title
کد خبر: 182144
00
اصطلاحات متداول دندانپزشکی

در این مقاله اصطلاحات معروف دندانپزشکی که ممکن است برایتان ناشناخته باشد را توضیح می دهیم. آشنایی با اصطلاحات دندانپزشکی باعث می شود هنگام مراجعه به مطب دکتر توضیحات و راهنمایی های او را بهتر درک کنید و از وضعیت دندان هایتان اطلاع دقیق تری داشته باشید.

به گزارش بهداشت نیوز، دندانپزشکی شاخه ها و تخصص های متعددی دارد که هر تخصص اصطلاحات متداول خودش را دارد و در توضیح هر کدام از پزشکان و متخصص های همان موضوع به عنوان منابع معتبر کمک گرفته شده است. این متخصص ها از وب سایت مطب 365 که دایرکتوری پزشکان و دندانپزشکن کشور هستند انتخاب شده اند و اگر شما نیز برای دندان های خود نیاز به یک متخصص دندانپزشک دارید می توانید در وب سایت matab365.com  لیستی از بهترین متخصص های دندان پزشکی را بر اساس شهر محل سکونت خود ملاحضه کنید.

اصطلاحات مربوط به دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی به همت جناب آقای دکتر محمد عاطفت متخصص دندانپزشکی ترمیم و زیبایی از مجموعه مرکز لبخند (markazlabkhand.com) و اصطلاحات مربوط به تخصص ارتودنسی به همت جناب آقای دکتر محمد علی ناصری متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت (drnaseriorthodontist.com) و اصطاحات متداول مربوط به دندانپزشکی کودکان به همت سرکار خانم دکتر فرشیده میرلوحی دندانپزشک کودکان در اصفهان از مجموعه دریم اسمایل (Dreamsmile-Center.com)، جمع آوری و ارائه شده است.

ایمپلنت (implant)

ایمپلنت دندان یک پیچ است که به عنوان ریشه دندان توسط متخصص ایمپلنت درون فک قرار داده می شود.

ایمپلنت پانچ (puncture implant)

یا ایمپلنت فلپلس یکی از بهترین روش های کاشت ایمپلنت است که به وسیله آن می توانید دندان از دست رفته خود را در سریع ترین زمان ممکن بدون نیاز به جراحی  جایگزین کنید .هنگام جای گذاری ایمپلنت معمولا لثه به وسیله تیغ جراحی باز می شود سپس ایمپلنت در استخوان کاشته می شود اما در ایمپلنت پانچ این گونه نیست .ایمپلنت پانچ نیازی به بخیه ندارد بنابراین اگر از جراحی و بخیه می ترسید ما به شما این روش را پیشنهاد می کنیم.در این نوع ایمپلنت دندانپزشک برای پیدا کردن زاویه و موقعیت مناسب ایمپلنت در استخوان از تصاویر سه بعدی استفاده می کند.

ایمپلنت لیزری (laser implant)

ایمپلنت لیزری گزینه ای بهتربرای وارد شدن آسیب کم تر به بافت نرم است.استفاده از لیزر در ایمپلنت باعث می شود که محل جراحی دندان با کم ترین آسیب دیدن به بافت نرم و سخت آماده می شود.درایمپلنت لیزری جراحی آتروماتیک و بدون آسیبی خواهید داشت.

در جراحی ایمپلنت با لیزر، ما قادر هستیم که فقط بافت‌هایی را که نیاز داریم، برداریم و به بافت‌های سالم اطراف، آسیبی وارد نمی‌ شود. برداشت بافت نرم و سخت با حداقل آسیب خواهد بود. دقت انجام جراحی در این روش بسیار افزایش دارد و خونریزی مانند روش جراحی با تیغ، نخواهیم داشت.

ایمپلنت دیجیتال (implant digital)

یک روش فوق العاده برای اشخاصی است که از کاشت دندان و جراحی می ترسند . دندانپزشکی با محوریت دیجیتال روز به روز گسترده تر می شود . نظرسنجی ها نشان می دهد میزان رضایت افرادی که از ایمپلنت دیجیتال استفاده کرده اند نسبت به کسانی که از روش های سنتی استفاده کرده اند دو برابر است .اگر پس از کشیدن دندان ، اعتماد به نفس کافی برای خندیدن ندارید این روش می تواند روش مناسبی باشد .ایمپلنت دیجیتال از روش های ایمپلنت دندان بدون جراحی است که امروزه افراد زیادی به دنبال آن هستند . دندانپزشکی دیجیتال در حوزه های مختلف دندانپزشکی از جمله تشخیص، طرح درمان، زیبایی و ایمپلنت و بازسازی های فکی صورتی نیز وارد شده است.

ایمپلنت انواع مختلف دارد  مثل ایمپلنت کره ای یا سوئیسی و ... اگر می خواهید  از قیمت های این خدمت دندانپرشکی مطلع شوید می توانید به صفحه قیمت ایمپلنت در وب سایت مرکز لبخند آقای دکتر محمد عاطفت مراجعه کنید.

کامپوزیت (composit)

کامپوزیت یک ماده پرکننده هم رنگ دندان است که شامل ذرات شیشه ای در یک رزین پلاستیکی می شود.معمولا به کامپوزیت نورفرابنفش تابانده می شود.در برخی دیگر از انواع کامپوزیت می توان آن را با مخلوط دو خمیر فعال کرد.کامپوزیت مواد خمیری مانندی هستند که پزشک با استفاده از آن دندان های پوسیده،شکسته یا ترک خورده و سیاه شده را ترمیم می کند.از کامپوزیت می توان برای زیبایی دندان هایی که از هم فاصله دارند یا شکسته اند استفاده کرد.ونیرکامپوزیت ماندگاری بالایی دارد.

لمینت سرامیکی (laminate)

لمینت دندان پوسته‌هایی با ضخامت نازک است که متناسب با شکل و ویژگی های دندانی هر شخص به صورت منحصر به فرد ساخته میشوند. در ساخت این پوسته های نازک از موادی با رنگ های طبیعی و نزدیک به رنگ دندان استفاده میشود بنابراین می توان گفت لمینت دندان لایه ای است که دارای مواد هم رنگ دندان می باشد .لمینت ها را در بخش جلویی دندان ها متصل میکنند. تا مواردی مانند رنگ، ظاهر، اندازه و طول دندان ها را تغییر داده و برای فرد لبخندی گیراتر و زیباتر ساخته شود.

 

فلوراید تراپی (fluoride therapy)

فلوراید تراپی را می توان با انواع مختلف فلوراید به صورت ژل،کف یا موادی به نام وارنیش انجام داد.این مواد را دندانپزشک روی دندان ها می زند.ژل ها و کف ها معمولا با مواد مخصوص داخل دهان قرار داده می شوند.این مواد 4 دقیقه داخل دهان باقی می مانند اما وارنیش ها صرفا با وسایلی مانند قلم مو روی دندان ها زده می شوند. انجام این کار نیازی به بی حسی دندانپزشکی ندارد و برای کودک دردناک نیست. معمولا فلوراید ها با طعم های مختلفی که برای کودک آزار‌دهنده نباشد، ساخته می‌شوند. انتخاب نوع روش فلورایدتراپی طبق صلاحدید دندان‌پزشک است.

فیشورسیلانت (sealant fissure)

یکی از مهم ترین درمان های پیشگیری انجام فیشور سیلانت دندان است که در دندانپزشکی کودکان انجام می شود. فیشورسیلانت یا همان شیارپوش همان طور که از نامش پیداست پوشاندن شیار سطح دندان ها برای جلوگیری از تجمع غذا در آن ها و در نهایت پیشگیری از پوسیده شدنشان می باشد که بهترین سن برای انجام این کار اولین فرصت بعد از رویش دندان و قبل از پوسیده شدن آن می باشد.این روش،روشی ایمن و بدون درد برای محافظت از دندان ها است.این ماده یک روکش پلاستیکی محافظ است که بر روی سطوح دندان های پشتی اعمال می شود و می توان گفت شبیه درزگیرعمل می کند.

لیفت لثه با لیزرlaser gum lift) )

آیا هنگام خندیدن مقدار زیادی از لثه تان نمایان می شود؟با تکنولوژی لیفت لثه با لیزر به راحتی می توانید این مشکل را حل کنید.لیفت لثه با لیزر برای درمان لبخند لثه ای است و کمک می کند شما لبخند زیباتری داشته باشید.با لیفت لثه با لیزر می توانید تمامی مشکلات مربوط به عدم تناسب لثه ها از جمله تحلیل لثه یا برآمدگی بیش از حد آن را از بین ببرید.این تکنیک با لیزر انجام می شود و نیاز به هیچ گونه جراحی ندارد.

لیزرتراپی دندان (toothpaste laser)

از لیزر می توان برای درمان بیماری هایی مختلف از جمله دندانپزشکی استفاده کرد.در دندانپزشکی از لیزر می توان برای کاهش حساسیت دندانی،عصب کشی دندان،رفع تیرگی لثه ها،برداشت پوسیدگی دندان و اصلاح لبخند لثه ای و... استفاده کرد.از انواع لیزر در دندانپزشکی می توان به لیزرهای کم توان و پرتوان اشاره کرد.

ارتودنسی نامرئی(invisible orthodontics )

ارتودنسی نامرئی (ارتودنسی بدون سیم) برای افرادی مناسب است که از نامرتب بودن دندان های خود رنج می برند اما به دلیل ظاهر نامناسب آن و پیدا بودن دستگاه های ارتودنسی درون دندان تمایل چندانی به  انجام آن ندارند .

در این نوع ارتودنسی دستگاه های ارتودنسی در آن مشاهده نمی شوند . با پیشرفت علم دندانپزشکی تحول عظیمی در ارتودنسی از نظر مواد و وسایل رخ داده است . با ارتودنسی نامرئی می توانید بدون دغدغه به زندگی عادی خود ادامه دهید و در روابط شغلی و اجتماعی خود دچار مشکل نشوید .

ارتودنسی ثابت (fixed orthodontic)

در ارتودنسی ثابت بیمار نمی تواند دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کند.در دستگاه ارتودنسی ثابت دو فک اجزا به صورت نگین هایی برروی دندان چسبانده شده و ثابت می گردند. به این نگین ها براکت می گویند. این روش درمانی برخلاف ارتودنسی متحرک، وابسته به همکاری بیمار نمی باشد.

ارتودنسی ثابت جهت ایجاد لبخند زیبا از طریق هماهنگ کردن و ردیف کردن دندان هاو لب ها با یکدیگر انجام می شود. با انجام ارتودنسی، دندان ها عملکرد بهتری داشته، تمیز کردن آنها راحت تر است و فاصله بین دندانها تنظیم میشود. این وضعیت باعث افزایش اعتماد به نفس فرد وافزایش عملکرد و کیفیت زندگی در فرد میشود. لازم به ذکر است که با توجه به شرایط خاص فکی و دندانی انواع مختلف ارتودنسی های ثابت موجود می باشد که متخصص ارتودنسی بسته به نوع و شدت ناهنجاری از تکنیک ها وابزار مختلف استفاده می کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز