title
کد خبر: 188227
00
بهداشت دهانتان را رعایت کنید تا از کرونا در امان بمانید

پژوهش های جدید حوزه دهان و دندان به ویژه لثه نشان می دهد که بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از ابتلا به بیماری های لثه می تواند شدت کووید ۱۹را کاهش داده و از افزایش خطر عوارض آن جلوگیری کند.

به گزارش بهداشت نیوز، نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که بیماری های لثه می تواند منجر به شدت بیماری کووید ۱۹ و عوارض ناشی از آن شود. تاکنون نتایج چندین مطالعه نشان داده است که ارتباطی بین سلامت دهان و دندان و شدت بیماری کووید ۱۹ وجود دارد. با افزودن شواهد، گزارش جدیدی که در آکادمی پریودنتولوژی آمریکا (AAP) منتشر شد، نشان می دهد که حفظ بهداشت دهان و دندان می تواند به کاهش خطر کووید ۱۹ کمک کند. التهاب سیستماتیک از جمله بیماری پریودنتال به انواع اختلالات تنفسی، نسبت داده شده است.

دکتر جیمز جی ویلسون (James G Wilson) در این رابطه اعلام کرد که حفظ دندان ها و داشتن لثه های سالم برای جلوگیری از انقباض یا وخیم شدن بیماری پریودنتال یا بیماری لثه کاملاً مهم است. بیماری های لثه می تواند منجر به شدت بیماری کووید ۱۹ شود. 

علاوه بر این، مطالعه ای از دانشگاه مک گیل مونترال کانادا، ارتباط واضحی را بین التهاب لثه و عفونت و همچنین اینکه چگونه بیماری دهان و دندان می تواند عوارض کووید ۱۹ را تشدید کرده و حتی منجر به مرگ شود، کشف کرد.به گزارش سیناپرس، بر اساس این گزارش، افراد مبتلا به پریودنتال یا بیماری لثه ۸/۸ برابر بیشتر احتمال دارد که در اثر کووید ۱۹ بمیرند. همچنین گزارش شد که افراد مبتلا به کووید ۱۹ تقریبا ۳/۵ برابر بیشتر نیاز به بستری شدن در بیمارستان و ۴/۵ برابر بیشتر نیاز به دستگاه تنفس دارند.

چندین گزارش حاکی از آن است که سلامت دهان و دندان پس از بهبودی بیمار از کووید ۱۹ نقش مهمی دارد. کارشناسان بر این باورند که مراقبت از لثه ها و بهداشت دهان و دندان، به ویژه در هنگام شیوع بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. در ضمن گزارش شده است که علائم بیماری های دهان و دندان در طی موج های اخیر همه گیری در حال افزایش است.

مشکلات لثه ها در اثر بیماری قارچی موکورمیکوز در موج های جدید کرونا در کشورهای مختلف افزایش داشته است و تحقیقات پیشین نشان داده که وجود بیماری قارچی موکورمیکوز مشهور به قارچ سیاه که در بیماران مبتلا به کووید ۱۹، عوارض سنگینی روی لثه ها، دندان ها و ناحیه اطراف دهان می گذارد. به گفته دکتر مهندرا نارولا (Mohendar Narula) حفظ بهداشت دهان و دندان به افراد کمک می کند تا خود را از عوارض پس از بهبود کووید ۱۹ محافظت کنند. 

علاوه بر این، تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی دهان و دندان و تحقیقات دندانپزشکی نشان می دهد که مداخلات ساده بهداشت دهان و دندان می تواند خطر انتشار ویروس کرونا را از دهان به ریه ها کاهش دهد و از ایجاد نوع شدید کووید ۱۹ جلوگیری کند. به گزارش سیناپرس، طبق نتایج این مطالعه، ویروس کرونا می تواند با بزاق وارد ریه های افراد شده و یا مستقیماً از دهان به جریان خون منتقل شود.

شواهد نشان می دهد که در بیماران کووید ۱۹، ابتدا رگهای خونی در ریه ها به جای مجاری هوایی به خطر می افتند، با افزایش سطح ویروس در بزاق و لثه، با خطر بالاتر مرگ و میر مرتبط است. محققان دریافتند که تجمع پلاک های دندانی و التهاب پریودنتال یا لثه خطر ابتلا به ویروس کرونای سارس ۲ در ریه ها و ایجاد عفونت های جدی را افزایش می دهد. بنابراین حفظ بهداشت دهان و دندان و به ویژه لثه ها می تواند در خطر کاهش شدت بیماری کووید ۱۹ و عوارض آن موثر باشد. 

مسواک زدن حداقل دو بار در روز، تمیز کردن زبان، کشیدن نخ دندان و غرغره دهان شویه از راه هایی است که می توان سلامت مطلوب لثه را حفظ کرد. متخصصان برای جلوگیری از بیماری لثه، معاینات منظم دندانپزشکی را نیز توصیه می کنند.

منبع: سیناپرس

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز