title
کد خبر: 190295
00
کشیدن سیگار برای ورزشکاران حرفه‌ای ممنوع+ علت

مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: دخانیات باعث آسیب بدن می شود و خستگی زودرس و کاهش قدرت عضلانی از عوارض سیگار در بین ورزشکاران حرفه‌ای است.

به گزارش بهداشت نیوز، ایرج بیگلری اظهار کرد: دود قلیان حاوی سطوح بالایی از ترکیبات سمی از جمله تار، مونوکسید کربن، فلزات سنگین و مواد شیمیایی سرطان‌زا یا تشدید کننده سرطان است در واقع افرادی که قلیان می‌کشند، در معرض مونوکسید کربن و دود بیشتری نسبت به افراد سیگاری قرار دارند.

وی بیان کرد: همانند سیگار کشیدن، قلیان کشیدن نیز با سرطان ریه، بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های جدی مرتبط است و کشیدن قلیان تقریبا به اندازه سیگار کشیدن، نیکوتین وارد بدن می‌کند و احتمالا منجر به وابستگی به دخانیات می‌شود.

بیگلری تاکید کرد: وقتی می خواهید بصورت حرفه ای به تناسب اندام برسید و عضله سازی کنید نباید دخانیات مصرف کنید چون دخانیات باعث آسیب بدن می شود.

وی ادامه داد: بدن برای تغییر و خصوصا عضله سازی احتیاج به اکسیژن رسانی دارد که این اکسیژن رسانی از طریق خون انجام می شود و فرد با سیگار کشیدن و قلیان کشیدن مانع این امر می شود.

بیگلری خستگی زودرس و کاهش قدرت عضلانی را از عوارض سیگار در بین ورزشکاران حرفه‌ای خواند و گفت: ورزشکاری که اقدام به مصرف دخانیات می‌کند چون در حال استراحت، ضربان قلب بالایی دارند بنابراین توان هوازی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در کسانی که به طور متناوب اقدام به مصرف دخانیات می‌کنند، این اقدام موجب افزایش مقاومت در عروق کرونر و تنگی این عروق و منجر به حوادث قلبی عروقی و در شرایط حادتر سبب بروز سکته قلبی می شود لذا به ورزشکاران توصیه می‌شود به هیچ عنوان دخانیات مصرف نکنند.

 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز