title
کد خبر: 174773
00
ترس با شما چه می‌کند؟

آدم ها در ژرفای وجودشان ترس دارند. ترس از فقر، محرومیت، از دست دادن عشق شان، پیری، از دست دادن زیبایی و ... حالا اگر با عقلانیت، این ترس درونی را کنترل نکنید، چه می‌شود؟

به گزارش بهداشت نیوز، ۱/ این تناقض بامزه را تحلیل کنید؛ نتایج یک نظرسنجی درباره میزان بی‌اعتمادی مردم به آمریکا بیانگر نفرت ۸۵ درصدی است. جالب اینکه یک نظرسنجی دیگر نشان می‌داد که ۴۵ درصد مردم با مذاکره ولو با ترامپ موافقند. چرا؟

۲/ هشتگ میزد: واکسن بخرید.گفتم چرا؟ گفت من نان‌آور خانه‌ام. اگر کرونا بگیرم از بیماری نمیرم، از فقر می‌میرم.  

۳/ به نظرشما چرا تاج‌زاده با انتقام جمهوری اسلامی بعد از ترور سردارها و دانشمندها مخالف است؟

۴/نفر جلویی من در بقالی یکباره تصمیمش عوض شد و بجای یک لیتر روغن، 5 لیتر خرید؛ او از فروشنده شنید که روغن هفته آینده گران می شود. 

۵/همه دار و ندارش را فروخت و بدون کمترین اطلاعی از سهامداری رفت بورس. واقعا برخی چطور دست به چنین ریسک خیره کننده‌ای می زنند؟

نخ تسبیح این مثال هاچیست؟ 

ما یک خرده روایت داریم و یک ابرروایت. خرده روایت بازنمایی رویدادها است. اینکه شما چطور یک رویداد را فهم میکنید. ابرروایت چیست؟ مهمترین متغیر موثر برای فهمیدن خرده روایت. مثلا وقتی شما سر شوک بنزین به دولت بی‌اعتماد شدید، اگر بگوید قیمت گازوئیل هیچ وقت افزایش نمی‌یابد، می‌گویید خبر دروغ ست. 

اما ابرروایت فقط یک خبر پیشینی نیست. خیلی وقت‌ها ابرروایت به ویژگی‌های شخصیتی شمامرتبط است. مثلا آدم غیرتی با آدم بی‌رگ توئیت‌های ترامپ علیه ایران را متفاوت می‌فهمد. شخصیت شما در روایت شما از رویداد موثر است. مثلا اگر ترسو باشید، صحنه را از سرترس روایت می‌کنید. 

در ماجرای تعارض نفرت از آمریکا با تمایل به مذاکره، کلید این تناقض در ترس است. وقتی جامعه به جهت بی‌کفایتی دولت در دوگانه مرگ و زندگی قرار می گیرد به ترامپ دیوانه هم ممکن است دل ببندد.

در ماجرای هشتگ واکسن بخرید هم ماجرا ترس است. در موضوع خرید روغن نیز ترس از کمیابی. اقدام متهورانه برای ورود به بورس هم؛ ترس از دست دادن ارزش دارایی. 

تحلیل رفتار تاج زاده چطور؟ 

شهید مطهری به نقل از حکمای قدیم، تعبیری دارد بنام استسباع. می‌گوید برخی حیوانات وقتی مقابل یک حیوان درنده قرار می گیرند، مستسبع می‌شوند یعنی اراده و همه چیز خود را از دست می‌دهند و از ترس بلعیده‌شدن، بدتر به سمت حیوان وحشی حرکت می‌کنند.

آدم ها در ژرفای وجودشان ترس دارند. ترس از فقر، محرومیت، از دست‌دادن عشق‌شان، پیری، از دست‌دادن زیبایی و ... 

حالا اگر با عقلانیت، این ترس درونی را کنترل نکنید، جریان مکر رسانه ای به اسم صیانت از شما بر شما سوار می‌شود. ترس از دیوار کشیدن در پیاده رو را خاطرتان هست؟!

منبع: خبرگزاری فارس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز