title
کد خبر: 191048
00
مصرف این 2ماده معدنی نوزاد را در مقابل فشار خون محافظت می کند

مصرف 2ماده معدنی کمیاب سلنیوم و منگنز در دوران بارداری باعث می شود کودکان در دوران کودکی کمتر در معرض فشار خون بالا قرار بگیرند.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان سطح فلزات سمی و مواد معدنی کمیاب را در نمونه‌های خون ۱۲۰۰ زن که بین سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۱۳ زایمان کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که مقادیر بالاتر سلنیوم یا منگنز در خون مادران با پایین بودن فشار خون در کودکان آنها در ویزیت‌های کلینیکی ۳ تا ۱۵ سال بعدشان ارتباط داشت.

«نوئل مولر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده بلومبرگ، در این باره می‌گوید: «این نتایج نشان می‌دهد که سطح سالم سلنیوم و منگنز در رژیم‌های غذایی مادران در دوران بارداری ممکن است فرزندان آنها را در برابر فشار خون بالا محافظت کند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «این کار اهمیت تغذیه و قرار گرفتن در معرض محیط رحمی را برای سلامت قلب و عروق کودک برجسته می‌کند و با ادامه تحقیقات بیشتر، در نهایت می‌تواند منجر به بروزرسانی دستورالعمل‌های تغذیه‌ای و قوانین زیست محیطی با هدف جلوگیری از بیماری شود.»

فشارخون بالا یکی از مهمترین فاکتورهای پرخطر قابل اصلاح برای سایر بیماری‌های ناتوان کننده و کشنده از جمله بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و بیماری آلزایمر است. فشارخون بالا به معنای فشار خون سیستولیک بالاتر از ۱۳۰ میلی متر جیوه یا فشار خون دیاستولیک بالای ۸۰ میلی متر جیوه است.

منگنز و سلنیوم خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و در انواع غذاها از جمله آجیل و غلات، سبزیجات پهن برگ، ماهی و صدف یافت می‌شوند.

منبع: مهر

Science Daily


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز