title
کد خبر: 176802
00
تحمیل استرس به خاطر یک نفر به هزار مادر

مجموعه پزشکی با اجرای طرح غربالگری سلامت برای شناسایی یک جنین معلول، به هزار مادر باردار آسیب‌هایی تحمیل می‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز،  این روز‌ها که بحث انجام یا حذف غربالگری جنین در رسانه‌ها داغ شده، برخی اجبار به این کار و ایجاد تشویش در همه مادران باردار با توجه به درصد ناچیز ابتلای جنین به ناهنجاری را یک خطای آشکار دانسته و برخی دیگر نیز حذف اجبار این غربالگری را نپذیرفته اند.

کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، هفته گذشته بود که از لغو اجبار این طرح با تجویز‌های غیراستاندارد و غیرمتقن که باعث قتل جنین می‌شود خبر داد و گفت: منبعد هیچ پزشک و مادری مجبور به غربالگری سلامت و کشتن جنین خود نیست.

زهرا علامه متخصص زنان و زایمان با اشاره به مراجعات متعدد بهورزان شبکه بهداشت به خانه‌های مادران باردار برای تشویق مادران به تست‌های غربالگری گفت: غربالگری ناهنجاری‌های مادرزادی، در حال حاضر، اشکالاتی دارد که حتماً باید اصلاح شود و سیستم بهداشتی، در عمل موجب ایجاد نوعی اجبار به مادران شده است.

وی با تاکید بر توقف اجباری بودن غربالگری با ابراز نگرانی از مسائل قانونی تست‌های غربالگری گفت: در تست غربالگری، پزشکان از ترس اینکه ممکن است ابتلا به سندروم داون اتفاق بیفتد، میزان ارجاع بیماران برای آزمایشات تکمیلی بیش از حد استاندارد‌های دنیا است و سعی در متقاعد کردن بیمار دارند.

این پژوهشگر علوم پزشکی، از مرگ نوزادان بسیاری به دلیل نبود NICU یا بخش مراقبت ویژه نوزادان در برخی شهر‌ها و یا اعزام به مراکز استان‌ها خبر داده و تأکید کرد این هزینه بسیار بالا که برای کشف سندروم داون انجام می‌شود اگر در کشور صرف نگهداری از نوزادان نارس و یا نوزادان معلول شود، نسبت به اینکه بخواهیم برای غربالگری صرف کنیم، اولویت دارد.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه اجبار زنان باردار به غربالگری جنین نامعقول است که سلامت مادران را به خطر می‌اندازد با اشاره به چند مرحله‌ای بودن تست‌ها گفت: مراحل اولیه این تست نتیجه قطعی ندارد وگاهی اوقات با احتمال بسیار پایین، مادر باردار، دچار ترس و نگرانی فوق‌العاده زیاد می‌شود.

آزمایش‌های غربالگری مجموعه‌ای از تست‌های خون و سونوگرافی برای بررسی سلامت جنین از لحاظ بیماری‌های عفونی، سندروم داون و برخی دیگر از نقایص ژنتیکی است و پزشکان در صورت به دنیا آوردن نوزادانی که به بیماری‌هایی از جمله سندروم داون مبتلا باشند، به پرداخت جریمه محکوم می‌شوند به همین دلیل ترجیح می‌دهند احتمال خطای بالا در غربالگری را نادیده بگیرند و اجازه سقط بدهند.

 

 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز