شد، اضافه کرد: این نشان دهنده توانمندی شیراز در سطح ملی است و مسوولان کشوری پیگیر این مهم هستند.
 
او ابراز امیدواری کرد تا با پایان بحران کرونا، مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بتواند گام های بلندتری در مسیر ارائه خدمات ارزنده و استاندارد در حوزه سلامت به مناطق محروم و عشایر استان بردارد.
 
فارس، نخستین استان کشور در  راه اندازی خانه بهداشت سیار عشایری
 
معاون بهداشت دانشگاه نیز در این مراسم از رییس دانشگاه برای توجه ویژه به امر بهداشت و تامین سلامت در مناطق محروم استان قدردانی کرد و گفت: فارس نخستین استان کشور در عملیاتی کردن پروژه راه اندازی خانه بهداشت سیار عشایری است.
 
عبدالرسول همتی  با اشاره به تاریخچه خدمت به عشایر و قشر محروم جامعه که سال هاست به شیوه های مختلف تجربه شده است، افزود: پیش از این به کمک رابطان و مراقبان سلامت، طراحی چادر سیار و خدمت رسانی به عشایران انجام شده است، اما راه اندازی خانه بهداشت سیار عشایری به صورت کانکس و خدمت رسانی بهورزان دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی شیراز به همراه کوچ عشایر، گام اساسی و تاثیرگذاری است که به همت دانشگاه علوم پزشکی شیراز پایه گذاری شد.
 
وی با این توضیح که در ابتدا ۵۴ خانه بهداشت سیار عشایری برای حوزه دانشگاه علوم پزشکی شیراز طراحی شد، ادامه داد: از مجموع این تعداد، ۱۸ خانه بهداشت سیار عشایری در نخستین سفر «سعید نمکی» وزیر بهداشت به استان فارس، رونمایی و راه اندازی شد.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه این پروژه را مربوط به سفر دکتر «علیرضا رییسی» معاون بهداشت وزارت بهداشت به منطقه پاسارگاد و بهره برداری از تعدادی دیگر از این خانه های بهداشت عنوان کرد و گفت: از مجموع ۵۴ خانه بهداشت سیار عشایری تصویب شده تا کنون، ۳۰ خانه بهداشت سیار راه اندازی کرده ایم که بهورزان آن جذب، آموزش دیده و فارغ التحصیل شده اند و به خدمت رسانی مشغولند.
 
همتی در ادامه با اعلام ساخت ۶۰ دستگاه خانه بهداشت سیار عشایری برای دیگر دانشگاه های علوم پزشکی کشور به همت مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز که با اعتبار مالی وزارت بهداشت در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: از این تعداد، ۲۴ دستگاه مربوط به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که دیگر مراکز عشایری تحت پوشش دانشگاه نیز مجهز به خانه بهداشت سیار می شوند.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به ارسال ۳۶ خانه بهداشت سیار به دیگر دانشگاه های علوم پزشکی کشور از امروز، ابراز امیدواری کرد تا با استقرار این خانه های بهداشت سیار و حضور بهورزان، شاهد ارتقای امر سلامت در جامعه عشایری و توسعه خدمت رسانی به آنان در سطح کشور باشیم.
 
خانه های بهداشت سیار عشایری از نگاه فنی
 
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به اختصاص پروژه ساخت این خانه های بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سوی وزارت بهداشت گفت: در این راستا به همت مدیریت فنی دانشگاه و کارشناسی حوزه معاونت بهداشت دانشگاه مناقصه ای برگزار شد و ساخت کانکس هایی به شکل کاروان در دستور کار قرار گرفت.
 
 علی اکبری  بر تلاش مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای ارتقای سلامت عمومی جامعه تاکید کرد و ساخت این خانه های بهداشت را نیز گامی در این راستا خواند که می تواند خدمات مناسب سلامت را به مردم عشایر ارایه دهد.
 
او افزود: سازه این خانه های بهداشت از جنس فولاد بوده و سیستم نیرو محرکه آن، مطابق با سیستم نیرو محرکه نیسان طراحی شده، همچنین در راستای ایمنی و امنیت کافی در برابر سرقت نیز از پوشش های بسیار محکم استفاده شده است.
 
اکبری با اعلام پیش بینی چهار روش تامین برق برای این خانه های بهداشت توضیح داد: علاوه بر نصب پنل های خورشیدی بر روی سقف این کانکس ها؛ امکان تامین برق از ژنراتور، سیستم برق شهری و سیستم برق اتومبیل نیز پیش بینی شده است.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه با اشاره به در نظر گرفتن مخزن ۲۰۰ لیتری آب برای این خانه های بهداشت سیار افزود: یکی از ویژگی های مهم این کانکس ها، قابلیت کشیده شدن و حمل آن با کامیون، کامیونت، تراکتور و نیسان برای مناطق مختلف و صعب العبور است.
 
این مقام مسوول در دانشگاه، اعتبار ساخت و تامین تجهیزات هر کدام از این خانه های بهداشت را حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.
منبع: ایرنا

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز