title
کد خبر: 171606
00
بخور دادن مستقیم در کودکان بسیار خطرناک است

فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: والدین از بخور دادن مستقیم کودکان به‌ویژه شیرخوران به‌شدت پرهیز کنند، زیرا این کار بسیار خطرناک است.

به گزارش بهداشت نیوز ،دکتر بهروز بنیادی گفت: آنچه والدین لازم است بدانند این است که استنشاق بخار داغ برای زمانی کوتاه در کودکان و شیرخواران می‌تواند منجر به تورم شدید راه‌های تنفس فوقانی و حتی موجب خفگی ناگهانی گردد.
 
وی تصریح کرد: بنابراین در فصول سرد که اغلب خانواده‌ها از بخور آب داغ و یا بخورهای گیاهی مختلف مانند شلغم استفاده می‌کنند به این نکته توجه داشته باشند که بخور دادن مستقیم در کودکان به‌خصوص شیرخواران بسیار خطرناک است، توجه به این نکته هم ضرورت دارد که بروز علائم تنگی نفس ناشی از این سوختگی حرارتی (بخور مایعات داغ) ممکن است بلافاصله و یا تا ۷۲ ساعت بعد از بخور نمایان گردد.
 
دکتر بنیادی با بیان اینکه  چندی پیش کودک خردسالی را با علائم تنگی نفس شدید و درحالی‌که قسمت فوقانی قفسه سینه‌اش بانداژ بود به اورژانس بیمارستان کودکان اکبر آوردند خاطر نشان کرد: در شرح حالی که از این کودک گرفته شد والدینش سابقه بیماری خاصی را ذکر نمی‌کردند و از عدم ورود جسم خارجی به راه‌های تنفس کودک هم اطمینان ودر توضیح چرایی بانداژ هم گفتند روز قبل، کودک در حال بازی، استکان چای داغ را روی گردن و قفسه سینه‌اش ریخته است.
 
وی تصریح کرد: در معاینه اولیه مشخص شد این سوختگی موجب بروز چند تاول کوچک شده است و با این حال، تنگی نفس شدید کودک قابل توجیه نبود و پس از معاینه دقیق بود که مشخص شد ناحیه حلق و زبان کوچک کودک، بسیار متورم شده است، بدون اینکه در  ناحیه لب و زبان و دهان آثار سوختگی و تورّم یا زخمی وجود داشته باشد.
 
فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: آنچه که والدین لازم است بدانند این است که استنشاق بخار داغ برای زمانی کوتاه در کودکان و شیرخواران می‌تواند منجر به تورم شدید راه‌های تنفس فوقانی و حتی موجب خفگی ناگهانی می شود بنابراین از همه والدین می‌خواهیم به این نکته بسیار مهم به‌خصوص در مورد شیرخواران توجه کنند و کودکان خردسال را به‌صورت مستقیم در معرض بخور داغ هیچ ماده‌ای قرار ندهند و از خواباندن شیرخواران نزدیک بخاری‌های گازی هم به‌شدت پرهیز کنند.
 
منبع:دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز