title
کد خبر: 180162
00
کرونا و بارداری؛ کووید ۱۹ در بارداری و زایمان و شیردهی

کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: کودکان در تمام سنین می‌توانند گرفتار شوند و شیرخواران زیر یک سال نیز در خطر بیماری شدید می‌باشند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر طیبه احمدزاده در این خصوص اظهار داشت: کووید ۱۹ نوعی بیماری است که سبب ایجاد همه‌گیری کم‌سابقه‌ای شده است.

وی تصریح کرد: این بیماری همه سنین را به اشکال مختلف درگیر می‌کند و بر اساس اطلاعات، کودکان در تمام سنین می‌توانند گرفتار شوند و شیرخواران زیر یک سال نیز در خطر بیماری شدید می‌باشند.

نحوه مراقبت نوزاد متولد از مادر مشکوک یا مبتلا به کرونا

وی عنوان داشت: با توجه به اطلاعات کم موجود، انتقال داخل رحمی کرونا تا این لحظه گزارش نشده ولی باوجوداین، رعایت احتیاط تا زمان بررسی‌های جامع‌تر منطقی به نظر می‌رسد.

کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر اضافه کرد: نوزادی که از مادر با ابتلای قطعی کرونا در طی ۱۴ روز قبل از زایمان به دنیا آمده باشد از نظر ابتلا به کرونا مشکوک است، در صورتی که تست نوزاد مثبت باشد ولی علامت بیماری کووید ۱۹ را نداشته باشد (نوزادان بدون علامت) می‌توان نوزاد را از بیمارستان ترخیص کرد.

دکتر احمدزاده تأکید کرد: پس از ترخیص، ضروری است نوزاد با رعایت اصول قرنطینه مراقبت شود و در صورتی که نوزاد متولدشده از مادر مشکوک به کرونا یا تأییدشده، ظاهراً سالم است با رعایت الزامات قرنطینه خانگی می‌تواند در کنار مادر باشد.

وی ضمن توصیه‌هایی بیان داشت: در صورت امکان، در منزل یک اتاق و یا حداقل یک فضای مشخص و جداگانه برای نوزاد اختصاص یابد، همچنین فردی که غیر از مادر مراقبت نوزاد را به عهده دارد نباید در گروه افراد در معرض خطر (دیابت، بیماری قلبی، نقص سیستم ایمنی و...) باشد.

این کارشناس مسئول خاطرنشان کرد: فرد مراقب نوزاد در منزل پیش و پس از هرگونه مراقبت و تماس با نوزاد می‌بایست دستان خود را با آب و صابون مایع حداقل به مدت ۱۰ ثانیه بشوید و از ماسک و دستکش یک‌بار مصرف استفاده نماید و پس از انجام مراقبت با ماسک و دستکش دوباره دست‌ها را به مدت ۱۰ ثانیه با آب و صابون بشوید.

زمان خروج نوزاد از قرنطینه خانگی

کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر توضیح داد: برای خروج نوزاد از قرنطینه خانگی، درزمانی که نوزاد علامت‌دار باشد باید حداقل ۱۰ روز از شروع علائم گذشته و حداقل ۲۴ ساعت بدون علامت باشد، همچنین در نوزادان بدون علامت ۱۰ روز پس از اولین نتیجه مثبت تست PCR، آنها می‌توانند از قرنطینه خارج شود.

وی در خصوص تغذیه نوزادان با شیر مادر مبتلا به کرونا بیان داشت: اگر حال عمومی مادر با تشخیص قطعی بد است، به‌طور موقت تغذیه شیرخوار با شیر انسان (ذخیره‌شده در بانک شیر) انجام گیرد، در صورت در دسترس نبودن شیر اهدایی یا بانک شیر می‌توان به‌طور موقت از شیر مصنوعی استفاده شود.

دکتر احمدزاده بابیان اینکه داروی درمان کووید ۱۹ در مادر منع شیردهی را ایجاد نمی‌کند تأکید کرد: اگر حال عمومی مادر با تشخیص قطعی خوب است، شیردهی از پستان باید با رعایت نکات بهداشتی انجام شود.

 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز