title
کد خبر: 163411
00
سایه سنگین کرونا برای ساخت سقفی مشترک

شیوع ویروس کرونا به اعتقاد اغلب کارشناسان، سبب کاهش رشد ازدواج و تشکیل زندگی مشترک شده که البته صاحب‌نظران معتقدند که این مساله به یک فرصت برای کاهش و حذف هزینه‌های زائد همچون برگزاری تشریفات ازدواج تبدیل شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، از مهمترین رویدادهای متاثر از این بیماری، ازدواج جوانان بود که به اعتقاد برخی از کارشناسان به جهت تعویق در برگزاری مراسم عقد و عروسی، با تاخیر در ازدواج و گاه عدم تشکیل زندگی مشترک همراه شده است. آسیبی که به گفته شماری از مسئولان کشور بر فرزندآوری و رشد جمعیت نیز اثرگذار بوده و در کوتاه‌مدت سبب تحمیل فشار بر قشر جوان به دلیل تامین نیازهای اقتصادی و اجتماعی خردسالان و سالمندان می‌شود.

محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در این رابطه می‌گوید: شیوع ویروس کرونا در جامعه همراه با دشواری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مسکن و اشتغال، سبب کاهش نرخ ازدواج شده است.

به گفته وی در حقیقت شیوع ویروس کرونا برگزاری مراسم عقد و عروسی و گاه ازدواج را به تعویق انداخته است و این امر می‌تواند هزینه‌های ازدواج را در سال‌های آتی افزایش و گاه سبب عدم تشکیل زندگی مشترک شود.

این در حالی است که به اعتقاد وی، با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه، عدم برگزاری تشریفات ازدواج می‌تواند به عنوان یک فرهنگ ارزنده در کشور نهادینه شود؛ این امر با کاهش هزینه‌کرد اقتصادی در کاهش شیوع این بیماری نیز موثر است.

شیوع کرونا مانع از رشد موردانتظار ازدواج در کشور شد

علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق نیز پیش از این گفته بود: در چهار ماه نخست سال جاری ۲۰۰ هزار واقعه ازدواج و ۳۵ هزار واقعه طلاق در کشور به ثبت رسیده است؛ در حالی‌که در مدت مشابه سال قبل ۱۶۷ هزار ازدواج و ۳۷ هزار طلاق ثبت شده است.

به گفته وی، براساس پیش‌بینی‌ها در این بازه زمانی باید ۲۵۰ هزار ازدواج ثبت می‌شد، اما شیوع کرونا مانع از رشد مورد انتظار ازدواج شد.

کرونا تجمل‌گرایی را در ازدواج جوانان کاهش داد

اگرچه به اعتقاد برخی از کارشناسان این بیماری مانع از رشد ازدواج، فرزندآوری و حرکت به سمت سیاست‌های جمعیتی ایران شد، اما از تجملات و هزینه‌های اضافی عروسی زوجین هم کاست و انتظارات از عروس و داماد برای هزینه‌کرد تشریفات و آغاز تشکیل زندگی مشترک را کاهش داد.

اعظم کریمی، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در این باره اظهار می‌کند: تجمل‌گرایی و برگزاری مراسم‌های تشریفاتی در برخی خانواده‌ها به عنوان یکی از مهمترین موانع ازدواج و تشکیل خانواده محسوب می‌شد؛ شیوع کرونا اما این تجمل‌گرایی را در ازدواج جوانان کاهش داد.

وی با تاکید بر این که شیوع این بیماری شاید یک فرصت به منظور تغییر سبک زندگی و تشکیل خانواده (به دور از تجمل‌گرایی) باشد، می‌گوید: این روزها بسیاری از زوج‌های جوان بدون برگزاری مراسم عقد و عروسی زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند.

تعویق ازدواج با هدف گذار از کرونا

به گفته شماری از روانشناسان و مشاوران خانواده اما یکی از مهمترین آثار و نتایج شیوع ویروس کرونا بر موضوع ازدواج، تعویق ازدواج با هدف گذار از بحران کرونا است که گاها ارتباط عاطفی دختر و پسر را تحت تاثیر قرار داده و مانع از تشکیل زندگی مشترک آنها شده است.

زهرا حیدری، دکتری تخصصی روانشناسی در این باره می‌گوید: تاخیر در امر ازدواج به دلیل عدم برگزاری مراسم عقد و عروسی با هدف گذار از بحران کرونا، سبب تضعیف ارتباط صمیمی زوجین و کاهش انگیزه جوانان برای تشکیل زندگی مشترک می‌شود.

وی معتقد است، این تعویق همچنین سبب افزایش اضطراب و نگرانی جوانان به دلیل ابهام در خصوص ارتباطات خانوادگی، اجتماعی، زندگی مشترک، برقراری روابط جنسی (در شرایط فعلی) و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

حیدری می‌گوید: برخی از جوانان و خانواده‌ها اصرار بر برگزاری مراسم نامزدی، عقد و عروسی داشته و این مساله ازدواج جوانان را با چالش روبه‌رو می‌کند. این در حالی است که هزینه‌های اقتصادی تشریفات عروسی و آرایشگاه‌ها می‌تواند برای زندگی مشترک زوجین هزینه شود و این امر تنش اختلاف سلیقه خانواده عروس و داماد را در انتخاب‌ها هم کاهش می‌دهد.

وی تاکید می‌کند: جوانان با پذیرش این بحران می‌توانند دوری از همسر، اضطراب و تنش، ابهامات و همچنین طی کردن زندگی ناقص را پایان بخشند و بی‌شک با یک انتخاب آگاهانه موجب افزایش مسئولیت‌پذیری و تعهد، تعریف استراتژی و قدرت برنامه‌ریزی، افزایش شادی و نشاط، ظهور هیجان در زندگی، تقویت آرامش فکری و روانی، احساس امنیت، فرزندآوری و بالتبع تقویت انگیزه و امید، درآمدزایی و افزایش طول عمر شوند.

منبع: ایرنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز