title
کد خبر: 163405
00
چگونه مدارس اروپا با کووید-۱۹ کنار می‌آیند

دانش‌آموزان پس از ماه‌ها تدریس غیرحضوری به دلیل همه‌گیری کرونا، اکنون به زمان بازگشایی مدارس رسیده‌اند و دولت‌ها در کشورهای مختلف تلاش دارند که دانش‌آموزان به کلاس‌های درس بازگردند.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز، در حالی که آمار ابتلا به کرونا در بسیاری از کشورهای جهان در دوران پساقرنطینه همچنان روند صعودی دارد، سازمان جهانی بهداشت به کشورهای کانون کرونا توصیه کرده است مدارس خود را در تاریخ معمول هر سال بازگشایی نکنند.

به رغم این توصیه بیشتر کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی شبح ترسناک کووید۱۹ را نادیده گرفته و با وجود وضعیت نگران‌ ‌کننده شیوع این بیماری، مدارس خود را در تاریخ معمول هر سال بازگشایی کردند اما رویکردهای متفاوتی را برای به حداقل رساندن شیوع کرونا در مدارس اتخاذ کرده اند که در این گزارش به آنها اشاره می شود.

انگلیس

در انگلیس مدارس ابتدایی از روز اول ژوئن (۱۲ خرداد) بازگشایی شدند اما دانش آموزان ۱۵ تا ۱۸ ساله دوره متوسطه روز ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) به مدرسه رفتند. دانش آموزان تمام رده ها در این سال تحصیلی تمام وقت به مدارس بازگشتند.  

یک بررسی از بیشتر مدارس انگلیس نشان می دهد که ۹۶٪ مدارس این کشور، کلاس ها را به گروه های کوچک تقسیم کرده اند و هر گروه برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به کرونا، فاصله ایمنی را از گروه های دیگر حفظ کرده است. همچنین زنگ تفریح و زنگ شروع کلاس ها در این مدارس به صورت متناوب اجرا می شود.

از سوی دیگر در مدارس این کشور قوانین مربوط به استفاده از ماسک و سایر تجهیزات محافظتی متفاوت است؛ دانش آموزان متوسطه در انگلیس در صورت اعمال قرنطینه در مناطق آنان، تنها لازم است که در مکان های عمومی از ماسک استفاده کنند اما در اسکاتلند استفاده از ماسک در مدرسه اجباری است.

اتحادیه معلمان انگلیس نیز از بازگشایی مدارس استقبال کرده است. «جری گلیزیر» رییس این اتحادیه می‌ گوید که معلمان نگران تأثیرات روانی منفی ناشی از تعطیلی طولانی‌ مدت مدارس بر دانش‌ آموزان هستند. او همچنین با اشاره به تاخیر دولت انگلیس در عمل به وعده ‌اش مبنی بر تامین رایانه برای دانش‌آموزان گفته است که اگر دوباره دولت مجبور به بستن مدارس شود، حدود ۷۰۰ هزار دانش‌ آموز قادر به ادامه تحصیل نخواهند بود زیرا این دانش آموزان از امکانات کافی برای آموزش از راه دور مانند رایانه و اینترنت برخوردار نیستند.

ایتالیا

مدارس ایتالیا در بیشتر مناطق این کشور در روز ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریور) بازگشایی می شوند. این در حالی است که اتخاذ اقدامات لازم برای به حداقل رساندن سرایت کرونا در مدارس هنوز در حال نهایی شدن است. از جمله این اقدامات این است که زمان ورود دانش آموزان به مدرسه اندکی متغیر خواهد بود تا فاصله اجتماعی میان دانش آموزان رعایت شود؛ همچنین در مدارس این کشور در هفته های آتی میزهای جدید و منفردی برای استفاده دانش آموزان در کلاس های درس قرار می گیرد.

استفاده از ماسک برای دانش آموزانی که وارد مدرسه می شوند و از مدرسه خارج می شوند، اجباری است اما دانش آموزان در طول تدریس در صورتی که فاصله ایمن میان میزهای آنها رعایت شده باشد، می توانند ماسک های خود را بردارند.

برخی از مدارس متوسطه که کلاس های شلوغ تری دارند، اعلام می کنند که برای جلوگیری از ازدحام جمعیت از آموزش ترکیبی، آموزش از راه دور و آموزش حضوری در مدرسه استفاده خواهند کرد. دولت ایتالیا نیز موافقت کرده است که بودجه بیشتری را برای افزایش وسایل حمل و نقل عمومی اختصاص دهد تا امکان سفر ایمن به مدارس میسر شود.

همچنین اگر دانش آموز یا آموزگاری به کرونا مبتلا شود، تصمیم گیری در مورد تعطیلی کل مدارس، کلاس های منفرد یا اعمال قرنطینه بر افرادی که مستقیم درگیر آن هستند، بر عهده مدیران مدرسه و مقامات بهداشتی خواهد بود.

هلند

مدارس ابتدایی و دبیرستان در هلند به طور عادی در ماه اوت (مرداد) مراحل بازگشایی را آغاز کردند. کلاس های دبستان و دبیرستان حضوری برگزار می شود. دانش آموزان و معلمان ملزم به استفاده از ماسک نیستند. برخی از معلمان مخالف بازگشت به مدرسه هستند و در تعدادی از مدارس نیز استفاده از ماسک اجباری است. اگر دانش آموزی به کرونا مبتلا شود همه اعضای خانواده وی باید ۱۰ روز در خانه بمانند. کودکان بالای ۶ سال که علائم بیماری کرونا دارند نیز باید در خانه بمانند و آزمایش شوند. دانش آموزان کم سن و سال نیز در صورت داشتن علائم خفیف سرماخوردگی می توانند در مدرسه و مهدکودک شرکت کنند اما اگر تب داشته باشند باید در خانه بمانند.  

نروژ

کودکان نیازی به استفاده از ماسک صورت ندارند و ساعات حضور در مدرسه عمدتا بدون تغییر باقی می ماند. در نروژ دیگر آموزش آنلاین مطرح نیست. همکلاسی ها در کلاس کنار هم می نشینند اما در مدرسه با اعضای گروه های دیگر مخلوط نمی شوند. در طول زنگ تفریح، به هر کلاس منطقه متفاوتی از زمین بازی در حیاط اختصاص داده می شود. زنگ های تفریح نیز متغیر است. کودکان دارای علائم باید در خانه بمانند و از نظر عفونت به کووید-۱۹ آزمایش شوند. در مهدهای کودک، کودکان حتی در صورت داشتن زکام می توانند در مهدکودک حاضر شوند اما در صورت جدی تر بودن علائم، باید در خانه بمانند.

لهستان 

در لهستان مدارس از روز اول سپتامبر (۱۱ شهریور) بازگشایی شدند. استفاده از ماسک صورت در کلاس اجباری نیست. مسئولان مدرسه در مورد استفاده از ماسک در مکان های مشترک و متناوب کردن ساعات حضور دانش آموزان در مدرسه، خود تصمیم می گیرند. در این کشور درخواست برخی مدارس و شهرداری ها برای به تاخیر انداختن بازگشایی مدارس رد شده است. مدارس ابتدایی و دبیرستان در شهرهایی مانند «ورشو» شلوغ هستند و برخی از مربیان می گویند رعایت قوانین فاصله اجتماعی حتی با متناوب کردن ساعات حضور دانش آموزان در مدرسه غیرممکن است. همچنین خانواده‌هایی که از فرستادن کودکان خود به مدرسه اجتناب کنند، ممکن است تا ۱۰ هزار زلوتی (۲ هزار و ۷۱۰ دلار) جریمه نقدی شوند.

یونان

مقامات یونانی به دلیل افزایش عفونت های کووید-۱۹، بازگشایی مدارس را یک هفته تا ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریور) به تاخیر انداختند. معلمان و دانش آموزان باید در کلاس و سایر فضاهای داخلی از ماسک استفاده کنند و به هر یک از آنها یک ماسک پارچه ای داده می شود.

آلمان

در آلمان دانش آموزان از اوایل ماه اوت (مرداد) به طور تمام وقت به مدارس بازگشته اند. در اکثر ایالت ها، کودکان و معلمان مجبورند در مکان های بسته از ماسک استفاده کنند، مگر اینکه پشت میز کار خود باشند. دانش آموزان کلاس های دوره های مختلف در طول زنگ تفریح در قسمت های مختلفی از مدرسه نگاه داشته می شوند. درها و پنجره کلاس ها نیز تا آنجایی که امکان دارد، باز نگاه داشته می شوند. بیشتر معلمان به مدرسه برگشته اند و آموزش مجازی در شرایط خاص ادامه دارد.

فرانسه 

در فرانسه مدارس در روز اول سپتامبر (۱۱ شهریور) باز شدند. در این کشور دانش آموزان بزرگتر از ۱۱ سال باید تمام مدت در مدرسه حتی در محیط های بسته ماسک بزنند. مدارس نیز باید اختلاط گروه های کلاسی را محدود کرده و کلاس ها را تهویه و ضدعفونی کنند.

در این کشور حضور در مدارس اجباری است. با این حال مدارس می توانند خود را با افزایش عفونت های محلی کرونا سازگار کنند برای مثال حضور دانش آموزان را به چند روز یا چند هفته محدود سازند. همچنین در صورت افزایش شیوع، مدارس می توانند به طور موقت تعطیل شوند.  

در مهدهای کودک، کودکان یک کلاس نیازی به رعایت فاصله اجتماعی ندارند. مدارس ابتدایی کلاس های خود را به گروه های دانش آموزی ۸ تا ۱۵ نفره تقسیم می کنند و آنها را به صورت متناوب برای شرکت در کلاس های نیم روزی در مدرسه و آموزش غیرحضوری در خانه تقسیم می کنند. در مدارس متوسطه نیز همه دانش آموزان حداقل چند روز در هفته در مدرسه حاضر می شود.

روسیه

در روسیه نیز مدارس در روز اول سپتامبر باز شدند. در مدارس این کشور زمان حضور در کلاس های درس و زنگ تفریح متناوب است تا از ازدحام دانش آموزان در مکان های مشترک جلوگیری شود. دمای بدن دانش آموزان در مدرسه بررسی و دانش آموزانی که علائم شبیه آنفلوآنزا دارند، قرنطینه می شوند. از پرسنل مدرسه نیز انتظار می رود که تمام وقت ماسک بر صورت داشته باشند مگر زمانی که در فاصله ایمن از دانش آموزان ایستاده باشند. در این کشور آموزش غیرحضوری به عنوان یک جایگزین آموزشی ارائه نخواهد شد.

اسپانیا

مدارس ابتدایی و متوسطه سال تحصیلی را در سه هفته اول ماه سپتامبر (شهریور- مهر) در سراسر مناطق آغاز می کنند. حضور دانش آموزان در مدارس این کشور و همچنین استفاده از ماسک در کلاس برای دانش آموزان شش ساله و بالاتر اجباری است.

همچنین دانش آموزان باید دست خود را حداقل پنج بار در روز بشویند. دانش آموزان در کلاس ها به گروه های کوچکی تقسیم می شوند و اعضای گروه ها باید فاصله اجتماعی را نسبت به اعضای گروه های دیگر رعایت کنند. دمای بدن دانش آموزان هر روز صبح هنگام ورود به مدرسه بررسی می شود.

سوئد

مدارس سوئد در طول همه گیری کرونا باز ماندند و در اواسط ماه اوت بعد از اتمام تعطیلات تابستانی دوباره باز شدند. در سوئد هر مدرسه خود وظیفه پیروی از رهنمودهای مرتبط با رعایت فاصله اجتماعی و موازین بهداشتی را بر عهده دارد. زدن ماسک در مدارس سوئد اجباری نیست.

در عین حال در برخی از شهرهای سوئد، شهرداری ها برنامه مدارس را تغییر داده اند تا از ازدحام در وسایل حمل و نقل عمومی جلوگیری شود. بر اساس گزارش مشترک سازمان های بهداشت عمومی دو کشور سوئد و هلند، باز نگه داشتن مدارس در بهار منجر به افزایش میزان عفونت در دانش آموزان سوئدی در مقایسه با دانش آموزان کشور همسایه فنلاند که مدارس را به طور موقت تعطیل کرد، نشد.

منبع: ایرنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز