title
کد خبر: 186297
00
چگونه خود را به کار در شیفت شب عادت دهیم؟

دانشمندان می‌گویند با برخی اقدامات ساده می‌توان بدن را به کار در شیفت شب عادت داد.

به گزارش بهداشت نیوز ،مروزه کار در شیفت شب یک موضوع رایج در جوامع مختلف است. برای مثال در بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از پرستاران تازه کار درخواست می‌شود که در شیفت‌های شب به مراقبت از بیماران بپردازند.
 
گرچه برخی افراد به راحتی خود را با کار در شیفت شب وفق می‌دهند، اما برای بسیاری از انسان‌ها کار در شب و استراحت در روز یک چالش بسیار بزرگ است. در این مطلب به راهکارهایی ساده برای وفق‌پذیری با کار در شیفت شب می‌پردازیم.
 
۱- برنامه خود را با خانواده هماهنگ کنید
 
یکی از مشکلات افراد شب کار این است که زمانی که آن‌ها کار می‌کنند، اعضای خانواده خواب هستند و زمانی که این افراد در طول روز قصد استراحت دارند، اعضای خانواده بیدار هستند. بهتر است برنامه کاری خود را بر روی برگه‌ای نوشته و آن را به یخچال بچسبانید تا اعضای خانواده از آن آگاهی یابند. بدین صورت از تداخل و اختلال در روند استراحت شما جلوگیری به عمل می‌آید. با این حال، تلاش کنید زمان‌هایی که در خانه هستید دستکم یک وعده غذایی را با اعضای خانواده میل کنید.
 
۲- بهداشت خواب را رعایت کنید
 
برای داشتن یک خواب مناسب باید برنامه مشخص و باقاعده‌ای برای خواب داشته باشید. این کار مانع از اختلالات خواب مانند بیخوابی یا پرخوابی می‌شود. زمانی که در طول روز می‌خوابید تلاش کنید از قرار گرفتن در معرض نور اجتناب کرده و اتاق را تاریک کنید. استفاده از پرده‌های ضخیم و تیره، و چشم بند در این زمینه توصیه می‌شود.
 
۳- خواب اولویت دارد
 
نیازی به تاکید ندارد که افرادی که در شیفت شب و به ویژه مشاغل حساس و مهمی همچون پرستاری از بیماران مشغول به کار هستند، باید اولویت نخست خود را در طول روز به خواب و استراحت کافی اختصاص دهند. گرچه بیرون رفتن و صرف ناهار با دوستان یک پیشنهاد وسوسه کننده است، اما تخطی از برنامه خواب روزانه می‌تواند باعث به خطر افتادن سلامت بدنتان شود.
 
تحقیقات نشان داده است نداشتن خواب کافی در بلندمدت می‌تواند باعث مشکلات جدی برای سلامتی شود. متخصصان می‌گویند افراد بالغ ۱۸ تا ۶۴ سال باید به طور متوسط ۷ تا ۹ ساعت در طول روز بخوابند. بهتر است افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند سایر فعالیت‌های روزانه خود را پس از اطمینان از داشتن خواب کافی انجام دهند.
 
 
۴- از کافئین به صورت خردمندانه بهره ببرید
 
بسیاری از افراد برای بیدار ماندن و فعالیت خود به مصرف قهوه عادت دارند. تحقیقات نشان داده است کافئین باعث بهبود عملکرد مغز، خلقیات و فعالیت جسمانی می‌شود. قهوه، چای، یا شکلات تلخ گزینه‌های مناسبی در این زمینه هستند. با این حال، پیش از بروز اضطراب و مشکلات ناشی از عدم آرامش، بهتر است مصرف کافئین را مدیریت کنید.
 
دانشمندان تاکید دارند از نوشیدنی‌های انرژی زا که حاوی شکر و کافئین بالا هستند اجتناب کنید. گرچه این نوشیدنی‌ها باعث افزایش انرژی بدن به صورت موقت می‌شوند، اما تحقیقات نشان داده است آن‌ها ارتباط مستقیمی با افزایش سطح استرس بدن، سطح فشار خون، خطر ابتلا به چاقی، و اختلال در روند خواب دارند.
 
از این رو توصیه می‌شود ۶ تا ۸ ساعت پیش از به بستر رفتن از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین خودداری کنید. تحقیقات نشان داده است کافئین به مدت ۸ ساعت در خون باقی می‌ماند. مصرف قهوه پیش از به بستر رفتن باعث اختلال در خواب می‌شود. با این وجود متخصصان نوشیدن قهوه را مفید می‌دانند و تاکید دارند در زمان شیفت کاری خود به صورت متعادل از قهوه استفاده کرده و از زیاده روی در مصرف آن اجتناب کنید.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یو اس‌ای اجوکیت

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز