title
کد خبر: 185290
00
آنچه والدین بایددرباره واکسیناسیون کودکان  در دوران کرونا بدانند

چگونه در دوران همه‌گیری کرونا، کودک‌تان را به صورت دوره‌ای و معمول و با حفظ اصول ایمنی واکسینه کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، شیوع بیماری ویروس کرونا توأم با ترس و عدم اطمینان بوده است. بسیاری از والدین می‌پرسند که چه زمانی واکسن کرونا ساخته خواهد شد و نیز اینکه در زمان این همه‌گیری کرونا، واکسن‌های دوره‌ای مندرج در کارت واکسن کودک را چه باید کرد. در اینجا به شایع‌ترین سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

چه زمانی واکسن ویروس کرونا در دسترس خواهد بود؟

تاکنون، هیچ‌گونه واکسن یا درمان ویژه برای بیماری کرونا بوجود نیامده است. دانشمندان در اقصی‌نقاط جهان به سختی مشغول کار هستند تا واکسنی  را علیه این بیماری بسازند. در حقیقت، کار بر روی تعداد زیادی واکسن مختلف به صورت همزمان ادامه دارد و تحقیق درباره دو مورد از این واکسن‌ها بیشتر از سایرین پیشرفت داشته است. رویکردهای نوآورانه در ساخت واکسن، تاحدودی بر اساس آموخته هایمان از واکنش به ابولا و سارس، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر این فرآیند موفقیت‌آمیز باشد، سریع‌ترین فرآیند تولید واکسن و اعتبارسنجی آن در تاریخ خواهد بود.   

محققین همچنین به دنبال داروهایی هستند که سرعت انتشار این ویروس در بدن و مشکلات تنفسی جدی که می‌تواند در بیماران پدید آورد را کاهش دهند. اما حتی با وجود سریع‌ترین روش‌ها، استفاده از داروها برای یک بیماری جدید در انسان‌ها باید آزمایش شود تا از ایمنی و کارآیی آن اطمینان حاصل گردد.

آیا کودک من باید واکسن‌های مندرج در کارت واکسن را طبق برنامه در دوران همه‌گیری کرونا دریافت کند؟ ‌

اگر چه بیماری کرونا زندگی روزانه ما را مختل کرده، پاسخ کوتاه به این سؤال «بله» است. سعی کنید هر کجا که این خدمات در دسترس است، کودک‌تان را واکسینه کنید. واکسینه شدن کودکان و نوزادان مطابق زمان‌بندی مهم است زیرا واکسن از آنها در برابر بیماری‌های جدی محافظت می‌کند. با انجام این کار زمانی که کودک‌تان تعامل با دیگر کودکان را از سر می‌گیرد، از حفاظت در برابر برخی بیماری‌های دیگر نیز برخوردار خواهد بود.

اگر مطمئن نیستید که آیا خدمات واکسیناسیون به مانند قبل ارائه می‌شوند یا نه، با کارکنان مرتبط تماس بگیرید. از آنجایی که وضعیت کرونا هر روز تغییر می‌کند، شاید ارائه دهندگان خدمات واکسن در حال تطبیق فعالیت خود با تغییرات هستند. زمانی که موعد واکسیناسیون بعدی کودک فرا می‌رسد، اگر نتوانستید یک مرکز بهداشت بیابید، جایی این مسأله را یادداشت کنید تا بلافاصله پس از ارائه دوباره این خدمات، کودک خود را واکسینه کنید.  

به نظر شما از این همه‌گیری چه درس‌هایی می‌توان آموخت؟ و چه آموزشی به ما درباره دیگر بیماری‌ها و تصمیم به واکسیناسیون می‌دهد؟

این همه‌گیری به ما یادآوری کرد که واکسن‌ها چقدر ارزشمند هستند. همچنین به ما نشان داد که هرگاه واکسنی برای یک بیماری وجود دارد، باید کودکان و همچنین خودمان را با آن واکسینه کنیم. بدون محافظت واکسن، بیماری‌ها می‌توانند به سرعت پخش شده و پیامدهای وخیمی به بار آورند. برای مثال، سرخک و دیگر بیماری‌ها یک خطر دائمی هستند. ما بسیار خوش‌شانس هستیم که از حفاظت واکسن‌ها در مقابل این بیماری‌ها برخورداریم.

طرز کار واکسن‌ها چگونه است؟

واکسن‌ها با وارد کردن شکل غیر فعال یک میکروب (باکتری یا ویروس) به بدن، سیستم ایمنی بدن ما را برای مقابله با بیماری آموزش می‌دهند. از آنجایی که این میکروب غیرفعال است، نمی‌تواند ما را بیمار سازد. با این حال، سیستم ایمنی بدن‌مان را تحریک می‌کند که یه ماده دفاعی با عنوان پادتن تولید کند. سپس، اگر روزی این میکروب وارد بدن شود، سیستم دفاعی بدن شما از قبل خواهد دانست که چگونه با آن مقابله نماید.

کجا می‌توانم آخرین راهنمایی‌ها درباره واکسیناسیون را دریافت کنم؟

با مراکز بهداشتی مربوط در محله، روستا و یا شهر خود تماس بگیرید و یا به وب‌سایت‌های مربوطه وزارت بهداشت یا یونیسف و سایر سازمان‌های رسمی رجوع کنید.

چگونه می‌توانم از خود یا دیگران در برابر بیماری کرونا محافظت کنم؟

برخی موارد احتیاطی که شما و خانواده‌تان برای پرهیز از بیماری می‌توانید انجام دهید، عبارتند از:

شستشوی مداوم دست‌ها با استفاده از صابون و آب یا ژل‌های الکل‌دار.

پرهیز از لمس صورت، بالاخص چشم‌ها، بینی و دهان.

اگر سرفه یا عطسه می‌کنید، دهان و بینی خود را با آرنج یا یک دستمال بپوشانید. دستمال را بلافاصله پس از استفاده دور بیندازید.

از اماکن شلوع و تماس نزدیک با مردم بپرهیزید. از هرکس که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارد دور شوید.

از دست دادن، در آغوش کشیدن یا بوسیدن دیگران پرهیز کنید. از سهیم کردن دیگران در غذا، ظروف، فنجان‌ها یا حوله‌ها اجتناب ورزید.

سطوحی که تماس با آنها زیاد است به مانند تلفن، دستگیره‌ درب، کلید برق، ریموت کنترل و روی کابینت‌ها را تمیز و ضدعفونی کنید.

اگر احساس ناخوشی دارید در خانه بمانید حتی اگر کمترین مقدار تب یا سرفه را دارید.

اگر سرفه یا عطسه می‌کنید یا از فردی که مشکوک به ابتلا به کرونا است مراقبت می‌کنید از ماسک استفاده کنید. کارکنان بخش بهداشت باید از ماسک‌های پزشکی استفاده کنند.

من یک نوزاد زیر یک سال دارم. چگونه می‌توانم از او در برابر کرونا محافظت کنم؟

علاوه بر تمام توصیه‌هایی که در بالا به والدین شده شامل شستشوی دست‌ها، فاصله‌ فیزیکی و نیز اجرای اقدامات نظافتی، آنها باید مراقبت‌های بیشتری انجام دهند تا از نوزادان در برابر بیماری محافظت کنند. در صورت امکان نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کنید. هم‌اکنون هیچ گونه مطالعه اثبات‌شده‌ای وجود ندارد که نشان دهد شیر مادر می‌تواند ویروس را منتقل کند، اما شما باید در حین شیردهی و اوقات دیگر مراقبت‌های بهداشتی و تنفسی معمول را اعمال کنید تا از انتقال ویروس از راه تنفس جلوگیری شود. در صورت امکان برای پاک کردن میز یا سطوحی که پوشاک کودک را عوض می‌کنید روزی یک بار از دستمال مرطوب ضدباکتری استفاده کنید.

به منظور اینکه افراد کمتری با کودک در ارتباط باشند، مطمئن شوید که همان پرستاران قبلی از کودک مراقبت می‌کنند. این پرستاران باید تشویق شوند که دست‌ها را به صورت مداوم بشویند، از سهیم شدن در اشیائی که با دهان تماس دارند به مانند فنجان اجتناب ورزند و همچنین اگر احساس ناخوشی دارند از کودک دور بمانند.

اگر کودک من علائم بیماری کرونا را نشان دهد چه کاری انجام دهم؟ آیا بردن وی پیش دکتر اقدامی درست و ایمن است؟

اگر کودک شما سوزش گلو دارد، سرفه می‌کند یا تب دارد، ابتدا با دکتر یا خدمات بهداشتی تماس گرفته و مشورت کنید. آنها ممکن است تمهیدات ویژه‌ای در کلینیک داشته باشند تا شیوع بیماری به دیگران را به حداقل ممکن برسانند. اگر کودک شما علائم جدی‌تری به مانند تنگی نفس داشته و یا به صورت نامعمولی بدحال بود، با اورژانس تماس گرفته و یا آنها را به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس منتقل کنید.

بیشتر کودکان مبتلا به کرونا علائم خفیفی داشته و یا هیچ‌گونه علائمی نشان نمی‌دهند. اما باید از افراد مسن یا دیگران که آسیب‌پذیری بیشتری در مقابل بیماری جدی دارند محافظت شود. بنابراین اگر فکر می‌کنید کودک‌تان در معرض کرونا بوده و یا مبتلا شده است، وی را در خانه نگه دارید اما اطمینان حاصل کنید که با دکتر یا کارمندان بخش بهداشت تماس گرفته و توصیه‌های آنها را دریافت کرده‌اید.

در صورت بروز علائم دیگر بیماری‌های تنفسی به مانند آنفولانزا در خود یا کودک‌تان سریعا کمک‌های پزشکی دریافت کنید. از تردد در اماکن شلوع (به مانند محل کار، مدارس یا حمل و نقل عمومی) خودداری کرده و با افراد مسن یا اعضای خانواده که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تماس برقرار نکنید. اگر با یک فرد مسن زندگی می‌کنید، توصیه می‌شود که نسل‌های مختلف را در خانه از یکدیگر جدا کنید.

آیا باید از کودکم تست کرونا بگیرم؟

اگر کودک سالم بوده و هیچ علائمی (مانند تب، سرفه یا سختی تنفس) نشان نمی‌دهد نیاز به آزمایش نیست. حتما اطمینان یابید که تمام گام‌های کلیدی برای حفاظت از خانواده‌تان در برابر کرونا را برداشته‌اید.

منبع: یونیسف


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز