title
کد خبر: 16367
00
خطر سه برابری ابتلا به زوال عقل با مصرف نوشابه های رژیمی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف نوشابه های گازدار رژیمی خطر ابتلا به زوال عقل و سکته مغزی را سه برابر می کند.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان دانشگاه بوستون در این مطالعه با بررسی داده های مربوط به چهار هزار و 372 بزرگسال متوجه شدند که مصرف نوشابه های گازدار رژیمی در قیاس با جایگزین های قندی، خطر ابتلا به زوال عقل و سکته های مغزی را افزایش می دهد.
آنها متوجه شدند، بزرگسالانی که روزی یک قوطی سودای رژیمی مصرف می کردند، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به سکته مغزی و زوال عقل قرار گرفتند.
به گفته محققان، تمام این موضوع به دلیل وجود عنصری به نام 'آسپارتام' است که در بیشتر نوشابه های رژیمی برای شیرین کردن آنها استفاده می شود.
مشخص شده است که آسپارتام و نیز سایر شیرین کننده های مصنوعی از جمله 'ساکارین'، رگ های خونی را تنگ می کنند که می تواند در نهایت به ابتلا به زوال عقل و سکته مغزی منجر شوند.
محققان در این مطالعه میزان خوراکی ها و نوشیدنی های مصرفی چهار هزار و 372 فرد بالای 45 سال را برای 10 سال اندازه گیری کردند.
آنها متوجه شدند که خطر ابتلا به سکته مغزی در بزرگسالانی که روزی یک عدد و یا تعداد بیشتری نوشابه های رژیمی مصرف می کردند در قیاس با افرادی که عملا هیچ نوشابه رژیمی مصرف نمی کردند، سه برابر بیشتر بود و این افراد بیشتر احتمال داشت به زوال عقل مبتلا شوند.
با این همه، لازم به ذکر است که با این مطالعه نمی توان نتیجه گیری کرد که تمامی مصرف کنندگان نوشابه های رژیمی گازدار به زوال عقل و یا سکته مغزی مبتلا می شوند و در این ارتباط لازم است مطالعات و پژوهش های بیشتری صورت گیرد.
تحقیق دیگری نیز که اوایل سال جاری میلادی درباره خطرات مصرف نوشابه های گازدار رژیمی توسط محققان امپریال کالج لندن انجام شده بود، نشان داد که مصرف نوشابه های رژیمی در قیاس با مصرف نوشابه های قندی کمکی به افراد در کاهش وزن نمی کند.

منبع: ایرنا


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.