title
کد خبر: 182823
00
آمار بیماران کرونایی این شهر پس از ۱۸۰ روز دو رقمی شد

آمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی پس از گذشت حدود ۱۸۰ روز دو رقمی شد.

به گزارش بهداشت نیوز،  طبق آمار رسمی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی هم اکنون ۹۰ بیمار در بیمارستان های این دانشگاه با علایم ویروس کرونا بستری و تحت درمان قرار دارند که ۱۸ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند و این استان سومین روز بدون فوتی بیماران کووید ۱۹ را در بیمارستان های خود پشت سر گذاشت.

وضعیت شکننده زرد و آبی کرونایی

براساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان که ۲۵ اسفندماه منتشر شد، طبق الگوی رنگ بندی کرونایی این خطه از شمالشرق کشور در وضعیت زرد و آبی قرار دارد به طو ری که از هشت شهرستان خراسان شمالی شش شهرستان شامل بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان، شیروان، فاروج و اسفراین در وضعیت زرد و شهرستان های راز و جرگلان نیز براساس الگوی رنگ بندی  کرونایی در وضعیت آبی قرار دارند.

استان خراسان شمالی که از اوایل فروردین ماه سال گذشته با شناسایی یک بیمار مشکوک دارای علایم ویروس کرونا وارد موج اول بیمار کووید ۱۹ شده بود، تاکنون سه موج از این بیماری را پشت سر گذاشت و تا حدودی در چند هفته اخیر در مرحله تثبیت و کنترل این بیماری قرار گرفت که ادامه این روند نیاز به رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی دارد.

 با این که این روزها استان خراسان شمالی همانند بسیاری از استان ها نیازمند رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی برای حفظ وضعیت موجود و روند نزولی بیماران بستری کووید ۱۹ دارد، شلوغی بازار خرید نوروزی و لغو منع تردد در شهرهای زرد و آبی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا که باعث افزایش ترافیک محورهای این استان تا مرز ۷۰ درصد نیز رسید، موجب القاء وضعیت عادی در بین مردم شد و این کار رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک را در استان خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری تا حدود ۲۰ درصد کاهش داد به گونه ای که به طور میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان به حدود ۷۰ درصد رسید و این در حالیست که حفظ وضعیت زرد و آبی کرونایی نیازمند رسیدن رعایت پروتکل ها به مرز ۹۰ تا ۹۵ درصد دارد.

خطر بیخ گوش عادی انگاران کرونایی

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران کاهش آمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا  بیمارستان های این استان را ناشی از همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی و تلاش درمانگران در این مراکز درمانی دانست و گفت : اگرچه این استان در وضعیت زرد و آبی کرونایی به عنوان مناطق کم خطر از لحاظ درگیری به این ویروس برابر با تعداد بیماران بیشتری نسبت به جمعیت قرار دارد، ولی این وضعیت ما با رفتارهای عادی انگارانه مردم شکننده و آسیب پذیر است.

دکتر سید احمد هاشمی افزود : شناسایی پنج بیمار مبتلا به ویروس جهشی انگلیسی در استان خراسان شمالی به نوعی زنگ خطر درگیری استانی به این ویروس که دارای سرعت انتقال و  سرایت به کودکان و جوانان را نیز دارد به صدا در آمد و تنها برنامه پیشگیرانه ما تا قبل از عمومی شدن واکسن کرونا، رعایت سفت و سخت پروتکل های بهداشتی به ویژه ، رعایت فاصله گذاری فیزیکی، پرهیز از سفرهای غیر ضرور و حتی دید و بازدیدهای عادی انگارانه کرونایی در تعطیلات نوروزی است.

وی اضافه کرد : با وجود این ما در وضعیت زرد و آبی کرونایی و منطقه کم خطر از لحاظ آلودگی ویروس کرونا قرار داریم، ولی آمادگی برای پذیرایی از مسافران نوروزی را نداریم و توصیه اول ما به مردم پرهیز از سفرهای نوروزی برای حفظ سلامت خودشان و درمانگران است.

استان خراسان شمالی با ۲۸ هزار کیلومتر مساحت از لحاظ وسعت هفدهمین استان کشور محسوب می شود و دارای ۸۶۳ هزار نفر جمعیت است که ۵۶ درصد از این جمعیت در شهرها و مابقی در روستاها سکونت دارند.

منبع: ایرنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز