title
کد خبر: 182732
00
نکات طلایی برای کاهش وزن مبتلایان به تیروئید

بسیاری از افراد مبتلا به غده تیروئید از عدم تعادل و اضافه وزن رنج می‌برند، به خصوص اگر غده کم کار باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، در مشکلات مربوط به غده تیروئید، اولین و مهمترین راه‌های درمان استفاده از مواد مغذی است، اما رژیم غذایی همراه با ورزش و سایر عادات سالم می‌تواند به حل مشکل اضافه وزن در این بیماران کمک کند.

در این گزارش برخی از بهترین غذا‌ها و نکات مربوط به کاهش وزن برای بیماران تیروئیدی آورده شده است:

منابع ید را تقویت کنید

ید یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد سالم غده تیروئید است و در صورت کم کاری غده، افزایش منابع ید برای افزایش تولید TSH در بدن که باعث افزایش سیستم متابولیسم می‌شود، ضروری است و به نوبه خود به کاهش وزن کمک می‌کند. ید به وفور در نمک، ماهی، لبنیات و تخم مرغ یافت می‌شود.

فیبر‌های ضروری

فیبر از آنجا که در تنظیم هضم و تسریع روند دفع سموم بدن و همچنین توانایی کنترل میزان کالری کمک می‌کند، در مشکلات مربوط به غده تیروئید ضروری است. برای تقویت فیبر مصرفی خود، حتماً مقدار زیادی میوه، سبزیجات و مکمل‌ها را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

منابع سلنیوم

این ماده معدنی مهم برای افزایش تولید TSH است و مصرف کافی آن به حذف رادیکال‌های آزاد که موجب افزایش وزن می‌شوند کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. منابع غنی سلنیوم شامل آجیل، ساردین، ​​تخم مرغ و حبوبات مختلف است.

قند و کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید

زیاده روی نکردن در مصرف قندها، کربوهیدرات‌ها یا غذا‌های حاوی نشاسته زیاد در موارد مربوط به غده تیروئید بسیار مهم است، زیرا این مواد از مهمترین مواردی هستند که باعث افزایش وزن می‌شوند و ممکن است باعث تشدید شرایط شوند.

غذا‌های ضد التهاب

این غذا‌ها به کاهش التهاب بدن و کاهش عملکرد‌های خود ایمنی که می‌توانند عملکرد غده تیروئید را مختل کنند، کمک می‌کنند. این غذا‌ها همچنین در کاهش وزن بیماران تیروئیدی موثر هستند. این منابع شامل توت، ماهی چرب، کلم بروکلی و آووکادو و همچنین چای سبز، قارچ، فلفل، روغن زیتون، گوجه فرنگی، شکلات تلخ و کاکائو است.

محصولات فاقد گلوتن

چندین مطالعه ثابت کرده است که منابع حاوی گلوتن و حساسیت آن با بیماری‌های خود ایمنی از جمله تیروئیدیت لنفاوی مزمن، که غالباً منجر به ضعف یا نارسایی غده می‌شود، در ارتباط است.

زمان غذا مهم است

زمان وعده‌های غذایی از نظر وزن تفاوت ایجاد می‌کند و متخصصان توضیح می‌دهند که محدود کردن تعداد وعده‌های غذایی یا غذا خوردن در یک زمان خاص میزان متابولیسم و سرعت چربی سوزی را افزایش می‌دهد.

استفاده به اندازه کافی از آب مهم است

نوشیدن آب و آبرسانی به بدن از مهمترین مراحل کاهش سریع وزن و همچنین کنترل هورمون‌هاست.

غذا‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید

برخی غذا‌ها هستند که تولید هورمون‌های تیروئید را مختل می‌کنند؛ زیرا حاوی مواد "ازت" هستند که در عملکرد غده اختلال ایجاد می‌کنند و مانع روند کاهش وزن می‌شوند. این غذا‌ها شامل: منابع ارزن و کافئین، غذا‌های فرآوری شده، سویا، میوه‌هایی مانند هلو، گلابی و توت فرنگی و سبزیجات چلیپا می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز