title
کد خبر: 176623
00
راهکاری موثر در حفظ سلامت روان سالمندان

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: حفظ و تقویت روابط اجتماعی در سلامت روان سالمندان موثر است.

به گزارش بهداشت نیوز، زهرا یوسف نژاد اظهار کرد: اگر چه دوران سالمندی با کاهش فعالیت های فیزیکی‌ و توانایی های جسمی‌ همراه است، ولی‌ اکثر توانایی های ذهنی‌ و روانی‌ مانند دوران جوانی باقی‌ می‌مانند بنابراین هوش تغییر نمی کند و توانایی یادگیری مطلب جدید هنوز وجود دارد.

وی عنوان کرد: سلامت روان به فرد سالمند کمک می‌کند تا از زندگی‌ خویش لذت ببرد، موقعیت های دشوار را راحت تر اداره و ارتباط عمیق‌تر با فرد مورد علاقه برقرار کند همچنین سلامت روان در سالمندان باعث برخورداری از قدرت فیزیکی‌ و جسمی‌ بهتر می شود و سالمند زندگی‌ طولانی‌تر خواهد داشت.

یوسف نژاد درخصوص مراقبت های لازم برای حفظ و بهبود سلامت روان در دوران سالمندی بیان کرد: تغییرات فیزیکی‌ و جسمانی که در این مرحله از زندگی‌ پیش می‌‌آید را باید پذیرفت و بر روی کارهایی که می توان انجام داد، بیشتر تمرکز کرد به عنوان مثال اگر به دلیل کاهش دید و یا کم شدن شنوایی مجبور به استفاده از عینک و یا سمعک میباشند، حتما استفاده کنند و خود را از نعمت دیدن یا شنیدن بهتر محروم نکنند.

وی حفظ و تقویت روابط اجتماعی را در سلامت روان سالمندان موثر خواند و گفت: کسانی‌ که با اعضای خانواده، دوستان و آشنایان ارتباط خوبی‌ دارند، علائم آلزایمر دیرتر از کسانی‌ که گوشه گیر و کم ارتباط هستند ظاهر می شود بنابراین سالمندان میتوانند با دوستان هم‌سن و سال خود در محل هایی مانند پارک، کتاب خانه، کافی‌ شاپ، مراکز خرید، رستوران و یا در منازل خود قرار ملاقات بگذارند و در فعالیت های داوطلبانه اجتماعی شرکت کنید.

یوسف نژاد ادامه داد: سالمندان می توانند در سمینارها، سخنرانی ها و کنسرت های مورد علاقه شرکت کنند، سرگرمی تازه‌ای یاد بگیرند، به گلکاری و باغبانی بپردازند، هر از گاهی با خانواده و نوه اوقات خوبی‌ را بگذرانند، با دوستان خود بازی‌های فکری و شطرنج انجام دهند.

وی با بیان این که سالمندان پس از سپری کردن سال ها کار و تلاش اکنون می توانند با ورود به مرحله سالمندی از آرامش و استراحت و وقت آزاد نهایت استفاده را ببرند، گفت: سالمندان بایستی با آگاهی‌ و مطالعه، خود را برای ورود به این مرحله آماده سازند و از آن به عنوان یک مرحله جدید در زندگی‌ که دارای زیبایی ها و مزیت‌های خاص خود است، استقبال کنند.

یوسف نژاد بیان داشت: در دوران سالمندی، با توجه به داشتن وقت بیشتر میتوان به کارهای مورد علاقه پرداخت بنابراین بایستی استرس، دلهره و نگرانی را کاهش داد چرا که مواد شیمیایی تولید شده در بدن هنگام استرس باعث اثرات منفی‌ در مغز می شود و تمرکز، یادگیری و عملکرد حافظه را دچار اشکال می‌کند و در وضعیت جسمانی نیز مانند بالا رفتن فشار خون اثر می‌‌گذارد.

وی افزود: به کار بردن روش های آرام سازی (یوگا، مدیتیشن)، مسافرت رفتن، پیاده روی، سرگرمی‌های مناسب و بازی شطرنج می‌‌توان به کاهش استرس، اندوه و نگرانی کمک کرد.

یوسف نژاد اظهار داشت: سالمندان در صورت وجود علائمی مانند خلق و خوی غمگین بیشتر از ۲ هفته، از دست دادن علاقه و لذت به انجام فعالیت و یا افرادی که قبلا احساس مثبتی ایجاد می‌‌کردند، از دست دادن اشتها و کاهش وزن و یا افزایش وزن بیش از حد، تغییر وضعیت خواب، بیخوابی در ابتدا یا انتهای شب، احساس بی‌ ارزشی، ناامیدی، بی‌کسی، گناه بی‌ مورد، احساس خستگی‌ غیر عادی، بیحالی و بی‌ انرژی بودن، تحریک پذیری و جر و بحث مکرر یا پرخاشگری، افکار تکرار شونده در رابطه با مرگ، مردن و یا داشتن افکار خودکشی‌ حتما به روانشناس، پزشک و یا روانپزشک مراجعه کنند.

 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز