title
کد خبر: 177527
00
سن طلایی برای فرزندآوری چه سنی است؟

مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مناسب‌ترین سن فرزندآوری از 18 تا 35 سال است و کرونا نباید بهانه‌ای برای عدم ازدواج و فرزندآوری باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر نفیسه ثقفی اظهار کرد: سن بالای ازدواج خودش خطرناک است و فاصله سنی زیاد میان پدر و مادر و فرزند خوب نیست، زیرا ارتباط مناسب میان فرزندان و والدین برقرار نمی‌شود و مناسب‌ترین سن فرزندآوری از 18 تا 35 سال است، اما پایین‌ترین سن ازدواج در کشور 25 سال بوده و این مهم در برخی موارد به بالای 40 سال رسیده که به‌واقع می‌توان گفت با توجه به فاصله زیاد سنی والدین و فرزندان فرصت برقراری ارتباط مؤثر پدر و مادر با فرزند نیست.

مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از والدین می‌خواهیم که تا حد امکان ازدواج را ساده بگیرند، تا فرزندانشان به راحتی تشکیل زندگی بدهند و فرزنددار بشوند، خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت سالمنان در کشور و تغییر هرم سنی کشور نگران‌کننده است و این نگرانی در زمان بحران کرونا بیشتر شده، زیرا کرونا بهانه‌ای برای عدم ازدواج و عدم فرزندآوری شده و سخن‌های نادرست و تأیید نشده‌ای در این خصوص بیان شده که هیچکدام از آنان مورد تأیید نیست.

دکتر ثقفی با اشاره به اینکه مادران باردار در طول دوره بارداری باید مورد مراقبت ویژه قرار بگیرند و در ایام بحران کرونا این مراقبت‌ها باید ویژه‌تر باشد، تصریح کرد: مادران باردار تا حد امکان با پزشک خود به‌صورت تلفنی در ارتباط باشند و اگر با تشخیص پزشک می‌خواهند به مطب مراجعه کنند رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را فراموش نکنند.

وی با ذکر این نکته که مادران شیرده در طول دوران شیردهی و همچنین در هر فصل از سال مناسب با شرایط آن فصل تغذیه مناسب را داشته باشند، تأکید کرد: مادران شیرده تا می‌توانند به فرزندان خود شیر بدهند، زیرا هرچه قدر مادر به فرزند خود بیشتر شیر دهد به همان نسبت شیردهی‌اش هم بیشتر می‌شود و مادر دغدغه‌ای بابت کمبود شیر ندارد.

عضو هیأت علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: همچنین توصیه می‌شود که غذای کمکی تا پایان 6 ماهگی به نوزاد داده نشود و پس از آن هم اولویت نخست باز هم شیر مادر باشد و در کنار آن غذای کمکی داده شود و این موضوع نباید به معنای عدم تغذیه با شیر مادر باشد.

دکتر ثقفی بیان کرد: عادی‌انگاری‌ها از سوی عموم مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان پس از رسیدن به وضعیت آبی کرونایی بسیار نگران‌کننده بوده و این شرایط برای تمامی گروه‌های جامعه به‌ویژه مادران باردار بسیار خطرناک است و هرگز نباید گول تغییر رنگ‌ها و پایین آمدن آمارها را بخوریم، زیرا با کوچکترین غفلت موج جدید بحران کرونا از راه می‌رسد.

 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز